Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-27, 16:08
Mollys matte Mollys matte är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Standard Bygga om källare till bostad

Jag äger en HSB bostadsrättslokal i vilken jag driver en butik sedan många år.
Tidigare har det funnits en trapp ner till källaren från butiken men nu har vi tagit bort den och gjutit igen hålet. Källarlokalen har egen ingång från utsidan, är 100 kvm stor, innehåller dusch, kök och toalett. Takhöjden är 270 cm och det finns fönster utmed hela långsidan ut mot en trädgård.

Idealiskt att renovera om till en lägenhet tänkte vi eftersom vi oftast bor på vårt lantställe. Jag skrev till styrelsen och frågade om detta är ok samt att jag berättade att vi absolut inte tänker hyra ut i andra hand utan det är endast vi som ämnar bo där.

Ett tvärt NEJ fick jag till svar utan någon motivering. Ingenstans står det i stadgarna om detta. Kan de verkligen neka oss detta?
Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 19:38
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Ombilda lokal till bostadsrätt

Ja visst kan de det. Det är föreningen som äger lokalen, och styrelsen företräder föreningen, ägarna.

Men det ni ska göra är att påverka ägarna att vilja ombilda lokalen till bostadsrättslägenhet. Det gör ni genom att lyfta fram argument som att de över tid osäkra hyresintäkterna blir omvandlade till årsavgift = 100 % säker intäkt för all framtid.

Ni bör också själva innan detta kolla med Stadsbyggnadskontoret att de godkänner ombildningen, eller vilka krav de ställer för detta.

Sedan lämnar ni in en motion till stämman.

På stämman talar ni för Er sak, vartefter medlemmarna (de som närvarar på stämman) röstar. Styrelsen måste sedan rätta sig efter stämmans beslut.

Förlorar ni på stämman, fundera över vad som gjorde att ni inte fick era andra grannar med er, och vässa nya argument, sen in med en ny motion till nästa stämma, o s v tills ni får igenom ert förslag.
Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 19:48
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Lokalen redan upplåten som bostadsrätt?

Jag tolkar frågeställaren som att lokalen redan är upplåten som bostadsrätt? Dvs det betalas redan årsavgift och inte hyra.
Men om det är en lokal så får den inte användas som bostad utan tillstånd från - styrelsen? Eller annan instans? Där är jag osäker.

Andelstalet kanske måste justeras om användningssättet ändras till bostad.
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 10:52
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Är det inte också så att det krävs bygglov för att göra om en lokal till bostad?

Det kallas för "bostadsrätt" även när det är fråga om lokaler som inte är bostäder.
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 08:30
Medlem

Standard Källarlokalen är en bostadsrätt

Källarlokalen är en bostadsrätt, som sagt gick trappan ner från butikslokalen tidigare. Den ingår i månadsavgiften.
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 09:29
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

För att sammanfatta vad som sagt tidigare och jag vet är nödvändigt.

Jo, det krävs bygglov för att ändra lokal till bostad. Sökes hos stadsbyggnadskontoret och kräver ritningar m m. Vanligt att det ges godkännande, åtminstone i Stockholm. Vissa krav ställs angående ventilation o s v.

Det krävs också styrelsens godkännande, alternativt stämmans. Det är svårt för styrelse/stämma att ta ställning innan bygglov givits. Vilka krav som ställs? Därefter blir det ju en förhandlingssituation om vilka ingrepp som berör föreningens ansvar, vem som ska bekosta dessa och säkring av hur de utförs.
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:18
perarner perarner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Dela bostadsrätt i två?

Kan man verkligen dela en bostadsrätt i två (på eget bevåg)? Vad händer då om man säljer den ena halvan"? Vad händer med insatsen och andelstal?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 10:44.
Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 09:30
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard En bostadsrätt kan inte delas på eget bevåg

Citat:
Ursprungligen skrivet av perarner Visa inlägg
Kan man verkligen dela en bostadsrätt i två (på eget bevåg)? Vad händer då om man säljer den ena "halvan"? Vad händer med insatsen och andelstal?
Man kan inte dela en bostadsrätt på eget bevåg. Säljer man halva bostadsrätten kan man inte säga att man sålt en viss del (källaren) utan den som köper blir hälftenägare av både källare och resten av bostadsrätten.

Sen kan man givetvis komma överens internt om att den ena disponerar källaren och den andra resten av bostadsrätten.

Ska man göra en bostadsrätt till två bostadsrätter tror jag att man först måste sälja bostadsrätten till föreningen som sen upplåter två nya bostadsrätter. Försäljningen beskattas som att den skett för marknadspris.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 11:51.
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 00:16
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Behöver man styrelsens tillstånd för att renovera?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mollys matte Visa inlägg
Jag äger en HSB bostadsrättslokal i vilken jag driver en butik sedan många år.
Tidigare har det funnits en trapp ner till källaren från butiken men nu har vi tagit bort den och gjutit igen hålet. Källarlokalen har egen ingång från utsidan, är 100 kvm stor, innehåller dusch, kök och toalett. Takhöjden är 270 cm och det finns fönster utmed hela långsidan ut mot en trädgård.
Av din beskrivning att döma handlar detta om ytskiktsrenovering och byte till snyggare inredning? Varför behöver du fråga styrelsen? Vill du sen tidvis bo i "din butik" är det väl din ensak? Att trappan mellan källaren och butiken är igensatt har väl ingen betydelse. Kolla upplåtelseavtalet om det finns begränsningar hur lokalen får användas. Och stadgarna, antar att du ansvarar för det inre underhållet.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Är det inte också så att det krävs bygglov för att göra om en lokal till bostad?
Det är ombyggnadens omfattning som är avgör om man behöver bygglov/bygganmälan eller inte. En källare som inte har en viss del i nivå med eller ovan mark kan aldrig klassificeras som bostad. En exklusivt inredd källarrum i en villa räknas inte som boyta oavsett om den används som gillestuga eller sovrum. Det är inte nödvändigt att klassificera om lokalen till bostad bara för man vill bo där till och från.

Brorsan har inrett en del av sin bilverkstad så att han kan bo där. Han trivs bättre där än i sin lägenhet.

Jag sympatiserar med och håller tummarna för din källaridé, det är kreativt.

Citat:
Ursprungligen skrivet av perarner Visa inlägg
Kan man verkligen dela en bostadsrätt i två (på eget bevåg)? Vad händer då om man säljer den ena "halvan"? Vad händer med insatsen och andelstal?
Varför skulle Mollys matte vilja göra om bostadsrätten till två bostadsrätter om hon inte vill sälja dem som två separata enheter?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 11:51.
Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 08:57
Medlem

Standard Använda källaren till övernattning. Tillåtet hyra ut källare?

Det gällde bara en ytskiktsrenovering eftersom allt redan finns såsom kök osv. Jag ämnar inte göra två bostadsrätter, utan bara använda källaren till övernattning. Styrelsen har sagt nej med motivering att restaurangen intill fått nej till övernattning (men där var det miljökontoret som givetvis sade nej vilket jag förstår).

Får jag hyra ut källaren till annan verksamhet? Kontor tex? (Fast eftersom styrelsen är så omöjlig skulle jag helst hyra ut till ett hunddagis, )

Enligt en mäklare får en del av bostadsrätten hyras ut utan tillstånd om man själv ansvarar för huvuddelen av lokalen.
Krångligt detta......
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bygga om källare i brf till en del av lägenheten Kiton Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 26 2010-11-10 22:13
Köpa bostadsrätt till barnets mamma? pelle_g Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-04-21 23:49
Inreda brf lokal till bostad. Bygglov Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare