|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
![]() Styrelsen i min förening är emot att jag hyr ut i andrahand trots att det finns giltiga skäl. Nu har de haft möte och lagt nästa möte först sent i januari, trots att det brukar vara möte i december (normalt 11 möten per år/en sommarmånad hoppas över). Jag hade tänkt att hyra ut från januari men med detta är det mycket möjligt att de inte ens ger besked innan början av februari och att jag därmed får svårt att hyra ut då det bara är till sommaren. Detta är det enda sättet för dem att sätta käppar i hjulen. Finns det något jag kan göra för att få ett godkännande tidigare?
Hela systemet med att först hitta en hyresgäst som såklart i regel har ett önskat inflyttningsdatum, sedan ansöka om uthyrning och hoppas att de behandlar frågan inom vettig tid, är väldigt osmidigt. Det vore bättre om man kunde ansöka om rätt att hyra ut och sedan komma med personuppgifter för hyresgästen då man har det (och att styrelsen då kan neka om det finns skäl). |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I grunden ska det vara lite knöligt att hyra ut i andra hand eftersom bostadsrättsboende är ett kollektivt samägande där du som medlem är en resurs i föreningen. Varje andrahandsuthyrning minskar tillgängliga resurser och bidrar därmed till högre kostnader för alla då fler tjänster kommer behöva köpas in utifrån. Men två saker: 1) Eftersom du anses vara den svagare parten i en ansöknings situation om att få hyra ut i andra hand så finns en skyddslagstiftning där du har rätt att överpröva styrelsens beslut. Det innebär att för just denna fråga (och en handfull andra) så är inte styrelsen sista instans utan det är hyresnämnden. Hänskjuter du frågan dit så lär du få tillstånd. 2) Du kan också börja hyra ut ändå utan tillstånd. Draget föreningen då kan göra är att skicka en rättelse anmaning där du uppmanas att a) upphöra med din andrahandsuthyrning, eller b) inkomma med en ansökan att få hyra ut i andra hand. Tja - då mejlar du ansökan... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
numera kan bli uppsagd direkt utan att först få en rättelseanmaning? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I mitt fall har jag redan en godkänd andrahandsuthyrning av styrelsen från augusti till juni nästa år, men hyresgästen sade upp till januari och därför söker jag efter en ny hyresgäst. Därför skriver de nu i månadsbrevet att ansökningar om andrahandsuthyrning ska vara inlämnad med rätt hyresgäster och rätt kontaktuppgifter på avsedd blankett som tillhandahålls av styrelsen. Går det att argumentera att jag redan har ett godkännande för andrahandsuthyrning och att jag bör få hyra ut från januari utan förnyat godkännande? |
|
|||
|
|||
![]() Ja men då har du ju tillståndet klart!
Vem som hyr är ointressant då det ändå är du själv som kvarstår med ansvar för bostadsrätten och dina förpliktelser som medlem. Enda föreningen kan ha synpunkter på är att lgh inte skall hyras ut hela tiden till nya likt airbnb och liknande, men det är det ju inte fråga om här. Inte ovanligt alls att hyresgästen byts ut under en uthyrningsperiod. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Lagändringen verkar bara gälla hyresrätter ser jag nu, alltså att man vid andrahandsuthyrning utan tillstånd
kan bli vräkt utan förvarning (sedan 1 oktober 2019). |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Andrahandsuthyrning i brf | tractors | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 20 | 2014-10-13 12:49 |
Andrahandsuthyrning | Ludde | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2012-02-17 23:44 |
Andrahandsuthyrning | Pippilotti | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2012-01-27 21:38 |
Andrahandsuthyrning i brf? | Mr Magoo | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 11 | 2011-10-05 00:33 |
Andrahandsuthyrning i brf | Stina | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2010-07-15 14:39 |