Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-04, 14:22
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
Vid ett tillfälle bjöd styrelsen med vänster hand inbjöd mig till en "pratstund" med någon/några. Jag avböjde då man inte uppgav vem eller vad man ville prata med mig om. Då skrev styrelsen att man antog att jag hade frågor att ställa då jag bl a kontaktat före detta styrelseledmot/-möter.

Idag funderar jag på att acceptera inbjudan.

Kan jag kräva att få ta med mig en eller flera närstående och att 'pratstunden' bandas?
Du kan väl kräva vad som helst. Rimligt kan vara att du ber att få ta med dig en person som stöd. Kan vara ett proffs eller bara en närstående. Sen får du väl känna efter lite innan om du vill komma dit med hög profil eller låg profil så att säga. Du känner ju din egen styrelse bättre än vad en utomstående som mig kan göra, så fundera vad som är vettigt. Du borde få banda eftersom du själv är med men hur det uppfattas av de du ska träffa får du väl fundera på.
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 18:21
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
6. Tvister
6.1 Underhållsansvaret bör ses över när föregående BRI medvetet valt att inte upplysa/informera om brister/skador som ny medlem får ta över. Preskriptionstid på 1 år.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Är det inte redan idag två års preskriptionstid på detta, alltså brister i lägenheten?
Det stämmer att det är två år.
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 20:00
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Vid ett tillfälle bjöd styrelsen med vänster hand inbjöd mig till en "pratstund" med någon/några. Jag avböjde då man inte uppgav vem eller vad man ville prata med mig om. Då skrev styrelsen att man antog att jag hade frågor att ställa då jag bl a kontaktat före detta styrelseledmot/-möter.

Kan jag kräva att få ta med mig en eller flera närstående och att 'pratstunden' bandas?
Du behöver inte styrelsens godkännande! Mejla och tacka ja till inbjudan och skriv ner antalet personer du vill ha med dig om du känner en större trygghet i det. Nu har du en möjlighet att framföra dina synpunkter direkt och skapa en dialog. Tänk på oss andra som kämpar och aldrig får den möjligheten, ta tillfället i akt!
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 07:44
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Hög kontra låg profil

Tack Clabbe och Dia!

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Sen får du väl känna efter lite innan om du vill komma dit med hög profil eller låg profil så att säga. Du känner ju din egen styrelse bättre .........
Exakt! Det blir inget svårt val.
Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 18:38
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Du behöver inte styrelsens godkännande! Mejla och tacka ja till inbjudan och skriv ner antalet personer du vill ha med dig om du känner en större trygghet i det. Nu har du en möjlighet att framföra dina synpunkter direkt och skapa en dialog. Tänk på oss andra som kämpar och aldrig får den möjligheten, ta tillfället i akt!
Blev det någon pratstund med styelsen?
Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 18:59
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Denna tråd skapade jag som en reaktion på ett inlägg i tråden Mejla till bostadsministern (angående "vad som är viktigast att trycka på"):
Jag tror att det är viktigast att börja på ruta 1, vilket är Föreningsstämman! En förutsättning för att saker och ting ska bli bättre är att det blir rätt från början. Här följer några exempel som jag skrivit om i tidigare inlägg, gjort en del justeringar dock:

Lag om att stämmoprotokoll skrivs och justeras av andra, ej styrelsemedlemmar från föregående/nuvarande/ eller nya som väljs in.

Närvaroförteckning/röstlängd bifogas, om detta ej följs blir det vitesföreläggande från någon tillsynsmyndighet (vilken vet jag ej).

Lag om sluten omröstning om ansvarsfrihet för den som önskar. Inför en preskriptionstid på tre år för de som inte blir beviljade ansvarsfrihet innan de får kandidera på nytt.
Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 20:23
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Viktig punkt

Kontroll saknas

Att ny medlem skall gå en neutral grundkurs; förstå alla avtal i en brf.
Att internrevisorer är två varav en granskar att arbetsordningen följer lagarna.

Med vänlig hälsning korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 16:51
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Standard Föreningens delägare ska kunna kontrollera de ekonomiska transaktionerna

Förslag:
Ändra lagen så att bolagsverket ska registrera alla medlemmar i en ekonomisk förening.
Det ska också krävas att ekonomiska föreningar måste använda en internetbank med en teknisk lösning som gör det möjligt för medlemmarna att logga in med BankID/e-legitimation med koppling till föreningens konton.
(och för att det alltid ska vara möjligt för en förening att välja en sådan bank ska det krävas att alla storbanker, med en omsättning på mer än ett visst antal miljarder kr per år, ska tillhandahålla tjänsten)
Vanliga medlemmar ska självklart inte ha behörighet för att utföra betalningar eller liknande utan ska endast kunna kontrollera föreningens/ledamöternas utbetalningar och inbetalningar.
Då kan medlemmarna på en årsstämma ställa frågor:
"Datumet 2013-mm-dd utbetalades X tusen kr till kontonummer Y. Kan ni förklara ?"
Självklart kan inte styrelsen och revisorn alla transaktioner utantill och för att underlätta kan medlemmarna mejla sina frågor innan stämman.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lyxrenovering - Informationsplikt för styrelsen vid större förändringar sven holt Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-04-14 12:14
Flera förändringar under resans gång - Ystads Allehanda Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2010-04-18 00:50
När ett sambopar gifter sig innebär det en rad juridiska förändringar... Admin Senaste Nytt 0 2010-03-14 13:00
Väsentliga förändringar av bostadsrättsföreningens fastighet Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:52

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare