Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-18, 17:00
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Frivillig moms i BRF

Om jag inte har missuppfattat det hela, så kvittas inkommande mot utgående moms. Betyder det att all moms som vi betalar för drift och underhåll kan kvittas mot den moms som vi tar in för uthyrningen av lokaler. Det skulle ge oss en återbäring på ca 300 000 per år. Vad finns det för hake? Någon som vet?
Gammal 2014-06-18, 17:44
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det är bara momsen på den del ni hyr ut som isåfall kan fås tillbaka.
Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 18:23
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det är bara momsen på den del ni hyr ut som isåfall kan fås tillbaka.
Förstår inte hur du menar. Jag tänkte som så att om jag har en verksamhet som ger intäkter på 100 varav momsen är 20 ska staten ha 20 om jag saknar momspliktiga utgifter. Om jag däremot har betalat ut 30 i moms, får jag tillbaka 10. Är det en tankevurpa? Förklara gärna med siffror vad du menar.
Gammal 2014-06-18, 18:54
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Har ni rätt att ta ut moms på månadsavgiften på bostäderna?
Om inte, varför skulle ni ha rätt att få tillbaka moms som avser kostnader för de bostäderna?
Det vore väl lite för bra för att vara sant om ni genom att momsbelägga t.ex. 5% av ytan skulle kunna få tillbaka momsen på 100% av kostnaderna
Ditt exempel förutsätter väl att 100% av ytan ger momspliktiga intäkter men så är det ju inte. Läs i Skatteverkets broschyr om frivillig skattskyldighet. Den är bra tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 19:52
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Läs i Skatteverkets broschyr om frivillig skattskyldighet. Den är bra tycker jag.
Citat:
Uthyrning av lokaler
En förening som äger en fastighet eller bostadsrätt kan välja att bli frivilligt skattskyldig för moms om den hyr ut lokaler till en hyresgäst som stadigvarande använder lokalen i momspliktig verksamhet. Föreningen kan bli frivilligt skattskyldig även om den inte ska betala inkomstskatt.

Om föreningen har valt att bli frivilligt skattskyldig ska den debitera moms på utställda fakturor. Den frivilliga skattskyldigheten för uthyrningen innebär även att föreningen kan dra av momsen på bygg- och driftskostnader som avser lokaler för vilka den valt att bli frivilligt skattskyldig. Hyresgästen får i sin tur, helt eller delvis, dra av den moms som föreningen lägger på hyran.
Hoppsan, har fetmarkrat min tankevurpa. Som du har påpekat så var mina siffror för bra för att vara sanna. Vi har nästan inga kostnader alls för lokalerna, hyresgästerna betalar det mesta själva enligt kontrakten.

Tack för hjälpen Clabbe.
Gammal 2014-06-19, 07:29
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Frivillig moms kan ge vissa ekonomisk fördelar, men är i normalfallet inte så stora, man får räkna på det vad det kan ge. Och gäller naturligtvis bara där hyresgästen driver momspliktig verksamhet, för dem är ju momsen ingen kostnad.
Man får bara dra av för moms för de momsade lokalerna, alltså drifts- och underhållskostnader för just dessa lokalytor, och enbart dessa. Måste alltså hålla isär alla kostnader, dubbel bokföring. Vid ett tillfälle kan det dock vara mycket lönsamt: vid stora uh-arbeten på just dessa lokaler. Men alternativet kan vara att låta hyresgästen stå för allt uh-arbete, mot en reducerad hyra.

Senast redigerad av Borättexperten: 2014-06-19 klockan 10:54. Anledning: förtydligat
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Moms på fastighetsskötartjänster toxxiq Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2014-05-12 14:30
Frivillig likvidation tette Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2012-05-18 23:17
Funderingar kring frivillig likvidation av BRF Stefan K Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-07-01 13:40
Avdrag av moms för brf? - Riksbyggen Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2009-03-30 17:14
Förmögenhetsskatten är frivillig för de rika - E24 Admin Senaste Nytt 0 2009-03-27 22:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare