|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() I vår förening har vi fått hyra parkeringar utan kontrakt, det har varit ett muntligt kontrakt.
Nu har nya styrelsen bestämt att skicka ut kontrakt som dom kräver att vi ska skriva under. Dom höjer hyran från 50 kr till 150 kr, ny regel är atät man måste vara regestrerad på fordonet för att få parkera på sin hyrda plats. Det innebär att jag inte kan parkera min arbetsbil längre. Kan jag vägra skriva under med hänvisning till muntliga kontraktet ? Styrelsen hävdar att man alla som ens byter vinter/sommar hjul kommer vräkas från garaget. I vårat kontrakt står klart att vi får utföra enklare reparationer om man inte stör någon och håller rent och snyggt. Dom kommer även höja från 350 till 550 trots att det är kallgarage och trasiga tak på vissa ställen Vad gäller här ? |
|
||||
|
||||
![]() Som du lägger märke till fungerar inte muntliga överenskommelser tillfredsställande.
I en BRF sker alltid en omsättning av styrelsemedlemmar över tiden. Hur skall medlem kunna hävda sin rätt när den styrelserepresant vederbörande ingått en överenskommelse med inte sitter kvar eller börja glömma? Uthyrningsfrågor kan du ta upp som motion på kommande årsstämma!!
|
|||
|
|||
![]() Styrelsen representerar ägaren (föreningen), och är därmed den som sätter hyran. Även om ni inte har haft skriftliga kontrakt, så har ni redan idag ett giltigt hyresförhållande. I stora föreningar är det ovanligt med kontrakt, det blir helt enkelt en allt för omfattande administration.
Är det ont om platser brukar föreningarna begränsa med villkor om egen bil mm, avsikten är att inte boende skall uppehålla en plats bara för sina egna besökare vilket ofta blir fallet om priset är lågt. En firmabil som du parkerar i stort sett dagligen är att betrakta som "egen bil". Hjulbyte/reparationer är mer att betrakta som ordningsfrågor, och då gäller hyreslagen. Där står att regler som är oskäliga eller kraftigt avviker från "ortens sed" är ogiltiga. Ta upp detta med din styrelse, klart man skall kunna få sätta på vinterhjulen på sin bil! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
men jag tycker att garageplatserna är billiga var i Sverige kan man hyra en plats för detta pris eller är det så att BR-innehavarna subventionerar platserna? ![]() |
|
|||
|
|||
![]() För mig är det märkligt detta med garage.. Garage / P-platser är sällan eller nästan aldrig formellt en del av medlemsrätten. Dessa skall hyras ut på kommersiella villkor. Jag fattar inte varför folk tolkar det som en del av bostadsrätten...
Vi hyr numera ut dessa kommersiellt och dubblar våra intäkter på detta. Det ger mycket bra pengar i kassan i stället för att höja årsavgiften pga höjda omkostnader / inflation etc.
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Mm jag vet... ett illa, det är verkligen ingen likabehandling att se garage/parkeringar som typ ett "förråd", som bara får nyttjas av de som stått tillräckligt länge i kö och har bil.
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Parkering för husvagnar etc | Dante | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 0 | 2011-12-14 14:00 |
Jag får ingen Parkering kan jag göra något? | joarus | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2011-11-11 21:20 |
Olovlig parkering i brf | Stamcire | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 8 | 2009-10-20 01:06 |
Parkering nära bostad i brf | MrNiap | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2009-10-14 10:57 |
Parkering och garage bostadsrättsförening, frågor och svar | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-07-01 14:10 |