Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-03, 10:19
Frank44 Frank44 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2015
Standard BRF hyra ut Lokal med övernattning!

Hej,

Vi är en liten BRF i Göteborg, i föreningen så finns det källarutrymme där det finns dusch och toalett (ca 60kvm).

Vi diskuterar nu inom styrelsen om vi ska måla och fräscha upp källarutrymmet och sedan hyra ut den. Men vad kan vi hyra ut den som??

- Takhöjden är 196cm
- Det finns 3 små fönster i källarlokalen (de uppfyller inte utrymning via fönster)
- Det finns redan dusch, toalett och kök

Vi i styrelsen vill så klart få ut så mycket pengar som möjligt från källarutrymmet.

Vissa i styrelsen vill hyra ut den som lokal till företag och vissa vill ha den som studentlägenhet. Som ni redan vet så är det brist på bostäder i det här området så det skulle inte vara några bekymmer att hyra ut den till studenter men till företag så är det inte så lönsamt tror jag.

Jag har varit i kontakt med HSB i mitt område och de har också en liknande källarlokal som de hyr ut som långtid gästrum. Ordföranden var väldigt trevlig och tog sin tid och kollade även på våran källarlokal. Hon sa att om vi bara byter ut ett fönster och gör den större så kan vi också hyra ut den som långtid gästrum. Sen sa hon att man kan bara skriva korta kontrakt (1 år max) med de som ska bo där.

Vad tycker ni experter i det här forumet? Kan man göra så där? Jag menar HSB följer alla regler och lagar som finns!!

Mvh
Frank
Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 12:00
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Tja mitt förslag skulle ha varit samlingslokal & gästrum för medlemmar att hyra för kortare tid 1-2 dygn. Dock är det nu en liten förening som du nämner så det kanske inte kommer att hyras ut särskilt mycket. Hör med medlemmarna, ta fram förslag, och besluta på stämma.

Som bostad eller arbetsplats är det en ändring till permanent vistelse som definitivt kräver bygglov med krav på ljusinsläpp, brand, ventilation, radon mm

Thomas
Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 15:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Japp du har fått ett mycket bra råd från Thomas.

1) Styrelsen brainstormar möjliga användningsområden.
2) Skicka ut lista på dessa till medlemmarna, be dem rösta på alternativen och lämna utrymme för egna förslag.
3) Styrelsen sammanställer inkomna förslag och fattar beslut om 1 eller 2 alternativ.
4) Stämma. Stämman beslutar vilket som gäller.
5) Styrelsen inhämtar info om vilka ändringar som behövs för att genomföra stämmans beslut.
6) Genomför ändringarna.

Angående utrymning och säkerhet vid brand så är den lokala räddningstjänsten ofta villiga att komma och titta och ge er råd!
Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 20:17
Frank44 Frank44 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2015
Standard

Tack för era svar,

Vi har faktiskt tagit upp det här frågan på en extrastämma för några år sedan och nästan alla medlemmar ville i första hand:
- Hyra ut den som studentlägenhet
- Gästrum
- Föreningslokal

Eftersom jag har fått i uppgift och undersöka det här frågan så tycker jag att studentlägenhet är inte ett alternativ längre. (krävs bygglov)

Men ett gästrum kan vara ett alternativ
Svara med citat
Gammal 2016-05-20, 15:24
Filippo Filippo är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Frank44 Visa inlägg
Hej,

Vi är en liten BRF i Göteborg, i föreningen så finns det källarutrymme där det finns dusch och toalett (ca 60kvm).

Vi diskuterar nu inom styrelsen om vi ska måla och fräscha upp källarutrymmet och sedan hyra ut den. Men vad kan vi hyra ut den som??

- Takhöjden är 196cm
- Det finns 3 små fönster i källarlokalen (de uppfyller inte utrymning via fönster)
- Det finns redan dusch, toalett och kök

Vi i styrelsen vill så klart få ut så mycket pengar som möjligt från källarutrymmet.

Vissa i styrelsen vill hyra ut den som lokal till företag på faktura och vissa vill ha den som studentlägenhet. Som ni redan vet så är det brist på bostäder i det här området så det skulle inte vara några bekymmer att hyra ut den till studenter men till företag så är det inte så lönsamt tror jag.

Jag har varit i kontakt med HSB i mitt område och de har också en liknande källarlokal som de hyr ut som långtid gästrum. Ordföranden var väldigt trevlig och tog sin tid och kollade även på våran källarlokal. Hon sa att om vi bara byter ut ett fönster och gör den större så kan vi också hyra ut den som långtid gästrum. Sen sa hon att man kan bara skriva korta kontrakt (1 år max) med de som ska bo där.

Vad tycker ni experter i det här forumet? Kan man göra så där? Jag menar HSB följer alla regler och lagar som finns!!

Mvh
Frank

Hur gick det tillslut? Har ni kommit överens om hur ni ska göra?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hyra ut bostadsrätt i andra hand - Vilken hyra kan tas ut vid andrahandsupplåtelse? Admin Faktabanken 0 2014-06-11 12:55
Sköta sjuk förälders flytt, övernattning? Hans_I Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 29 2013-09-13 14:55
Hyra ut lokal. Med eller utan moms? mTTs Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2012-05-09 10:01
Lokal i brf - vad gäller? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-12-17 00:16
Frågor om lokal i brf Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 20 2009-11-20 00:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare