Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-05, 22:33
perket perket är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2016
Standard Krav på våtrumsbehörighet

Hej!
Jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt i stort behov av renovering (huset byggt 81 och inte mycket har hänt sen dess). Det är således aktuellt med en totalrenovering, men styrelsen ger avslag på vår renoveringsansökan då jag inte lämnat in certifikat för våtrumsbehörighet (Säker vatten och BKR eller GVK). Anledningen till detta ska vara att förenings fastighetsförsäkring inte täcker eventuella skador åsamkade av icke-certifierade hantverkare.

Får föreningen ställa krav på våtrumsbehörighet vid ombyggnad av kök och badrum? Och i så fall är skälet de anger rimligt? Jag antar § 7 kap. 7 i BRL gäller och att det i så fall skulle röra sig om en olägenhet för föreningen att deras försäkring inte täcker detta. Men den sitsen har de ju satt sig i själva, måste finnas gott om försäkringsbolag som inte ställer krav på certifikat.

Nåväl finns det någon juridiskt kunnig här som har koll på vad som gäller? Jag har varit i kontakt med både hyresnämnden och en fristående jurist men ingen av dem kunde ge svar under kostnadsfri rådgivning.

Tack på förhand
/ "Perket"
Svara med citat
Gammal 2016-06-05, 23:35
phov-weh phov-weh är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2013
Standard

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11090
Svara med citat
Gammal 2016-06-05, 23:43
phov-weh phov-weh är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2013
Standard

Det är främst när något går fel BRF kan hänvisa till regeln och så skickar de reparationsfaktura till dig på 250-500 tkr då är det ju roligt att ha en hantverkare med försäkring i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2016-06-05, 23:49
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Krav på våtrumsbehörighet

Byggreglerna gäller och ontroll enligt Miljöbalken och PBL
Bra styrelse som ställer krav.

http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Ren...ng-av-badrum-/
Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 00:21
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av phov-weh Visa inlägg
Tack för länken, den tråden diskuterar ju dock tätskiktet. Jag kanske skulle preciserat vad vi tänkt göra i föregående inlägg.
I dagsläget står ett badkar i badrummet och golvbrunnen är placerad därefter. Vi vill installera en vanlig 90x90 dusch och tänker då flytta golvbrunnen. Vi tänker också flytta tvättstället tvärs över rummet till motstående vägg (kommer stå i vägen för duschen där det sitter nu).

Citat:
Ursprungligen skrivet av phov-weh Visa inlägg
Det är främst när något går fel BRF kan hänvisa till regeln och så skickar de reparationsfaktura till dig på 250-500 tkr då är det ju roligt att ha en hantverkare med försäkring i alla fall.
Absolut, kan man slippa den fakturan gör man ju helst det. Nu tror jag verkligen inte att det kommer vara något problem, då vi kommer ta hjälp av min far (kan så klart inte uttala mig objektivt om honom) som driver egen byggfirma, köper, renoverar och säljer bostäder privat samt äger och förvaltar ett fyrtiotal hyresrätter. Allt som allt har han troligtvis renoverat över 100 badrum och utfört ännu fler "enklare" renoveringar.
Vad jag vet har det aldrig uppstått någon skada eller annan tvist som följd av hans arbete (jag har iofs svårt att tro att det finns någon hantverkare som är felfri, det gäller även min far). Däremot har han inte certifikaten, helt enkelt för att han inte anser sig behöva dem (bara en onödig utgift då han har gott om jobb ändå). Givetvis är han också försäkrad.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Byggreglerna gäller och ontroll enligt Miljöbalken och PBL
Bra styrelse som ställer krav.

http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Ren...ng-av-badrum-/
Nu är ju inte frågan om de är bra eller dåligt att de ställer krav, utan om de har rätt att göra det. Så vitt jag vet kommer vi följa alla lagar och genomföra renoveringen fackmannamässigt.
Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 12:29
Yotta-medlem

En bra idé Krav på våtrumsbehörighet

Citat:
Ursprungligen skrivet av perket Visa inlägg
Nu är ju inte frågan om de är bra eller dåligt att de ställer krav, utan om de har rätt att göra det. Så vitt jag vet kommer vi följa alla lagar och genomföra renoveringen fackmannamässigt.
Frågan är felställd.

Svaret är att styrelsen har skyldighet att upplysa dig om dina skyldigheter att följa bygglagarnas krav.
dvs du skall använda certifierade yrkesfolk för att arbetet skall rymmas inom gällande skadeförsäkringar.

Varför; jo därför att din andel är en del av hela byggningen, vilket styrelsen ansvarar för.
Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 12:52
Medlem

Standard

Citat:
Frågan är felställd.

Svaret är att styrelsen har skyldighet att upplysa dig om dina skyldigheter att följa bygglagarnas krav.
dvs du skall använda certifierade yrkesfolk för att arbetet skall rymmas inom gällande skadeförsäkringar.

Varför; jo därför att din andel är en del av hela byggningen, vilket styrelsen ansvarar för.
Om du har rätt får jag så klart backa, men mig veterligen står det inte i bygglagen eller någon av branschorganisationernas egna regler att arbetet måste utföras av certifierad hantverkare. Däremot framgår klart och tydligt att det bör göras fackmannamässigt, vilket också verkar vara det generella kravet från försäkringsbolagen (dock tydligen inte min förenings försäkringsbolag). Har du källa som styrker ditt påstående?
Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 13:21
Yotta-medlem

Meddelande våtrum

Källan är dina stadgar..styrelsens ansvarar för.. lägenhetsinnehavaren ansvarar för.
Vad är fackmannamässigt?
Det avgörs i regel efter vad som du planerar göra.
Då det gäller våtrum gäller specialregler.Tvingande.
Jag skull nog rita upp hur det är och sen rita in vad jag vill göra.Jag skulle be kommunens bygg/miljö sakkunniga om ok?
Eller så går du in på länken jag skickade, Boverket m fl.
Ytterligare källor är att fråga styrelsen om de har någon att rekommendera dig.

Det som är viktigt att förstå är att "den som orsakar skada på annans egendom är den som får betala skadan" bostadsrättslagen 7:12. (?)
Lycka till
Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 16:34
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Egentligen finns väl inget laghinder mot att man utan styrelsens tillstånd anlitar en kunnig släkting som renoverar badrummet
så länge man håller sig till de delar som faller på bostadsrättshavarens underhållsansvar.
Flyttning av golvbrunn torde dock innebära att man är inne på föreningens delar och kräver i så fall styrelsens tillstånd.

Skulle det efter renoveringen bli en vattenskada på föreningens delar kan man bli ersättningsskyldig om man har gjort
sådana fel vid renoveringen att det kan anses som vårdslöshet.
Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 00:27
Medlem

Standard

Citat:
Källan är dina stadgar..styrelsens ansvarar för.. lägenhetsinnehavaren ansvarar för.
Vad är fackmannamässigt?
Det avgörs i regel efter vad som du planerar göra.
Då det gäller våtrum gäller specialregler.Tvingande.
Jag skull nog rita upp hur det är och sen rita in vad jag vill göra.Jag skulle be kommunens bygg/miljö sakkunniga om ok?
Eller så går du in på länken jag skickade, Boverket m fl.
Ytterligare källor är att fråga styrelsen om de har någon att rekommendera dig.

Det som är viktigt att förstå är att "den som orsakar skada på annans egendom är den som får betala skadan" bostadsrättslagen 7:12. (?)
Lycka till
Kanske läge för ytterligare förtydligande, men det är ju texten i stadgarna jag ifrågasätter. Det som står i stadgarna måste ju ha stöd i lagen för att gälla (?), och vad gäller lagen så får de endast avslå min ansökan om den är "till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen", enligt BrL 7:7 (eller tolkar jag fel?). Jag är tveksam till att mitt val av hantverkare uppfyller kriterierna för avslag, speciellt då min hantverkare har lång erfarenhet av den här sortens arbeten.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Egentligen finns väl inget laghinder mot att man utan styrelsens tillstånd anlitar en kunnig släkting som renoverar badrummet
så länge man håller sig till de delar som faller på bostadsrättshavarens underhållsansvar.
Flyttning av golvbrunn torde dock innebära att man är inne på föreningens delar och kräver i så fall styrelsens tillstånd.

Skulle det efter renoveringen bli en vattenskada på föreningens delar kan man bli ersättningsskyldig om man har gjort
sådana fel vid renoveringen att det kan anses som vårdslöshet.
Låter som vi tolkar lagen lika, men frågan återstår ju, som jag förtydligade för Korsdraget.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Krav på BRF/styrelse avs. dokument och försäljning? husman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2015-02-17 18:13
Krav på retroaktiva årsavgifter nijon Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 36 2015-02-01 21:35
Överdrivna krav för ansökan av medlemskap i brf chox Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-04-01 14:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare