Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-22, 09:11
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citerar mig själv från din tidigare tråd i samma fråga:

Du kan be om att få ta del av föreningens Medlemsförteckning för att se vem som nu äger bostadsrätterna.
Föreningen måste själv ha gjort 6 separata br-upplåtelser för att bostadsrätterna ska vara giltiga. Den kan inte sälja lokalen som en bostadsrätt till entreprenören.

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=25431
Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 12:12
Sofie Sofie är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard

Det är sanktionerat med böter om styrelsen inte låter dig ta del av medlemsförteckningen. Ge det några försök, sen är det bara att polisanmäla.
Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 21:40
Håkan Persson Håkan Persson är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Hej Mirre

Idag var årstämman. Bara jag röstade för ej ansvarsfrihet ...

Inkallad stämmoordföranden var från Husjuristerna, samma företag som styrelsen frågade ifall extra stämma var nödvändig.

Hon förklarade varför exempelvis stadgeparagraf §21: "Styrelsen får inte avhävda sig föreningens egendom utan medlemmarnas samtycke" inte innebär att extra stämma måste hållas för att styrelsen sålde hyreslokalen. Fattade inte det LOL. Plötsligt var inte föreningens hyreslokal föreningens egendom, extremt märkligt.

Behövdes enligt henne inte heller extra stämma ifall antalet medlemmar ändrades eftersom insatsen bla bla bla.

Hon förklarade på något sätt även att det inte var en väsentlig ändring av verksamheten, så där behövdes inte heller någon extrastämma.

Att en ekonomisk plan inte behövdes lämnas in när antalet BR ökas från 33 till 38 är inte fallet enligt henne, utifall den nya ekonomiska planen är mer "positiv" än den befintliga... Det var tydligen praxis.

Så där satt bara jag och röstade mot ansvarsfrihet.

Är väl ett tydligt fall av jäv att en representant från Husjuristerna sitter och förklarar på årsstämman varför ett extra möte inte var nödvändigt. Det var ju styrelsen som frågade samma företag om det behövdes?

Efteråt kom frågan upp om mal på vinden, och då blev medlemmarna betydligt mer engagerade. Sorgligt.

Har stämman inspelad ifall du vill höra på hennes förklaringar och ifall du vill se min inlaga som jag hade förberett.

Mvh
Håkan
Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 21:57
Duktig medlem

Standard

Kollade upp med Byggförvaltningen i Göteborg.

Vindsbyggarna skickade in en ansökan om att bygga om lokalen till 6 lägenheter. Beviljades 5 mars 2016.

Märkligt nog startade bygget minst en månad, sannolikt tre månader innan de fick bygglov. Har bild från den 2 mars 2016 av en lägenhet som är till ca 67% klar.

Vindsbyggarna har inte heller skickat tillbaka handlingar där det intygas att allt "är rätt byggt". Så därigenom så har de inte fått "slutgodkänt" att lägenheterna få säljas eller nyttjas.... Så stackarn som har köpt lägenheten äger ett rum som juridiskt inte är godkänt för boende.

Håkan
Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 07:37
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Frågan om stämma krävs var uppe i en annan tråd där Bostadsrätterna (SBC) menade att upplåtelse av bostadsrätt inte kräver stämmobeslut.
Bl a nämnde man att bostadsrätt utgör lös egendom.
Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 14:18
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Försäljning av BRF lokal

Citat:
Ursprungligen skrivet av Håkan Persson Visa inlägg
Kollade upp med Byggförvaltningen i Göteborg.

Vindsbyggarna skickade in en ansökan om att bygga om lokalen till 6 lägenheter. Beviljades 5 mars 2016.

Märkligt nog startade bygget minst en månad, sannolikt tre månader innan de fick bygglov. Har bild från den 2 mars 2016 av en lägenhet som är till ca 67% klar.

Vindsbyggarna har inte heller skickat tillbaka handlingar där det intygas att allt "är rätt byggt". Så därigenom så har de inte fått "slutgodkänt" att lägenheterna få säljas eller nyttjas.... Så stackars som har köpt lägenheten äger ett rum som juridiskt inte är godkänt för boende.

Håkan
Håkan,
Vilken soppa. Byggningarna är K-märkta ser jag. Ombyggnadsförbud alltså. !

I normalfallet krävs det bygglov av kommunen och sen av ägarna. Här Förbud! M a o är allt att betrakta som svartbygge. Hur ska detta redovisas ????
Dessutom har styrelsen sålt andelar av föreningens kapital.
Det får inte styrelsen göra. De har sålt ut ert kapital utan att samtliga delägare givit sitt medgivande. jösses

Visst är byggningen lösöre på fastigheten, men lösöret är medlemmarnas gemensamma investering. Det ni köpt har plötsligt sålt ut. Varje andel har plötsligt minskat i värde.
Det är kanske lönsamt enligt styrelsen? Har styrelsen blivit bedragna?

Antingen är detta polisiärt direkt eller så är ägarna snälla och kontaktar revisor för svar på frågor:
Kan revisor godkänna att styrelsen säljer andelar utan att föreningens alla ägare hörts. Ek. föreningslagen och enligt stadgar, paradportalen säger att det är just det styrelser int detta får göra, tvärtom.

Det andra är givetvis att köparna inte anar att de köpt andelar som byggts om svart, utan att ägarna gett startbesked och tom har de inte godkänt försäljningen.

Detta är ett praktexempel på egenmäktigt förfarande så vitt jag kan förstå av det du informerat om.
Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 15:00
Duktig medlem

Standard

Hej Korsdraget

k-märkt byggnad? Vad fick du det ifrån?
Vår BRF ligger på Kungsgatan 8 i Göteborg.

Till Gusten: Föreningen sålde en hyreslokal som ägdes av föreningen, (som kommer bli 6 nya BR). Detta skedde utan extra stämma. Juristen från Husjuristerna sade till mig på årsmötet att det var helt ok.

I stadgarna § 21 står:"Styrelsen får inte avhävda sig föreningens egendom utan att kalla till extra strämma". Det skedde inte, och samma jurist anser att föreningens uthyrda lokal inte var föreningens egendom, vilket jag anser vara rent av absurt. Vem ägde den innan om inte föreningen??? Och "egendom" borde vara ett generellt begrepp i stadgarna, där allt från cykelstället till en lokal omfattas. Juristen ansåg att egendom motsvaras ifall ett annat fristående hus såldes som ägdes av föreningen
Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 15:46
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Lokalen är fortfarande föreningens egendom. Vad som upplåts är nyttjanderätt till föreningens egendom.
Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 16:16
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Håkan Persson Visa inlägg
Hej Mirre

Idag var årstämman. Bara jag röstade för ej ansvarsfrihet ...

Inkallad stämmoordföranden var från Husjuristerna, samma företag som styrelsen frågade ifall extra stämma var nödvändig.

Hon förklarade varför exempelvis stadgeparagraf §21: "Styrelsen får inte avhävda sig föreningens egendom utan medlemmarnas samtycke" inte innebär att extra stämma måste hållas för att styrelsen sålde hyreslokalen. Fattade inte det LOL. Plötsligt var inte föreningens hyreslokal föreningens egendom, extremt märkligt.

Behövdes enligt henne inte heller extra stämma ifall antalet medlemmar ändrades eftersom insatsen bla bla bla.

Hon förklarade på något sätt även att det inte var en väsentlig ändring av verksamheten, så där behövdes inte heller någon extrastämma.

Att en ekonomisk plan inte behövdes lämnas in när antalet BR ökas från 33 till 38 är inte fallet enligt henne, utifall den nya ekonomiska planen är mer "positiv" än den befintliga... Det var tydligen praxis.

Så där satt bara jag och röstade mot ansvarsfrihet.

Är väl ett tydligt fall av jäv att en representant från Husjuristerna sitter och förklarar på årsstämman varför ett extra möte inte var nödvändigt. Det var ju styrelsen som frågade samma företag om det behövdes?

Efteråt kom frågan upp om mal på vinden, och då blev medlemmarna betydligt mer engagerade. Sorgligt.

Har stämman inspelad ifall du vill höra på hennes förklaringar och ifall du vill se min inlaga som jag hade förberett.

Mvh
Håkan
Det här är en skandal! Jurister som får betalt för att ljuga. Här är det viktigt att inte bli ovän med medlemmarna. Problemet i brf är oviljan att engagera sig. Om styrelsen gör fel så är det ingen som bryr sig. Men om medlem gör fel då har styrelsen inga problem med att anlita sina experter mot en.

Spara inspelningen och vänd dig till media. Tror du att juristen kommer att lämna samma utlåtande till media som i inspelningen?
Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 17:18
Duktig medlem

Standard

Mirre

Under och efter stämman kände jag mig faktiskt kränkt, juridiskt kränkt.

På ett sätt känns det skönt att det är över, (efter att styrelsen har fått ansvarsfrihet av samtliga medlemmar förutom av mig), men på ett sätt vill jag protestera så alla oegentligheterna kommer fram.

Vill du ha inspelningen? Du får gärna lyssna på Husjuristen. Kanske säger hon "sanningen"?

/Håkan
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lokal i BRF rör/ledningar Mumin123 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2014-09-05 12:35
Försäljning av föreningens lokal Kallhall Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 14 2013-03-21 12:50
Ändring av lokal! benjovi Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2012-08-19 17:30
Hyresnivåer för lokal joolf27@hotmail.com Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2012-06-04 16:49
Lokal i brf - vad gäller? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-12-17 00:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare