Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-02, 14:44
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Mycket att säga Det finns mycket som var bättre på BF tiden

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Jag och din styrelse tycker att -tid till eftertanke- är viktigast.
Det är ju såklart upp till dig och några i vår styrelse som har varit på SBC kurs (vi är inte eniga) att prioritera tid för styrelsen att effektivt hacka sönder medlemmarnas motioner som inte faller dem i smaken före en utmärkt stadgebestämmelse som har fungerat bra i hela 98 års tid och som bevisligen har varit bra för föreningen och dess medlemmar.

Man ska ta lärdom av positiva/negativa erfarenheter istället för att följa den praxis som är vanlig i andra föreningar.

Men nu känns det som att vi håller på att kapa den här tråden och kommer mer och mer utanför ämnet. Ber att få återkomma på en ny tråd med återkoppling till den viktiga öppenheten samt svårigheterna med lekmannastyrelser som vill väl men saknar den nödvändiga kompetensen som skulle behövas för att förvalta föreningens hus och övriga angelägenheter på ett bra sätt.
Gammal 2011-12-02, 23:31
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Det är ju såklart upp till dig och några i vår styrelse som har varit på SBC kurs (vi är inte eniga) att prioritera tid för styrelsen att effektivt hacka sönder medlemmarnas motioner som inte faller dem i smaken.
Jag kan inte resonera om stadgars generella utformning utifrån ett enskilt ärende, inte heller utgå ifrån att styrelsen använder tiden på fel sätt. Om motionen blir effektivt sönderhackad beror det väl på (rent allmänt) att den inte tål en noggrann granskning. Ditt resonemang stöder min utgångspunkt. Mer tid ger bättre arbete "att effektivt"...etc (även i positiv mening och hantering) av såväl styrelse som medlem.

Citat:
Men nu känns det som att vi håller på att kapa den här tråden och kommer mer och mer utanför ämnet.
Jag har hela tiden pratat om huvudfrågan När ska motioner och årsredovisning vara medlemmarna tillhanda?
Även jag ska återkomma med en annan tråd, om HSB:s stadgar. Hjälp mig att hacka dem i bitar. De är inte värda ett bättre öde.
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 15:44
Peter B Peter B är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Jag har hela tiden pratat om huvudfrågan När ska motioner och årsredovisning vara medlemmarna tillhanda?
Jag kan väl också kapa den här tråden och fråga om det finns någon ultimativ tidpunkt när medlemmarna måste ha tillgång till årsredovisning, balansräkning osv. inför stämman där ansvarsfrihet avgörs.

När jag läst i stadgarna verker det som om det bara står att det är styrelsens respektive revisorns uppdrag att tillhandahålla informationen. Så vitt jag förstår innebär det bara att den som missköter uppdraget kan klandras för det, och i princip bara bli mindre lämplig för förnyat förtroende, men att det inte går att få ett stämmobeslut ogiltigförklarat i efterhand och med rättslig prövning genom att peka på att årsredovisning, balansräkning och revisionsberättelse tillhandahållits så sent som först på plats på stämman.

Har jag förstått det riktigt då?
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 21:07
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Stämma

Hej,
Föreningsstämma skall hållas 6 månader efter verksamhetsårets slut.

Kap 7 i föreningslagen (LEF) behandlar föreningsstämman.

Kallelse får utfärdas tidigast 4 veckor före dock senast 2 veckor före stämman.

Kallelsen skall innehålla de punkter som skall behandlas på stämman.
Dvs: Årsberättelsen, Motioner, Valberedningens förslag till styrelse, Arvoden mm.

Har kallelsen utfärdats med kortare tid än de 14 dagarna har inte kallelsen skett enligt lagen och stämman är ogiltig.

Sånt här håller de som bott länge i förening reda på. Talar inte folk med varandra längre? Varför ?
Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 17:41
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning Senast 1 vecka innan

Som nämnts tidigare i denna tråd måste alla stämmohandlingar (årsredovisning, revisionsberättrelse, övriga stämmohandlingar) hållas tillgängliga för medlemmarna senast 1 vecka innan stämman. (Lag om ekonomiska föreningar). Annars får inte stämman behandla dem!

Att de hålls tillgängliga innebär i normala fall att de delas ut, det enda rätta i en bostadsrättsförening. Delas handlingarna inte ut måste medlemmarna i god tid få veta var och när de kan hämtas eller läsas, medlemmarna måste alltså få en praktisk möjlighet att minst en vecka innan ta del av handlingarna.

Om handlingarna inte funnits tillgängliga i tid, en vecka innan, kan alltså i princip inte årsstämman hållas. Men det förutsätter att någon på stämman påtalar detta fel. Om handlingarna kommit ut för sent kan ordföranden nämligen fråga stämman om man ändå kan behandla frågorna. Svarar då mötet enhälligt ja, utan reservationer, bör mötet kunna hållas, trots felet. Har själv varit på flera stämmor där handlingarna kommit ut för sent, men att mötet beslutat godkänna det ändå. (Det är tufft att ensam vilja ogiltigförklara en stämma, bara för att årsredovisningen råkat delas ut en eller två dagar för sent...)

Senast redigerad av Borättexperten: 2012-08-10 klockan 21:19.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur HSB lurar medlemmarna - årsredovisning Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2011-10-06 00:05
Årsredovisning. Ska inte medlemmarna ha tillgång till den? Tiha Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2010-06-03 16:49
HSB Malmö lurar medlemmarna om antalet motioner Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 22 2009-02-15 08:21
Motioner - när ska de vara inlämnade? per_a Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 9 2008-10-08 14:51
Medlemmarna får vara med och påverka... genom att leka Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-10-07 13:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare