Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-29, 16:52
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
och ingen hänsyn tas rent juridiskt till om styrelseledamoten är lekman eller ej.
Ja det verkar rimligt att ingen sådan hänsyn tas. Skadeståndslagen gäller ju även i en BRF.

Och om jag förstått Admin rätt så gäller styrelseansvarsförsäkringen inte om skadeståndsskyldigheten har uppkommit pga brottsligt uppsåt.
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 18:25
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Försäkringar

Det finns inga försäkringar som ersätter brottsliga handlingar. Försäkringar är i sin princip ersättning för sånt man inte har kunnat förutse.

OBS! Så länge medlemmarna inte samarbetar för att pröva frågor i rättsak så slipper styrelseledamöter undan.

Det är med stor förvåning jag konstaterar att allt är tillåtet. Klockrena brottsliga handlingar tåles av föreningsmedlemmarna. I stället för att stämma i domstol så väljer folk den enkla vägen, att sälja (flytta). Där jag nu bor har massor av lägenhetsinnehavare tillåtit att byggare gått in och ändrat inne i lägenheterna, - utan godkännande! Styrelsen har låst deras källarlokaler, vilket är civilrättsligt samt har de sålt lokaler, byggt uteplatser mm i all evighet, utan att de boende ställer upp för lagen. De tiger om byggskador, säljer och nya flyttar in, tar nya lån utan att banken fått veta om kända skador. Hin håle ta den som inte gillar läget.

Jag kan endast se ett scenario: en bostadsbubbla.
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 18:41
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Granskning Fastighetsförsäkring med luckor

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Bättre att föreningen går skadelös istället för att inte få något alls. Föreningen betalar redan försäkringen och inte för styrelsens skull. Utan för sin egen skull. Vill man tjafsa om självrisken kan man ju alltid använda alla pengar försäkringen ger till att processa. Och vad har man vunnit då? Hämnd på okunnigheten?
Ja, men problemet är att självriskerna kan ligga på 40.000 kr eller mer. Kanske det dubbla, eller ännu mer? Det handlar inte om hämnd utan, som Korsdraget också är inne på, att man måste sätta ner foten och visa var gränserna går. Den styrelse som är öppen med vad de gör säkrar sig på detta sätt. Men den styrelse som gör allt för att dölja allt (vilket tyvärr är alltför vanligt förekommande) får nog räkna med att inte bara brott är olönsamt utan även att oansvarig hantering av medlemmarnas pengar kan få konsekvenser för styrelsens ledamöter.

Vad gäller försäkringen kan man tycka det är märkligt att den inte ger ersättning vid brottsligt förfarande. Försäkringen är ju för fastigheten och dess medlemmar, inte för styrelsens personliga skull. Kan man inte försäkra sig mot att man blir utsatt för brott?

Det var någon som sa att fastighetsförsäkring inte täcker ekonomisk skada som orsakats av brottsligt agerande av styrelseledamöter eftersom medlemmarna har insyn i styrelsearbetet. Har vi? Och för att vi har revisorer som kontrollerar verksamheten. Men har vi verkligen det? Och om så vore fallet, kan inte revisorer bryta mot lagen?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 18:54
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vid ekonomiska brott blir brottslingen skadeståndsskyldig. Så enligt Lagen behövs givetvis ingen försäkring för sådana fall.
Och på detta forat håller vi oss till lagar och regler och förutsätter att dessa fungerar. Hur absurt det än är. För verkligheten överensstämmer ju inte med politikernas syn. Det är vi säkert överens om.

Dessutom är 40.000 småpotatis för BRF Väduren i Brandbergen.
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 18:56
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard utbetalt styrelseförsäkring i bostadsrätt?

skall jag gissa står det 10 000 000-0 till försäkringsbolagens fördel?
Eller har någon förening fått några hundralappar?

Om det vore så att tillexempel en hsbförenings styrelse varit försäkrade och fått ersättning från något försäkringsbolag hade vi läst om detta i ALLA tidningar.

Alltså har det inte hänt
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 19:38
Yotta-medlem

Standard Försäkringarna

Admin sa: Vad gäller försäkringen kan man tycka det är märkligt att den inte ger ersättning vid brottsligt förfarande. Försäkringen är ju för fastigheten och dess medlemmar, inte för styrelsens personliga skull. Kan man inte försäkra sig mot att man blir utsatt för brott?

Det här är den STORA FRÅGAN. Om detta faktum blev känt för medlemmarna så skulle nog intresset för att bry sig VEM de väljer in öka väsentligt. För så är det, den som blir dömd för att ha skadat någon med avsikt döms till skadestånd och det betalas knappast av försäkringarna. Men varje ledamot äger ju en bostadsrätt och den åker direkt. Det borde de känna till. Både bostads- och arbetskarriär kan ryka.

Admin sa vidare: Det var någon som sa att fastighetsförsäkring inte täcker ekonomisk skada som orsakats av brottsligt agerande av styrelseledamöter eftersom medlemmarna har insyn i styrelsearbetet. Har vi? Och för att vi har revisorer som kontrollerar verksamheten. Men har vi verkligen det? Och om så vore fallet, kan inte revisorer bryta mot lagen?[/quote]

Nu är det ju så att det är domstolen som dömer och det är väldigt bra. Den som går till domstol SKALL inte döma i förväg. Det betyder att vi kan inte i förväg veta vad som är brottslig handling eller inte. Det borde leda till att flera stämmer till dom. Eftersom min hemförsäkring gäller i vilket fall så hänger jag hänga på om flera vill stämma för stadgar som tvingas på folk med STASI-metoder för att komma åt deras pengar. T ex vill jag ta del av underhållsplanen och det får jag inte. Sen har vi § om lagfartena mm. Det vore intressant att prövat i domstol. Riksrevisionen står väl inte till vårt förfogande eller hur?
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 20:27
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard en parantes

jag använde hemförsäkringen hos Folksam. de betalade ut 2 basbelopp direkt till advokaten. Själv hörde jag aldrig av dem. funderar än idag hur det funkar att advokaten bara behövde en av mig påskriven fullmakt för att sedan kvittera ut cirka 90 000kr. Detta utan kontroll från folksam av att det var "ett fall".

Kanske finns 100tals advokater som bara håvar in?

Advokatens redovisning till mig blev till slut nerlagda arbetstimmar, man kan ju undra hur mycket av den tiden som var ansökningstid utbetalnig försäkringsbolag?
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 21:39
Yotta-medlem

Fråga tettes parentes

Troligtvis har du anlitat den sorten som endast tar ut självrisken och sen lägger ner. En person jag känner dokumenterar namn på den sortens advokater. Han är sakkunnig när det gäller energifrågor. Advokaterna tar ut ett belopp om ca 120 tkr, sen läggs det ner. Fyll gärna på hans lista via mig.

Jag har kommit fram till följande:
1. det finns ingen lag som tvingar mig att anlita advokat. Jag kan föra min egen talan. Jag skulle inte gå på BRL, för svårt att få rätt när allt är så luddigt. Nej, jag skulle gå på pengar och fastighetsskador.
2. att gå till advokat och inte få en acceptabel förklaring till kostnaderna då går jag vidare med det. Vem kollar Folksam?

Frågor;
1. Var du ensam i saken?
2. Blev det förlikning, eller vad blev resultatet??
3. Stämde du styrelsen eller någon enskild, eller HSB?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvarsfrågan till Extra stämma qada Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2012-05-11 09:13
Förändring av plan/förslag antagen i stämma Kuckelgumman Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2011-05-25 15:59
10 % kallar till extra stämma Patrikrosen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-11-12 01:21
Förslag på dagordning till extrastämma Boa Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-04-07 14:16
Motioner till stämma - Styrelsen rekommenderar avslag till alla Trötter Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2009-05-21 01:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare