|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Under tidigare år har på HSB Malmös årsstämmor utsetts ledamöter till en stipendiefond, kallad "Arne Axrups stipendiefond" (organisationsnummer: 846501-4937, bolagsform: ideell förening). Utan någon som helst information tycktes denna stipendiefond ha upplösts. Detta skedde för några år sedan, ungefär dagen efter att HSB Malmös valberedning intervjuat mig som nominerad till ledamot i fonden (och efter denna intervju med HSB Malmös valberedning har jag inte hört av dem mer, inget besked gavs av valberedningen).
Föregående år, 2011, återuppstod denna stipendefond på HSB Malmös årsstämma utan förvarning, och helt plötsligt så stod två självutnämnda personer som ansvariga för stipendierna; HSB Malmös styrelseordförande Claes Caroli och en av dem som intervjuat mig för uppdrag i stipendiefonden, nämligen Rolf Brandt (i HSB Malmös valberedning). Jag kan inte tolka det på annat sätt än att Claes Caroli på eget bevåg, och i största hemlighet, stoppat utnämningar av ledamöter till fonden för att själv kunna öka sitt personliga inflytande i HSB Malmö och tilldela stipendier till de personer och de brf:ar som står honom närmast. På HSB Malmös hemsida kan man läsa följande (som alltid för HSB Malmö med okänt publiceringsdatum, men det är skrivet någon gång efter årsstämman 2011); Citat:
Det kan i detta sammanhang noteras att Rolf Brandt i Brf Roxen står Claes Caroli mycket nära och Rolf Brandt var den person som på HSB Malmös årsstämma yttrade följande i samband med den långa diskussionen på stämman om man skulle följa lagen och ge mig yttranderätt till mina motioner, eller ens behandla mina motioner (där alltså Rolf Brandt - som representant för HSB Malmös valberedning - är klar motståndare till dylika demokratiska rättigheter); Citat:
Rolf Brandt, HSB Brf Roxen, tillade också följande med anledning av Claes Carolis aggressiva och felaktiga hat-tal över engagerade medlemmar; Citat:
Sedan kan man fråga sig vad som ligger bakom de här ovan påstådda kooperationsfrämjande åtgärderna, vem som egentligen erhöll pengarna (föreningen, eller enskilda personer, och i så fall vilka och varför samt bestämt av vem?) och vad resultatet blev i varje kooperativ åtgärd? Se även; Claes Caroli (styrelseordförande HSB Malmö) / Styrelsen lurar HSB Malmös medlemmar om Arne Axrups stipendiefond - År 2013 HSB brf Roxen Rolf Brandts snedvridna demokratisyn Hur HSB inte svarar på medlemsfrågor - Axrups stipendiefond Mygel av Claes Caroli/Rolf Brandt m.fl i Arne Axrups stipendiefond, HSB Malmö?
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2013-04-23 klockan 20:01. |
|
|||
|
|||
![]() Som vanligt är det svårt att hänge med i HSB svängar. En advokat sa till mig en gång att de är mästare i slalom. Ingen kan lagen så bra som dem och de rundar pinnarna, dvs paragraferna, mästerligt elegant.
Den grundlagsskydda föreningsrätten naggas i kanten när föreningslagen och bostadsrättslagen tillämpas. Stadgar är också intressant att jämföra. Det finns här iforumet samlade erfarenheter och tillräckligt många för att vi tillsammans kan ställa krav till Justitieutskottet exempelvis att granska processfrågorna och de ekonomiska konsekvenserna. Vad jag förstår så följs inte ens EUs grundlag: Fri rörlighet av varor och tjänster. Kanske EU-ministern är den som äger problemet? Det HSB säljer är ju tjänster och ingen HSB-förening har trätt fram och sagt att medlemsskapet är fritt eller gynnar fri rörlighet, frågan är om det är kooperativt överhuvtaget? Givetvis är jag beredd att bidra. Jag skriver nu därför att vi sitter fast i problemen och kommer inte vidare. Det behövs lagrum för att sätta stopp. Ytterst är det lagstifarens ansvar att lagen kan prövas. Nu är det nya tider och en annan politik. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Jag måste helt ha missuppfattat vad kooperation innebär. Föreningen fick alltså ett pris för kooperativt arbete pga att styrelsen arbetat med säkerhetsfrågor i föreningen? Jag förstår inte vad detta har med kooperation att göra? Är det någon som kan förklara detta för mig?
|
|
||||
|
||||
![]() Ja, frågan är vad något av de olika skälen som uppges har med främjande av kooperativa idéer att göra. Eller ligger det något annat skäl bakom de utdelade priserna? Jag kommer senare att avslöja mer om detta.
Jag har erhållit svar från Claes Caroli där han skriver (med felstavning); "Jag är vald till ordförande i föreningen Arne Axerups stipendiefond.". Styrelseordförande Claes Caroli vill emellertid inte svara på hur detta gått till eller vem som i största möjliga tysthet utsett honom som ordförande i denna ideella organisation. Det är hemligt vilka som ingår i styrelsen för Arne Axrups stipendiefond, men jag har frågat Claes Caroli efter stämmoprotokoll från denna dunkla organisation som nu Claes Caroli tydligen lyckats insynsskydda på samma sätt som han gjort med HSB Malmö. Min begäran om stämmoprotokoll föranleds av att det är så lätt att vända och vrida på argumenten när det som här inte finns några tydliga gränser för vad som är rätt och fel. Med tanke på Claes Carolis oräkneliga exempel på hur han försöker avdemokratisera HSB, mer än vad som redan är fallet, så kanske det inte är så troligt att han vill släppa ifrån sig stämmoprotokollen för Arne Axrups stipendiefond (det vill han ju inte ens med HSB Malmös stämmoprotokoll, trots det avtal han skrivit under med HSB Riksförbund om att göra detta), men då finns det andra sätt att komma över dessa handlingar. Korsdraget tar, kanske lite utanför just vad denna tråd handlar om, upp frågan om ehuruvida "fri rörlighet" råder avseende HSBs sätt att arbeta. Det gör det väl knappast, men problemet är att det nog blir svårt att göra något åt HSBs olika metoder för att försöka monopolisera marknaden till HSBs fördel.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-02-12 klockan 14:57. |
|
|||
|
|||
![]() Jag hittar en vinnare av fonden;
HSB Brf Eken, årsredovisning 2011 Men de vann några skojiga spel?; Xbox, Kinect till Xbox 360 Jag har lite svårt att se hur medlemmarna skall kunna nyttja detta kooperativa pris? Senast redigerad av Admin: 2014-06-08 klockan 12:54. |
|
|||
|
|||
![]() Jag tillhör en av de föreningar som bildade Arne Axrups stipendiefond på 1990-talet. Fonden har inget med HSB Malmö att göra mer än att HSB Malmö förvaltar den.
Arne Axrups stipendiefond är en egen juridisk person. Ska kanske också berätta att enligt fondens stadgar ska HSB Malmö styrelse utse två ledamöter. En av dessa ledamöter har sedan tillkomsten varit Arne själv som satt ända fram till han gick bort i slutet av 2009. Idag utser HSB Malmö ordförande och en ledamot till. Resten av styrelsen utses av fondens medlemmar. Så någon självutnämnd ordförande finns inte. Styrelsen konstituerar sig själv. Jag har registrerat mig bara för att lämna denna information. Balansen i inläggen är nämligen snedvriden då det gäller fonden. |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Vilka som ingår i stipendiefondens styrelse tycks vara belagt med största sekretess, men det är i alla fall bekräftat att HSB Malmös styrelseordförande Claes Caroli är ordförande i stipendiefonden och delaktig (= styrande) i de hemliga besluten om vem som ska erhålla stipendier av mer eller mindre omotiverade anledningar. Absolut. En juridisk person där HSB Malmös styrelseordförande är ordförande i stipendiefonden och där en av ledamöterna är en person i HSB Malmö som är mycket nära associerad till Claes Caroli... vilket gissningsvis även alla övriga hemliga ledamöter i denna stipendiefond också är. Citat:
Citat:
Vet du var jag hittar information om vilka som är ledamöter i stipendiefonden idag (för jag kan inte se att detta informeras om någonstans)? Ja. Är inte det en koppling mellan HSB Malmö och stipendiefonden som heter duga? Vem mer än Claes Caroli från HSB Malmös styrelse har utsett sig själv till denna stipendiefond? Kan det möjligen vara Birgitta Nilsson? Jag är en av fondens medlemmar, men jag kan lova att jag inte varit delaktig i att utse varken Claes Caroli eller Rolf Brandt som ledamöter i stipendiefondens styrelse. Jag har aldrig blivit kallad till någon stämma. Jag har aldrig ens sett någon information om kallelse till stämma överhuvudtaget, någonsin. Var finns informationen om stadgar, stämmor, val, nomineringar, etc, etc? Känner du till varför det är så mycket hemlighetsmakeri runt denna fond med Claes Caroli och Rolf Brandt? Vet du varför de är så rädda för att berätta vem som nominerat vem till priser? Vilka av de som nominerats har nominerats av Claes Caroli & Rolf Brandt (och övriga ledamöter i fonden)? Är det så att de som tilldelades priser av Claes Caroli och Rolf Brandt på HSB Malmös årsstämma 2011 nominerat sig själva... eller var alla pristagare nominerade av Claes Caroli & Rolf Brandt (och ev. flera i stipendiefonden)? Vet du hur mycket pengar det finns i fonden.... eller var det informeras om detta? Citat:
Bakgrundsfakta. Jag var för några år sedan nominerad som ledamot i stipendiefonden. HSB Malmös valberedning (vem som gett valberedningen detta uppdrag vet jag inte, men här har vi alltså ännu en djup koppling - i en lång rad av dylika kopplingar - till HSB... och t o m direkt till HSB Malmös styrelse) intervjuade mig. Något resultat av varken intervjun med mig eller av valet till Arne Axrups stipendiefond avslöjades sedan aldrig av HSB Malmös valberedning. Det blev bara knäpptyst på alla håll och kanter. Dvs fram tills HSB Malmös årsstämma 2011, där helt plötsligt de inte så demokratiskt tänkande Claes Caroli och Rolf Brandt står på scenen och delar ut priser utan att redogöra för varför, hur eller någonting. Redan från det lilla vi vet idag kan man kallt konstatera att Arne Axrups stipendiefond och inte bara HSB Malmö utan t o m HSB Malmös styrelse i praktiken är ett och samma !!! Är det någon som tycker att det är rätt att om man stöttar HSB Malmös styrelse i alla lägen så får man ett pris... är inte detta vad som kallas för muta?
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2013-04-23 klockan 19:57. |
|
|||
|
|||
![]() De som stiftat fonden borde väl reagera, eller hur?
Jag antar att Länsstyrelserna granskar stiftelsen och undrar om den reviderade förvaltningsberättelsen är inlämnat till dem. Kanske är det dax nu att tvinga dem att göra jobbet. Men de som betalat in pengarna är de som måste ta det här vidare. Helt förfärligt är detta kort och gott! |
|
||||
|
||||
![]() De som stiftat fonden är de brf:ar (drygt 150 st) som nämns nedan, enligt vad HSB Malmö skriver;
Arne Axrups Stipendiefond Fonden kom till på initiativ av bostadsrättföreningarna 1995 med syftet "att främja den kooperativa idén". Bostadsrättsföreningarna i HSB Malmö bildade fonden som en present åt avgående verkställande direktören Arne Axrup genom att bli medlemmar och erlägga tio kronor per medlem till fonden. Tanken är att avkastningen i fonden ska delas ut som stipendier när styrelsen så finner. År 2000, första gången fonden delade ut stipendier, då skrev man så här: "Föredömliga insatser för miljö, fritid, information och kooperativt arbete premierades." Krav eller önskemål för stipendium kan vara: • studier av vikt för bostadsrättsföreningen, dess medlemmar eller fastigheten • förmåga att tillämpa kunskaperna • förmåga att förmedla kunskaperna till styrelsekollegor och eller andra medlemmar • kontinuitet i studierna • intresse för utveckling • engagemang i HSB Malmös utbildningsaktiviteter • engagemang eller bedömt framtida engagemang inom HSB-rörelsen • utveckling av bildande information • utveckling av "utbildningsteknik", dokumentation eller redovisning Nomineringar till fonden kan skickas in under hela året. Dessa ska ställas till: ”Arne Axrups stipendiefond, styrelsen, c/o HSB Malmö, HSB Turning Torso, 211 15 Malmö”. Medlemmar i Arne Axrups stipendiefond EJ HSB Brf Abboten 1. HSB Brf Adjutanten 2. HSB Brf Aldebaran (?) EJ HSB Brf Almedal 3. HSB Brf Almen 4. HSB Brf Almhög 5. HSB Brf Almvik 6. HSB Brf Anneberg 7. HSB Brf Antilopen (?) 8. HSB Brf Arildsgården 9. HSB Brf Artisten EJ HSB Brf Arvid 10. HSB Brf Astern (?) 11. HSB Brf Atle 12. HSB Brf Basunen EJ HSB Brf Bellevue 13. HSB Brf Berguven EJ HSB Brf Beritsholm 14. HSB Brf Beritta Gurris 15. HSB Brf Bikupan 16. HSB Brf Björken (?) 17. HSB Brf Björknäs EJ HSB Brf Blekingsborg EJ HSB Brf Bollebygd 18. HSB Brf Blåklinten (?) 19. HSB Brf Bornholm 20. HSB Brf Brage 21. HSB Brf Brotorp (?) EJ HSB Brf Bulltofta EJ HSB Brf Bärnstenen 22. HSB Brf Capella (?) 23. HSB Brf Castor (?) EJ HSB Brf Dadeln 24. HSB Brf Dalslund (?) 25. HSB Brf Dammhälla 26. HSB Brf Domaren EJ HSB Brf Draken 27. HSB Brf Duvhöken 28. HSB Brf Drivhuset (?) EJ HSB Brf Dådet 29. HSB Brf Eken EJ HSB Brf Enskifteshagen 30. HSB Brf Elisetorp (?) 31. HSB Brf Ellstorp 32. HSB Brf Eriksdal 33. HSB Brf Eriksfält 34. HSB Brf Erikslust 35. HSB Brf Erikstorp EJ HSB Brf Flaggskepparen 36. HSB Brf Flädern EJ HSB Brf Fosiedal 37. HSB Brf Fosietorp EJ HSB Brf Friheten 38. HSB Brf Furen (?) 39. HSB Brf Gamban 40. HSB Brf Ganbo 41. HSB Brf Gertrud 42. HSB Brf Godheten 43. HSB Brf Granen 44. HSB Brf Gullvik 45. HSB Brf Gunnebo 46. HSB Brf Gåsen (?) EJ HSB Brf Hackspetten 47. HSB Brf Hagalund 48. HSB Brf Hallabacken (?) 49. HSB Brf Hammarshus 50. HSB Brf Henriksdal 51. HSB Brf Henriksgården (?) 52. HSB Brf Hilda EJ HSB Brf Hilleröd 53. HSB Brf Huggaren 54. HSB Brf Högaholm 55. HSB Brf Ida 56. HSB Brf Jacob 57. HSB Brf Jacob Persgården (?) EJ HSB Brf Judit 58. HSB Brf Jämlikheten 59. HSB Brf Järven 60. HSB Brf Kalkbrännaren (?) 61. HSB Brf Kallan EJ HSB Brf Kanslern 62. HSB Brf Kanten EJ HSB Brf Kapellmästaren 63. HSB Brf Kaplanen EJ HSB Brf Kasper EJ HSB Brf Kastanjen 64. HSB Brf Kaprifolen (?) EJ HSB Brf Klas 65. HSB Brf Klockaren (?) 66. HSB Brf Klostret 67. HSB Brf Knutsbo (?) 68. HSB Brf Konstnären 69. HSB Brf Kraften (?) 70. HSB Brf Kroksbäck 71. HSB Brf Kronotorp 72. HSB Brf Kvadraten EJ HSB Brf Kyllret 73. HSB Brf Lagmannen 74. HSB Brf Langeland EJ HSB Brf Lessö 75. HSB Brf Leoparden 1 (?) 76. HSB Brf Lillevång (?) 77. HSB Brf Lindeborg EJ HSB Brf Ljungbyhus 9 78. HSB Brf Ljungen (?) 79. HSB Brf Loke EJ HSB Brf Lotsvakten EJ HSB Brf Luftvärnet EJ HSB Brf Lugnet EJ HSB Brf Lundagården EJ HSB Brf Lutan 80. HSB Brf Lågan 81. HSB Brf Magistern (?) 82. HSB Brf Magne 83. HSB Brf Manligheten EJ HSB Brf Mannhem 84. HSB Brf Marbäck (?) 85. HSB Brf Marietorp EJ HSB Brf Mellanheden 86. HSB Brf Midgård EJ HSB Brf Misteln EJ HSB Brf Munken 87. HSB Brf Munkhättan 88. HSB Brf Musköten 89. HSB Brf Myrstacken (?) 90. HSB Brf Möllan (?) 91. HSB Brf Norsen 92. HSB Brf Notarien 93. HSB Brf Nunnan 94. HSB Brf Nydala EJ HSB Brf Odlaren EJ HSB Brf Olga 10 EJ HSB Brf Olga 8 95. HSB Brf Organisten (?) EJ HSB Brf Oshögavången 96. HSB Brf Ovalen (?) 97. HSB Brf Oxeln EJ HSB Brf Oxiegården EJ HSB Brf Oxievång EJ HSB Brf Per Albin 98. HSB Brf Per Albins Hem 99. HSB Brf Pildammen 100. HSB Brf Polaris EJ HSB Brf Priorn EJ HSB Brf Pukan 101. HSB Brf Pålsgården (?) 102. HSB Brf Ranberga 103. HSB Brf Randers 104. HSB Brf Renen (?) EJ HSB Brf Ringsted EJ HSB Brf Rishälla EJ Rodret 105. HSB Brf Rosenvång 1 EJ HSB Brf Rosenvång 2 106. HSB Brf Rosenvång 3 107. HSB Brf Ribe 108. HSB Brf Roskilde 109. HSB Brf Roxen EJ HSB Brf Ryttmästaren 110. HSB Brf Rådmannen 111. HSB Brf Rödvenen 112. HSB Brf Rönnen 113. HSB Brf Rönnstigen EJ HSB Brf Rörsjön 114. HSB Brf Samarbete EJ HSB Brf Sandbacken 115. HSB Brf Sandstenen (?) 116. HSB Brf Segevång 117. HSB Brf Sigge 118. HSB Brf Sigrid 119. HSB Brf Siktet 120. HSB Brf Silversmeden 121. HSB Brf Skansen 122. HSB Brf Skogsmården EJ HSB Brf Skutskepparen 123. HSB Brf Sköldbågen EJ HSB Brf Skölden 124. HSB Brf Sofieholm 125. HSB Brf Solbacken EJ HSB Brf Sorgenfri EJ HSB Brf Sparvhöken 126. HSB Brf Spelmannen 127. HSB Brf Spjutet (?) 128. HSB Brf Stenbocken EJ HSB Brf Stenmården EJ HSB Brf Stettin EJ HSB Brf Strandbaden EJ HSB Brf Sundsterassen EJ HSB Brf Sälgen EJ HSB Brf Söderkulla EJ HSB Brf Södermanland 129. HSB Brf Södertorp EJ HSB Brf Sölve 130. HSB Brf Tallen 131. HSB Brf Tapperheten 2 132. HSB Brf Tapperheten 3 133. HSB Brf Tapperheten 4 134. HSB Brf Tapperheten 5 135. HSB Brf Tapperheten 6 136. HSB Brf Tapperheten 7 137. HSB Brf Torbjörn 138. HSB Brf Torekov 139. HSB Brf Tornfalken EJ HSB Brf Trevnaden EJ HSB Brf Trumman EJ HSB Brf Tuban 140. HSB Brf Trädgården (?) EJ HSB Brf Tärningholm 141. HSB Brf Utanverket EJ HSB Brf Vadsby 142. HSB Brf Valby 143. HSB Brf Valnöten EJ HSB Brf Vapensmeden 144. HSB Brf Vega (?) 145. HSB Brf Vesslan 146. HSB Brf Vidar EJ HSB Brf Vindrosen 147. HSB Brf Visenten 148. HSB Brf Väbeln 149. HSB Brf Vänern (?) 150. HSB Brf Värjan 151. HSB Brf Västkusten 152. HSB Brf Vättern 153. HSB Brf Ymer 154. HSB Brf Åsunden 155. HSB Brf Ängdala 156. HSB Brf Änghög (?) EJ HSB Brf Ärlan EJ HSB Brf Ärö 157. HSB Brf Östra Torp (?) Claes Caroli uppger att det är 159 brf:ar som är medlemmar i stipendiefonden. Men endast 157 av dessa (enligt ovan) listas på HSB Malmös webbplats. Vilka är de två övriga brf:arna? Minst 73 brf:ar i HSB Malmö är inte delaktiga i stipendiefonden. Tror inte någon granskar denna fond överhuvudtaget. Har heller aldrig sett att någon av bostadsrättsföreningarna ovan informerat om sitt initiala deltagande i fonden (och säkert har ingen brf informerat om föreningens involvering i fonden, utom i undantagsfall vid "vinst"). Pengarna - som föreningarna, utan medlemmarnas medgivande, lagt i fonden - är inte redovisade i någon årsredovisning vad jag sett.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-05-23 klockan 11:15. |
|
|||
|
|||
![]() Var det så att 1995 beslutades det att 157 föreningars medlemmar skulle lägga 10 kronor till denna fond?
I så fall kom det in 157x200 x10 lite drygt 300 000 kr. Avkastningen kan inte ha gett så mycket? Alltså kommer det in nya slantar? Betalar dessa 157 föreningar in 10kr per medlem och år? Eller är det så att HSB snor alla medlemmar på någon "kooperationskrona"? (Läst någonstans att 2 kronor av alla medlemmars avgifter går till kooperationen.) Hur som haver mygel kan man räkna med att det finns inblandat när HSB står för musiken. En förening har beskrivit att de är med och vunnit. Se HSB brf Ekens årsredovisning för år 2011. Senast redigerad av Admin: 2014-06-08 klockan 12:56. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Lögner av Claes Caroli, styrelseordförande HSB Malmö | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 16 | 2012-06-23 13:08 |
Valberedningen och styrelseordförande | Loellan | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 4 | 2011-10-09 12:26 |
HSB Malmös stämmoprotokoll | Goran | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 4 | 2008-06-15 17:57 |
HSB Malmö - Ny styrelseordförande! | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 0 | 2008-03-27 00:25 |