|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Ointresserade medlemmar är i särklass värsta problemet i BRF världen. Medlemmar som bryr sig ser till att olämpliga styrelsemedlemmar byts ut. Stämman borde utnyttja sin faktiska maktposition i större omfattning. Stämman kan besluta om att offentliggöra de hemligstämplade protokollen. En styrelse som jobbar i dialog med medlemmarna har bättre förutsättningar att gör ett bra jobb. Insatta medlemmar är också lättare att rekrytera för styrelseuppdrag. Nej, nej! Skona oss från ytterliga särlagar för BRF. Vi måste få spela på samma planhalva som de kommersiella fastighetsägarna gör.
|
|||
|
|||
![]() Hej Kluringen,
Jag är så enig med dig att, - i allt du skrev nu! ![]() F ö tycker jag att forumet är bra som det kan bli i nutid. ![]() Hälsningar korsdraget |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=18893
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tydligen ser ni (kluringen, samt korsdraget som höll med) också det problemet men har ni något förslag till lösning också ? Citat:
Om du flyttar till en förening och konstaterar att medlemmarna/stämman inte "ser till att" göra det de "borde" och "kan" göra, vad gör du själv då ? Flyttar du då därifrån och hoppas/chansar på att det i nästa förening finns en bra styrelse eller en majoritet av medlemmar som har kompetens/engagemang för att byta ut en olämplig styrelse ? Tycker ni att det nuvarande kravet på ekonomisk plan borde avskaffas så att t.ex. de hyresgäster som har bildat förening och vill köpa loss fastigheten för en ombildning ska tillåtas göra det utan en godkänd ekonomisk plan ? Folk i allmänhet har kanske tillräckligt hög kompetens för att bedöma hur en fastighet ska förvaltas långsiktigt och vilka åtgärder som är befogade och bör prioriteras vid vilken tidpunkt ? Om ni faktiskt tycker att kravet på en godkänd ekonomisk plan är befogad (eftersom folk i allmänhet inte har den rätta kompetensen) varför ska då amatörer (styrelse och medlemsmajoritet) enkelt kunna avvika från den ekonomiska planen utan någon fortsatt tillsyn från myndighet ? Rätta mig om jag misstolkar men det låter som ni i största möjliga utsträckning vill betrakta en BRF som en helt vanlig ekonomisk förening. Vad är anledningen till motståndet mot särlagar ? Att det blir jobbigt med fler lagparagrafer att läsa för den som vill lära sig lagen, eller exakt vad är problemet med lagar som är särskilt anpassade för en bostadsrättsförening ? Citat:
Varför skulle det i så fall vara självklart att "vi" dvs vilka amatörer som helst som sitter i en lekmannastyrelse "måste" få leka med medlemmarnas pengar på samma planhalva som sådana aktörer ? |
|
|||
|
|||
![]() Är det inte redan idag två års preskriptionstid på detta, alltså brister i lägenheten?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dessutom: Vem betalar styrelsens advokater om inte föreningen inklusive den stridande medlemmen. Styrelsen kan också ha en ansvarsförsäkring som kan täcka advokatkostnaden och vem bidrar då till att betala den försäkringspremien om inte bland annat medlemmen i konflikten. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Och hur skulle brott mot ett sådant förbud kontrolleras? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Styrelsen har föreningens pengar bakom sig och troligen i många fall en ansvarsförsäkring. I värsta fall kan styrelsemedlemmarna dela på kostnaden. En medlem är ensam och blir avskräckt av styrelsens överläge och ekomomiska fördelar. Både medlemmen och styrelsen kan själv läsa lagarna och behöver inte anlita advokat. Även om ingen av parterna anlitar advokat så är styrelsen flera personer som kan samarbeta och leta efter sina paragrafer och kryphål som gynnar dem. Styrelsen har alla fördelar mot en ensam medlem. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Styrelsen kan bestå av plattskallar. Styrelsen kan vara proffsjurister. Den enskilde medlemmen kan vara en lekman men kan också vara ett fullblodsproffs. Talan som väcks mot föreningen kan vara helt bort i tok eller mycket välgrundade. Varför ska styrelsen, som företräder föreningen och därmed dess medlemmar, inte få anlita kompetenta jurister gentemot en enskild medlem? Och varför ska föreningen inte betala för kompetens som är nödvändig? Jag tycker verkligheten inte är lika enkel eller svartvit som det känns att du vill beskriva den som. Rättsläget är ofta dessutom ganska oklart. Proffsen behövs. Med det sagt så innebär det inte att världen är schysst jämt. Styrelser begår fel likväl som enskilda medlemmar. Ofta av glad okunskap, ibland av illvilligt uppsåt. Att börja prata om att allt skulle kunna lösas utan extern hjälp är dock ganska naivt om jag får uttrycka mig så, med all respekt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Idag funderar jag på att acceptera inbjudan. Kan jag kräva att få ta med mig en eller flera närstående och att 'pratstunden' bandas?
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Lyxrenovering - Informationsplikt för styrelsen vid större förändringar | sven holt | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2011-04-14 12:14 |
Flera förändringar under resans gång - Ystads Allehanda | Admin | Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter | 0 | 2010-04-18 00:50 |
När ett sambopar gifter sig innebär det en rad juridiska förändringar... | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2010-03-14 13:00 |
Väsentliga förändringar av bostadsrättsföreningens fastighet | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-03-24 02:52 |