|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Min förening blev tvungna att slita upp mitt tak för att laga en skadad järnbalk till en balkong ovanför mig. Kan jag kräva någon ersättning för att jag inte har kunnat använda mitt vardagsrum som blev drabbat?
Då jag renoverar hela lägenheten, hade jag tänkt att använda vardagsrumet som ett sovrum, men nu var jag tvungen att bo på hotell. Vad har jag för rättigheter? OBS!! det är en bostadsrätt Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 11:49. |
|
||||
|
||||
![]() Du kan begära ersättning för men i nyttjanderätten.
Det finns inget tydligt regelverk (och definitivt inte i de lokala stadgarna), men svaren blir väl lite ungefär desamma som för inlägget; Kompensation för takläckage Utan att veta allt i detalj så är vad jag förstår detta en försäkringsfråga, och det går på fastighetsförsäkringen (dvs föreningens försäkring). Kontakta styrelsen i din föreningen med dina krav och om hur ni ska lösa detta tillsammans.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() styrelsen skall tillgodose medlemmarnas rättigheter.
se alltid till att din styrelse tar kontakt med sitt försäkr.bolag och frågar vad som ev. ingår etc. Det skall styrelsen kunna svara dig. Och principiellt självklart ja. Men det måste ju hanteras i förväg eller direkt då det hände! Efteråt sitter du alltid i en svagare förhindlingssits... |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Fuktskada/vattenledningsskada i badrum, ersättning i brf | Tina76 | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 5 | 2011-06-09 11:16 |
Ersättning till "hyresgäster" i brf vid renovering | Stefano | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 7 | 2009-09-11 16:56 |
Kompensation i samband med vattenskador i bostadsrätt enligt lag (BRL) | looptroop | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 2 | 2009-03-24 12:58 |
Kompensation för försening av bostadsrätt? | eric | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2008-10-09 11:54 |
Vattenskada - Kompensation ("sveda & värk") för takläckage i brf | Viper | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 4 | 2008-04-10 00:40 |