|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Min fråga gäller eluttag i bostadsrättslägenhet. Har nyss flyttat in i min nya bostad och upptäckte igår att eluttag i badrummet är strömlöst eftersom timer som hör till är trasig. Detta var inte omnämnt i den frågelista som mäklaren haft säljaren att fylla i inför kontraktsskrivning. När jag kontaktade säljaren uppgav han att han visste om detta, att uttaget var trasigt redan när de själva flyttade in för drygt ett år sen.
Jag är medveten om köpares undersökningsplikt, men i fall där säljaren vet om brister men väljer att undanhålla undrar jag vad som gäller. Är den frågelista som säljaren fyller i ett frivilligt/icke bindande dokument, alltså en chimär och inte mer värt än ett dasspapper? Med den här överhettade bostadsmarknaden då kontraktsskrivning sker mer eller mindre direkt efter visning, och de regler som gäller för undersökningsplikt idag borde mäklare avsätta 5 timmar för sina visningar och inte en halv/i bästa fall en timme som det är nu. Om man nu ska hinna, som i det här fallet, springa runt och testa alla eluttag uppepå allt annat som bör kollas ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Besiktiga lägenheten gör du inte på visningen, utan när du bestämt dig för att köpa. Trasig timer låter okomplicerat, byt ut och gå vidare i livet.
|
|
|||
|
|||
![]() Tror också det är lika bra att se till att fixa det själv. Alldeles för lite pengar för att processa om det. Elektrikerns timlön är nog billigare än att anlita en jurist.
När det gäller snabba affärer så får man nog leva med att det blir en del chansningar om man är med på det. Det finns ju ingen som tvingar en att skriva på... Mäklarna kommer sannolikt aldrig att hjälpa till - de vill ha en snabb affär och raskt gå vidare med nästa objekt. Däremot är det nog bra att vara uppmärksam på visningarna. I stället för att gå i spin av någon snygg tapet eller vad det nu kan vara pillar man på så mycket som möjligt och kikar bakom möbler mm. Gjorde jag det själv då? Näe... och de brister jag hittade sedan fick jag fixa själv. Tack och lov inga allvarligare saker. |
|
|||
|
|||
![]() Tack för svar HenrikO
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Köparen har en undersökningsplikt, och säljarna har en upplysningsplikt.
Köparens undersökningsplikt är omfattande och innebär i praktiken att allt som inte säljaren intygar självmant eller säger på en direkt fråga är köparens ansvar att "hitta". Säljarens upplysningsplikt innebär inte att en säljare måste kunna rada upp alla fel och brister, men om bostaden är behäftad med ett så stort fel att det kan antas påverka köparens vilja att betala ett viss pris måste denne upplysas om det. Som exempel, om säljaren vet att det kommer krävas en omdränering för 200 000 kr så måste denne upplysa om skadan på något sätt (vilket alltså ändå kan göras en smula dolt). Men om säljaren vet att ett eluttag för 250 spänn inte funkar, ja då är det inget fel som på något vis påverkar priset på ett hus eller en bostadsrätt, och alltså behöver denne inte informera om detta fel. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Andrahandsuthyrning bostadsrätt, andrahandsupplåtelse - Inneboende bostadsrätt | Admin | Faktabanken | 3 | 2019-01-06 23:33 |
Köpa rum i bostadsrätt/dela bostadsrätt i två delar | Erlingmark | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 7 | 2012-09-29 20:21 |
Undersöknings- och upplysningsplikt för bostadsrätt - Dolda fel | Admin | Faktabanken | 0 | 2012-06-03 16:53 |
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2010-03-18 14:01 |
Lagen om upplysningsplikt - Informationsplikt | Admin | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 0 | 2009-03-26 15:31 |