|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Jag borde kanske vända mig till ett byggforum för att få svar på detta problem men jag gör först ett försök här.
Jag håller just nu på med en badrumsrenovering efter en vattenskada och föreningen har anlitat hantverkare som ska fixa rivning och ny golvbrunn. Ytskiktet får jag senare stå för helt själv. Problemet är nu att man har monterat golvbrunnen alldeles för högt. Golvbrunnens övre kant är i nivå med dörrtröskelns övre kant. När man lagt flytspackel, fuktspärr, fix och klinkers måste man höja den nuvarande tröskeln 3,5 cm från nuvarande 3 cm dvs. jag kommer att få en tröskel som är minst 6,5 cm (!!!). Några egentliga byggnormer som anger hur hög en tröskel får vara verkar inte finnas men jag anser att denna höjd är helt oacceptabel. Till saken hör att jag påpekade för hantverkarna redan innan arbetet påbörjades att det var viktigt att inte placera brunnen för högt. Likt förbannat verkar man inte ha lyssnat på detta utan placerat brunnen för högt. Det ursprungliga klinkers-golvet från 20-talet fanns kvar under våtrumsmattan som man rivit bort. Dessa klinkers finns nu fortfarande kvar på halva golvet. Andra halvan består av cement där ett badkar fanns en gång i tiden. Dessa klinkers måste tas bort av två skäl. För det första finns under klinkerplattorna en fuktspärr och det är förbjudet att ha två fuktspärrar. Dessutom finns risk att de ursprungliga klinkerplattorna lossnar och vem som helst kan ju räkna ut vad det skulle få för konsekvenser. Har ni några förslag på hur man ska gå tillväga för att få detta fixat? Man kan ju anta att byggfirman kommer att komma med en uppsjö av argument för att slippa att göra något. Jag kan tänka mig att de till att börja kommer att säga att en 6 cm tröskel inte är så farligt att leva med och att de har sett värre. Detta hjälper ju inte mig och det måste väl ändå vara jag som i slutändan bestämmer hur hög tröskel jag vill ha? Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 17:28. |
|
||||
|
||||
![]() Jag (som också är mitt inne i en barumsrenovering, med alla problem det innebär) begärde in offert för att kakla om och lägga ny klinkers, med ny rostfri golvbrunn.
Den byggfirma som anlitades, via N.H. Nordströms i Malmö, sa just att det skulle bli exakt så som det blivit hos dig, där tröskeln är jättehög. Det är av ren lathet de gör detta, och fullständigt oacceptabelt. Ingen annan hantverkare jag pratat med har velat höja golvet bara för att ny golvbrunn sätts in. Därav att jag heller inte kommer att välja dem för detta arbete. Lite svårt att bena ut detta i efterskott dock. Du ska ju ha det återställt till samma funktion som tidigare, och att höja golvet och därmed tröskeln kräver att det verkligen finns fog för detta... vilket det knappast gör (eftersom det tydligen bara är vissa byggfirmor som är för lata för att göra det rätt).
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 17:30. |
|
|||
|
|||
![]() Jag förstår inte riktigt informationen som ges.
Har du en fuktspärr under klinkerna som är från 20-talet? Vad består den av? Asfalt? I sådana fall kan du räkna med att den torkat och inte fungerar som en fuktspärr längre. Som jag förstår det har man tidigare lagt en vinylmatta ovanpå orginalgolvet med klinker. Det var nog helt OK att göra så när vinylmaterialen kom. Vinylen är en fuktspärr i sig, så med vinyl behöver man ingen fuktspärr under. Eftersom det gäller en vattenskada (jag inte vet omfånget på denna) torde bilning och en ordentlig uttorkning av våtutrymmet vara på sin plats innan något annat görs. Det finns nog ingen norm för hur hög tröskeln kan vara, men det finns normer för hur tungt golvet får vara. Det som behövs är att golvet bilas ut. Det kan nog vara bra med tanke på att orginalfuktspärren torkat ut och inte fungerar längre. Inte heller röret som leder till golvbrunnen lär vara i bästa skick ifall det är orginal (gjutjärn). Bilas golvet upp lär du även byta det och kanske stammen ifall denna ej heller är bytt. Att höja tröskeln är i sig inget problem. Det kan man göra vid en renovering exempelvis just för att man inte vill bila ur golvet. Då behöver man inte bila ur vart 10 år, ifall man går på försäkringsbolagens rekommendationer. Man kan istället gjuta nytt golv ovanpå det gamla. Det kan också vara skönt med en något högre tröskel till våtutrymmen, då våtspärren kan dras upp några centimeter och hindra vatten från att tränga utanför utrymmet med nya vattenskador till följd i andra mer oskyddade utrymmen. Det låter som om det som bestämmer höjden på ditt golv just nu är cementplattan som ligger under badkaret. Möjligen också avloppsrörens kant vad det gäller tvättstället och toaletten. Vilken är höjden från nuvarande golv till dessa kanter? Vad det gäller lathet hos hantverkare så kan denna säkert variera. Men framför allt tror jag, eftersom det är ett försäkringsärende som jag uppfattar det, en fråga om vilken budget försäkringsbolaget gett till hantverkaren eller vilken annan överenskommelse som finns mellan hantverkaren och försäkringsbolaget. En annan fråga. Hur har man kunnat montera den nya golvbrunnen utan att bila upp golvet runt den förra för att ta bort den? Och har man bilat, varför har man inte bilat upp hela golvet? Med tanke på vad som hänt tidigare tycker jag att du ska totalrenovera utrymmet med bilning och uttorkning. Ta bort cementplattan också. Cementen binder fukt i mycket hög grad och kan med tiden bli ett stort problem, det finns dessutom varningar för cement från den perioden ur hållfasthetssynpunkt. Nuförtiden finns mycket låga & platta golvbrunnar, kolla Porus sortiment, och du kan säkert till och med sänka golvhöjden från den nuvarande om du vill och på så sätt kunna dra upp den nya fuktspärren några centimeter mot tröskeln och slippa fuktproblem i dörrkarmens nederdel. En sak till, det har ju viss betydelse vad du tänkt göra framledes efter att hantverkare är klara. Ska du exempelvis lägga in ny vinyltapet och matta behövs ju ingen fuktspärr under och du kan göra det precis som det gjordes senast, ovanpå klinker och cementplattan. Då kan du glömma det jag skrivit ovanför, fast då blir det än viktigare att golvbrunnen är på samma nivå som tidigare annars kommer inte fallet att medge att vattnet rinner ut i golvbrunnen. Ytterliggare en sak. 3,5 centimeters gjutning låter som du tänker dig vattenburen golvvärme, det är mycket. Höganäs har en matta för elektrisk golvärme som inte bygger mer än 10 millimeter. Det kanske kan vara värt att tänka på? Du bestämmer givetvis själv hur hög tröskel du vill ha. Det är väl bara en kostnadsfråga? Kolla med försäkringsbolaget och dess besiktningsman vad vattenskadan bestod av och till vilket skick det är deras skyldighet att återställa badrummet.
STÄMMAN JUBLAR!! FANTASTISKT!! TROLLERI!! GÖR DET IGEN!! Och När tycker Man? Att Evigheten Ska gå och Lägga sig? Grottekvarnen ett Levande Slukhål! Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 20:12. |
|
|||
|
|||
![]() Några förtydliganden: Man har redan nu bilat upp golvet och gjutit en ny brunn. Badrummet är dessutom uttorkat. Den nya brunnen (av fabrikat JAFO) är monterad 1,5 cm ovanför cementgolvet där badkaret tidigare fanns. Det är framför allt dessa 1,5 cm jag inte begriper mig på. Om man bilat bort cementgolvet så hade dessa 1,5 cm spelat mindre roll eftersom tröskeln i ett sådant fall ändå hade blivit acceptabel. Brunnen är dessutom flyttad ungefär 2 dm för att hamna närmare duschhörnans mittpunkt.
Citat:
Totki: “Har du en fuktspärr under klinkerna som är från 20-talet?” Du har helt rätt att det förmodligen är asfalt, men kan man negligera denna och hävda att den ändå är uttorkad? “Då behöver man inte bila ur var 10 år ifall man går på försäkringsbolagens rekommendationer. Man kan istället gjuta nytt golv ovanpå det gamla.” Hantverkarna har enbart bilat upp golvet runt brunnen och låtit resten vara kvar. Gäller verkligen försäkringen om man inte bilar upp hela golvet? Förmodligen är det aldrig upp-bilat tidigare och således 80 år gammalt. ”Det kan också vara skönt med en något högre tröskel till våtutrymmen, då våtspärren kan dras upp några centimeter och hindra vatten från att tränga utanför utrymmet med nya vattenskador till följd i andra mer oskyddade utrymmen.” Åtminstonde något som är positivt men jag är inte riktigt säker på vad du menar. Blir våtspärren högre? Hela golvet, inklusive våtspärren, flyttas väl upp så våtspärren längs väggarna blir väl inte högre. Och ska man inte ha våtspärr på väggarna också? “Vad det gäller lathet hos hantverkare så kan denna säkert variera. Men framför allt tror jag, eftersom det är ett försäkringsärende som jag uppfattar det, en fråga om vilken budget försäkringsbolaget gett till hantverkaren eller vilken annan överenskommelse som finns mellan hantverkaren och försäkringsbolaget.” Vår kära förening har en självrisk på hör och häpna 60 000 kr så man har inte blandat in något försäkringsbolag från föreningens sida. ”Det låter som om det som bestämmer höjden på ditt golv just nu är cementplattan som ligger under badkaret. Möjligen också avloppsrörens kant vad det gäller tvättstället och toaletten. Vilken är höjden från nuvarande golv till dessa kanter?” Jag får återkomma med måtten på dessa rör men jag har svårt att se att detta skulle inverka på vilken golvhöjd jag kan ha. “Med tanke på vad som hänt tidigare tycker jag att du skall totalrenovera utrymmet med bilning och uttorkning. Ta bort cementplattan också. Cementen binder fukt i mycket hög grad och kan med tiden bli ett stort problem, det finns dessutom varningar för cement från den perioden ur hållfasthetssynpunkt.” Du nämner inget om att man måste ta bort klinkerna eftersom de kan lossna och göra hela golvet instabilt. Denna uppgift fick jag från plattsättaren jag tänker anlita. Som jag ser det verkar det ju som om hela golvet kan bli instabilt om man också låter den del av golvet som består av cement vara kvar Jag tror att jag har störst utsikter att få saker och ting fixade om jag kan påvisa att nuvarande renovering inte uppfyller försäkringsbolagens krav. Slutligen några ord om hur jag beräknade att tröskeln måste höjas omkring 3.0 - 3,5 cm: 1,5 (brunnens nuvarande läge ovanför cementgolvet) + 1 cm (för att få rätt lutning) + 1 cm (klinkers, våtspärr, fix) = 3,5 cm. Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 20:33. |
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Bilar du försvinner alltihop. Citat:
Citat:
Citat:
Så det är föreningens hantverkare med avtal dem emellan? Då har de förstås satt en gräns under 60.000 kr. 48.000 kr + moms = 60.000 kr. Säg material för 2.000:- då borde du ändå kunna få ut ett 90 tal arbetstimmar för dessa pengar. Inga problem att de inte ska kunna göra det där korrekt med uppbilning av hela golvet. Citat:
Citat:
Begär ut upphandlingen, egentligen arbetsbeskrivningen för upphandlingen, av föreningen. Det låter helkorkat att inte låta göra ett sjysst jobb från början. Föreningen har inget att vinna på nya vattenskador i t ex utrymmet under.
STÄMMAN JUBLAR!! FANTASTISKT!! TROLLERI!! GÖR DET IGEN!! Och När tycker Man? Att Evigheten Ska gå och Lägga sig? Grottekvarnen ett Levande Slukhål! Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 20:34. |
|
|||
|
|||
![]() Jag har talat med Trygg Hansa och de säger att de inte har några andra regler än gängse byggnormer, typ de som finns på gvk.se.
Är detta sant blir det genast svårare. Jag kan inte hitta något som säger att man inte får montera kakel på kakel i hur många lager som helst. Det verkar heller inte finnas några regler som säger att hela golvet måste bilas upp efter ett visst antal år. Det enda jag hittade var att avloppsrören måste sticka upp 4 cm ovanför golvet vilket i mitt fall blir svårt efter att man höjt hela golvet. Orsaken till att hantverkarna inte bilat upp hela golvet är, enligt han som gjorde det, att han var rädd för att han skulle stöta på några vatten eller avloppsrör. Detta anser jag som osannolikt, och dessutom har man gjort detta i de flesta andra lägenheterna någon gång i tiden. Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 20:41. |
|
|||
|
|||
![]() Det är säkert ingen norm att sätta kakel på kakel.
Det finns ingen lag som säger ditt eller datt angående byggande mer än säkerhetsföreskrifter för el, exempelvis. Vad man går efter är försäkringsreglerna för att försäkringen skall gälla. Jag vet att väldigt lite är skrivet angående underarbete. Mest finns om träkonstruktioner eftersom det är vanligast i villor. Då finns hållfasthetsregler. Men det finns väldigt lite info om ditt badrum? Vad använder ni det till? Tvättstuga, badkar, dusch? Vad består väggarna av? Finns det fria avloppsrör? Stambyte? Nu kanske detta ännu inte är ditt problem, men det blir svårt att göra sig en bild av det. Men de 4 cm avloppsrör måste väl vara tillräckligt för att få det ordentligt gjort på en gång. Har du någon tvist ännu med föreningen. Vem är kvalitetsansvarig från föreningen och har denne inspekterat bygget ännu? Det är på föreningens ansvar att tillse att deras åtaganden blir korrekt utfört, som jag ser det.
STÄMMAN JUBLAR!! FANTASTISKT!! TROLLERI!! GÖR DET IGEN!! Och När tycker Man? Att Evigheten Ska gå och Lägga sig? Grottekvarnen ett Levande Slukhål! Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 20:44. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tilloppsrör för vatten drog man aldrig i golven på den tiden. Utan normen från 20 talet är den man numera gått tillbaka till, dvs "utanpåliggande rör". På 20-talet byggde man dessutom in dessa utanpåliggande rör i lådor för att de ej skulle synas. Dessa lådor låter ihåliga om man knackar på dem och oftast finns hål i botten så vattnet skall rinna ut på golvet så man kan upptäcka eventuella läckage på ett tidigt stadium. Det du ska inrikta dig på är att det är inte den som utför jobbet som bestämmer vad som ska göras. Utan det är beställaren, i detta fall din förening om jag förstått saken rätt. De ska också ha en kvalitetsansvarig som sörjer för att allt blir korrekt gjort. Jag har nämnt detta tidigare men du svarar inte på vem beställaren är eller om det finns kvalitetsansvarig. Du kan faktiskt ställa dessa krav. Men dessa måste ställas till föreningen och inte till läsarna av dessa sidor. Det ankommer på dig som föreningsmedlem att tillse att din förening sköts på ett tillfredställande sätt. Det är mycket bra att då ta upp frågor som dessa ovan, som särskilt rör din tillvaro eftersom det gör dig mer engagerad. Har andra fått golvet bilat hänvisar du till "likhetsprincipen". Det vore bra om du fyllde i din profil lite utförligare.
STÄMMAN JUBLAR!! FANTASTISKT!! TROLLERI!! GÖR DET IGEN!! Och När tycker Man? Att Evigheten Ska gå och Lägga sig? Grottekvarnen ett Levande Slukhål! Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 20:48. |
|
|||
|
|||
![]() Någon kvalitetsansvarig tror jag inte vi har i föreningen och jag antar, utan att ha sett kontraktet med byggfirman, att man där inte har specificerat "detaljer" som att hela golvet ska bilas upp eller inte.
Beställare är föreningen. Golven har helt bilats upp i andra lägenheter tidigare på uppdrag av den enskilde medlemmen så det blir kanske svårt att hänvisa till likhetsprincipen. Jag har dessutom talat med huvudentreprenören för projektet som säger att brunnen är monterad av en professionell plattsättare som var tvungen att montera golvbrunnen på detta sätt på grund av höjdskillnader i golvet. Detta kan naturligtvis vara omöjligt för er att bedöma riktigheten i om ni inte ens har sett golvet. Han påstår dessutom att det är helt ok att lägga klinker på klinker, och att de kontrollerat att tätskiktet, dvs asfalten, inte finns. I badrummet fanns tidigare dessutom inget fall mot den ursprungliga golvbrunnen. Avloppsröret till tvättstället är 5 cm och till WC-stolen 8,5 cm över nuvarande golv. Höjer man golvet 3 cm blir ju röret till tvättstället endast 2 cm ovanför golvet. Brunnen som monterats är JAFO 75PS ROT RSK 711 31 43. Den fråga som återstår är varför man inte bilade upp hela golvet. Jag borde kanske fråga detta också. Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 20:51. |
|
||||
|
||||
![]() Hoppas JAFO-golvbrunnen är av rostfri stål!
Jafo har väl bara plastbrunnar? Rostfria golvbrunnar kostar naturligtvis mer än plastbrunnarna (hur mycket mer har jag ingen aning om), men ökar säkerheten en hel del. Den golvbrunn som jag, och andra som renoverar sina badrum i min brf, installerar är; Blücher 210.200.075 VS, kapacitet: 0,9 l/s, utloppsdiameter: 75 mm (justerbar brunn med vattenlås). ![]() Du kan lägga in bilder här i forumet från ditt badrum om du vill (jag hoppas du dokumenterat arbetet med digitalkamera). Huvudentreprenören håller som regel med dem som entreprenören anlitat, så man kanske inte ska lita alltför mycket på detta. Jag håller också med Totiki i att det är beställaren (= föreningen = styrelsen) som du ska rikta dina frågor till. Det är ju de som har ansvaret. Förhoppningsvis har styrelsen anlitat någon konsult som behärskar området och som styr upp arbetet.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 20:55. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Självrisk vattenskada (badrum) debiteras medlem i brf | FRÅGVIS SÖKER SVAR | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 21 | 2011-12-03 17:21 |
Byte av värmepanna i badrum / Renovering badrum - Vad gäller i brf? | Pyttan67 | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 1 | 2011-06-06 17:15 |
Fyra våningar höga hus på Lägerplatsen - Helsingborgs Dagblad | Admin | Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling | 0 | 2009-05-11 17:22 |
Bonus ska ge fler höga hus - Ägarlägenheter / Punkthus | Admin | Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling | 0 | 2009-04-04 00:42 |