Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-27, 22:57
najjco najjco är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2018
Standard Starta eget, fastighetsförvaltare?

Hej,

detta gäller brf fastighetsförvaltare/teknisk förvaltare som jag behöver er expertis hjälp, både input och feedback. Det är nämligen så att det känns som jag har en bra möjlighet just nu till att starta upp ett förvaltningsbolag med inriktning bostadsrättsföreningar. Livets gång lär en massa läxor och jag försöker ta vara på mina chanser, men det är inte alltid lätt. Vi alla har levt våra liv med både uppgångar och motgångar.

Men snabbt om mig, är att jag har tagit examen i en 2-årig teknisk fastighetsförvaltning på en vuxenhögskola. Jag har praktiserad hos kommunen, Riksbyggen och 6 månader inom ett privat fastighetsbolag som jobbar med hyresrätter. Jag har även gått med i styrelsen för att komplettera min utbildning och utveckling som person.

Vår brf är en Riksbyggen förening där vi nyligen har köpt in deras förvaltningstjänster och fastighetsskötsel. Men vi är inte riktigt nöjda och som då folk säger i andra trådar att Riksbyggen och de andra stora jättarna tar extremt mycket betalt. Förvaltaren debiterar timmar också som är utöver gränsdragningslistan vilket vi blir sura på för att vi redan betalar så mycket, men samtidigt förstår jag det.

Min plan är då att upprätta en affärsplan, starta mitt eget bolag och sälja in mig till föreningen så att jag kan förvalta. EJ ekonomisk förvaltning men jag har fått fastighetsteknikern som resurs och som gillar iden att starta eget. Vi blir mer flexibla och jobbar närmre mot kund då vi kommer vara 100% närvarande istället för att förvaltaren ska sitta på något kontor och jobba med 5-6 andra brfer.

I affärsplanen försöker jag gå igenom allt och jag tar hjälp av verksamt .se och kontraktet utgår jag från ABFF 15 och gamla kontrakt som jag skriver om.

Min fråga är då att, om jag nu kan sälja in mig till föreningen. Är det så "lätt"? Har jag då lyckats med ett bolag som har ett kontrakt värt ca 2-2,5 miljoner per år exempelvis? Ja det är en stor förening med över 300 lägenheter.
Säg att jag räknar 40 000 för mig och 40 000 för teknikern för att vi ska ligga under inkomstskatten som ligger idag på 490 700 per år. Då kostar det per skalle ca 680 000 inkl alla skatter enl verksamt, så 1 360 000 sek i löner har bolaget i utgifter. Såklart räknar jag med mer utgifter som bolagsförsäkring etc men enkelt gjort är om vi tar lön och omsättning. Går bolaget i vinster då med 1 140 000 kr om vi utgår från 2 miljoner ex moms?

Era tankar och funderingar?
Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 00:21
Duktig medlem

Standard

Inga input?
Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 13:51
merbzt merbzt är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Tror det blir svårt att sälja in sig till den egna föreningen. Tror beslutet kommer bli ytterst ifrågasatt.
Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 22:00
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Vad grundar du 2-2,5Mkr ifrån? Intäkter från en Brf?
Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 00:40
Duktig medlem

Standard

Jag vet vad nuvarande kontrakt kostar och det är mycket mer.
Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 21:23
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Sälja in sig i den egna föreningen

Citat:
Ursprungligen skrivet av najjco Visa inlägg
Inga input?
Om du inte själv sitter i styrelsen så är det tekniskt sätt inte omöjligt att sälja in ditt företag att sköta föreningens tekniska förvaltning men av egna erfarenheter tror jag det blir tufft.
Med stöd av Riksbyggens stadgar sitter det en ledamot och en suppleant från Riksbyggen i styrelsen och de kommer givetvis vurma för deras förvaltningslösning med väl uttänkta argument.
De har utbildning för att argumentera så att övriga i styrelsen kör på deras ståndpunkt blir min gissning.
Min BRF tog över fastighetsskötsel och teknisk förvaltning från RB för 20 år sedan och sköts delvis av styrelsen och vicevärd.
Vissa återkommande uppgifter som t.ex. OVK och fuktbesiktning har styrelsen lagt ut på entreprenörer.
Egentligen var det inte så svårt men å andra sidan så är storleken på min BRF mindre än 1/10 av den du bor i. Smått är mer lätthanterligt än stort
En fråga som du bör ställa dig. Om din firma får uppdraget att förvalta fastigheten klarar du då av att hitta ny kund ifall du förlorar avtalet i framtiden ?
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 21:13
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Oj wow, 2,5 miljoner, det var dyr teknisk förvaltning! Vi funderar just på att skaffa ny teknisk förvaltare. 32 lägenheter i två byggnader. Har fått två offerter från stora aktörer (Bredablick och SBC) och båda ligger på runt 70 000 kr/år. En förening som är 10 ggr så stor borde inte kosta 25 ggr mer att förvalta.

Men bortsett fån det, det finns fördelar och nackdelar men en mindre förvaltare. De gör sitt bästa, ofta lite utanför ramarna. Men å andra sidan är det svårt med bemanning under sjukdom, semester mm.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
starta en BRF Timien Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2012-07-15 20:19
Klagomål om fastighetsförvaltare pietboels Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2011-12-21 13:59
starta eget tette Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2011-06-07 00:09

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare