|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
Visa resultat för omröstning: Kan styrelsens beteende klandras? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 100.00% |
Nej |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Antal röster: 6. Du får inte rösta i denna omröstning |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Jag vill gärna ha tips om bra jurister i Stockholmsområdet, som kan LEF, Brf-rätt, generalklausul och likhetsprincip. Jag vill undersöka möjligheten att antingen klandra styrelsen eller kräva extrastämma som river upp en del styrelsebeslut.
Sammanfattning: - förening med ca 200 lgh; - fuktskador i många badrum, ca 80 med hög risk vid mätning utanpå ytskikt, övriga med medel eller låg risk. I stort sett alla har dock 20 år gamla badrum i mer eller mindre slitet skick, med plastmattor som lossnar vid golbrunnar och liknande - styrelsen driver ett projekt för föreningens räkning, där man handlar upp nya badrum, projektleder mm. - enbart dem med hög risk har erbjudits möjlighet att delta i detta, de har också beordrats av styrelsen att renovera snarast möjligt - cirka 40 högriskare har tackat ja, övriga 40 har valt att handla upp egna entrepenader - För föreningsprojektet tas områdets gemesamhetslokal i anspråk i åtskilliga månader, som etablering för dess entrepenör - övriga medlemmar får ordna sådant själva - de som inte renoverar, majoriteten alltså, blir också utan gemensamhetslokal - för föreningsprojektet har styrelsen hyrt in en projektledare, vars ersättning skall betalas av alla i föreningen - övriga får ordna projektledning bäst de vill - i föreningsprojektet betalas ett schablonbelopp ut per badrum, för föreningens del av renoveringskostnaden - övriga medlemmar måste lämna specificerad räkning som bedöms var och en för sig, innan någon ersättning betalas ut. - två drivande styrelsemedlemmar deltar själva i föreningsprojektet och försvarar detta med näbbar och klor - de som inte renoverar får ingen information om vad som pågår; - de som renoverar sjäva får enbart information i detta ämne - de som deltar i föreningsprojektet får bara information om detta; - styrelsen är de enda som har en helhetsbild - styrelsen svarar långsamt eller inte alls när frågor om kostnadsfördelning, regler om ersättning och liknande ställs. Åtta månader efter start finns fortfarande inga besked om vad föreningen ersätter. Jag upplever detta som klart brott mot likhetsprincipen men som lekman är det inte lätt att veta hur bedömningen skulle se ut om en jurist gjorde den. Likaså är det stor skillnad mellan att ha rätt och att få rätt, i en rättssal. Så jag vill försäkra mig om att det är sannolikt att få rätt, innan jag drar igång en process. Vad tror ni andra om det här? Vet ni några bra jurister som kan området? Alla råd och tips mottages med tacksamhet! Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 18:26. |
|
|||
|
|||
![]() Jag tyckler att din styrelse är väl snäll att ställa upp och ordna för att medlemmarna ska ta hand om ytskicktet på sina badrum, vilket är deras ansvar. Att sen klaga för att en gemensam lokal används för detta ändamål uppfattar jag som gnäll.
|
|
||||
|
||||
![]() Om du får 10% av dom boende att skriva på en lista där ni kräver en extrastämma för att utse en Granskningsman (Jurist som utses av Länstyrelsen) som granskar detta ärendet kan inte styrelsen neka en extrastämma där ni röstar om att utse en Granskningsman.
Detta kallas minoritetskydd och finns för att en styrelse inte ska kunna köra över en minoritet. Föreningen får ta denna kostnad helt och hållet.
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag vet inte hur lagen ser på det men det stör mig att styrelsen bara kör, utan att ens kolla upp vad som gäller. Min trygghet som medlem är lagar och stadgar. Kan jag inte lita på att de följer dem, ens kollar upp om de följer dem, då vill jag ha en annan styrelse eller så är bostadsrätt helt fel boendeform för mig... |
|
|||
|
|||
![]() Apropå projektledningens kostnad. Det är styrelsens ansvar att se till att badrummen i föreningen är i bra skick. Om styrelsen tycker att de ska bekosta en projektledare för att se till att badrummen ska renoveras på ett bra sätt, tycker jag att de gör rätt.
Man kanske kan uttrycka det på ett annat sätt: ytskiktet är den boendes ansvar, men styrelsen har en skyldighet att se till att de boende tar sitt ansvar (rätta mig om jag har fel, ni andra duktiga). Alltså kan styrelsen tycka att det är värt att ta kostnaden för en projektledare för att se till att renoveringen blir gjort på ett bra sätt. Det är ofta så att kostnaderna som styrelsen tar beslut om inte alltid gynnar alla boende på likvärdigt sätt alltid. Ibland blir det lekplatsuppfräschning (gynnar barnfamilj), ibland blir det nåt annat. |
|
|||
|
|||
![]() Francois,
då ber jag dig vänligen observera att denna omtanke bara sträcker sig till och med det egna projektet, som omfattar en minoritet av föreningens badrum och där, av en ren händelse, några styrelsemedlemmar själva valt att delta. Ingen annan omfattas alltså av servicen, och det är det som är problemet. Inte att styrelsen anlitar en projektledare i sig. De som inte vill eller har råd att delta i ovan nämnda projekt säkras inte tekniskt på motsvarande sätt, jag finner det därför troligt att det inte enbart handlar om att måna om fastigheterna, utan bara om vissa av bostadsrätterna. Vad gäller ansvaret för renovering är man sin egen byggherre med fullt ansvar för hur man reparerar sin bostadsrätt. Detta gäller oavsett om du snickrar själv eller anlitar proffessionella hantverkare. Jag anser vidare att din jämförelse haltar. Det handlar inte om att göra något för en minoritet i sig. Det handlar om att även de som vill INTE får vara med, trots att de har lika gamla och fallfärdiga badrum. Tänk om barnfamiljerna på ena gården får en superb lekplats medan barnen på andra gården inte får någon alls? Mvh |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Likhetsprincipen & Generalklausulen - minoritetsskydd för medlemmar i brf | Admin | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 8 | 2017-06-09 14:18 |
Uteplats i brf - Likhetsprincipen | Tussie | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2009-01-14 12:32 |