Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-04, 20:20
R171 R171 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2019
Standard Ansluta alla lgh till internet..

Vi har fiber draget till huset och alla kan välja valfri leverantör från stadsnätet som vi tänkte lämna.
Nu tänkte vi koppla upp samtliga 70 lgh till internet som ska ingå i månadsavgiften och försöka få ner priserna jämfört med att alla ska ha sitt eget abonnemang.

Vad har ni för erfarenhet och vad ska man tänka på, alla tips mottages ?
Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 23:35
merbzt merbzt är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av R171 Visa inlägg
Vad har ni för erfarenhet och vad ska man tänka på, alla tips mottages ?
Det finns mycket att vinna på detta. Det bästa pris jag fått var 44kr/mån per lägenhet.

Iaf så rekommenderar jag att inte bry sig så mycket om vilka IPTV-tjänster man kan få tillgång till. I framtiden kommer man kunna beställa vilka kanaler man vill utan att operatören behöver vara ansluten. Play-tjänster finns med bra utbud nu. Focus bör ligga på att garantera sig en bra infrastruktur. Om ingen knyter upp sig mot nätoperatören så blir det väldigt enkelt att byta om man skulle få bättre pris från någon annan operatör.

När det gäller fiberanslutning så kräv att länken till huset och alla switchar är på 10Gbit. Till lägenheterna ska alla anslutas med 1Gbit symetrisk hastighet. Se till att alla får minst 1 publik IPv4-adress. Kräv gärna även IPv6-stöd.

Det man också bör få till är fri tillgång för fastighetsnätstjänster. T ex om man börjar koppla upp fastigheten mot nätet för allehanda syften.

Om man får med allt detta så kommer man få en väldigt flexibel och prisvärd tjänst.
Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 19:57
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Det finns mycket att vinna på detta. Det bästa pris jag fått var 44kr/mån per lägenhet.

Iaf så rekommenderar jag att inte bry sig så mycket om vilka IPTV-tjänster man kan få tillgång till. I framtiden kommer man kunna beställa vilka kanaler man vill utan att operatören behöver vara ansluten. Play-tjänster finns med bra utbud nu. Focus bör ligga på att garantera sig en bra infrastruktur. Om ingen knyter upp sig mot nätoperatören så blir det väldigt enkelt att byta om man skulle få bättre pris från någon annan operatör.

När det gäller fiberanslutning så kräv att länken till huset och alla switchar är på 10Gbit. Till lägenheterna ska alla anslutas med 1Gbit symetrisk hastighet. Se till att alla får minst 1 publik IPv4-adress. Kräv gärna även IPv6-stöd.

Det man också bör få till är fri tillgång för fastighetsnätstjänster. T ex om man börjar koppla upp fastigheten mot nätet för allehanda syften.

Om man får med allt detta så kommer man få en väldigt flexibel och prisvärd tjänst.
Tack för det.
Vi håller på att kolla med bahnhof, någon som har erfarenheter av dom och kan berätta hur det gick ?
Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 20:39
Medlem

Standard

Har ni någon erfarenhet av bahnhof eller någon annan leverantör ni rekommenderar ?
Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 20:58
Peta-medlem

Standard

De har inte tillräckligt med publika ip-nummer åt sina kunder så man får som slutkonsument aktivt välja till det. Prismässigt var de inte lika bra som de andra leverantörerna vi valde emellan för ca 3 år sedan. Integritetsmässigt är de oslagbara.
Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 10:26
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg

Bra håller med!
- 10 GBit uplink/downlink till huset..
- 1 Gbit symmetrisk uppkoppling till varje lägenhet.*
- 1st fastighetsabonnemang..
- 100/100 till kommersiella lokaler enligt samma service-nivå som medlemmarna har. Vill de ha företags-nivå, får de teckna eget dyrare.
- 1 äkta IPv4 adress
- Stöd för IPv6

Jag föredrar koppar till respektive lägenhet, i stället för att behöva ha mediaomvandlare i varje.

Tänk på att ingen behöver 1Gbit i hastighet, det man vill åt med den nivån är den låga fördröjningen. Något som är viktigt för upplevelsen på nätet.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 15:10
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Bra håller med!
- 100/100 till kommersiella lokaler

Jag föredrar koppar till respektive lägenhet, i stället för att behöva ha mediaomvandlare i varje.
Du tar upp 2 bra punkter här. Om man inte redan har ett nät i huset till lägenheterna så kommer cat6 kopparnät vara det mest kostnadseffektiva att dra och enklaste för de boende att ansluta till. Med NBase-T så kommer man faktiskt upp i 5Gbit över cat6 på 100m och 10Gbit på 35m. Så cat6 kommer att hålla för framtida behov. Finns det någon som behöver mer än 5Gbit (om det inte fungerar med 10Gbit) nu eller i framtiden så kan den parten ordna med fiber till knytpunkten i huset. Om man verkligen behöver det så har man råd att bekosta det själv.

Icke medlemmar bör man få så att de blir anslutna till nätet via gruppavtalet och att det regleras via hyresavtalet. Vilken hastighet de får spelar mindre roll. Bara man ser till att man får ett lagomt påslag. T ex så får man ta ut 225kr av hyresgäster i månaden för internetanslutning. Man kan ju även låta den operatör man ansluter mot ta hand om detta men då missar man ju möjligheten att ta ut mellanskillnaden. Helst ska man förhandla gruppanslutningen så att man vid behov ytterligare kan ansluta extra brukar.
Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 17:34
sodjan sodjan är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2020
Standard

Jag kan kort beskriva vår lösning för bredband och TV.
För 7 år sedan tecknade vi ett avtal med Telia där det ingår
- 100/10 Mb bredband,
- TV paket "Telia Lagom" www.telia.se/privat/tv/tvpaket/product/lagom.
- Abonnemang för IP telefon (så att de som vill kan behålla sitt "fasta nummer").
- Fiber till alla lägenheter (27 st. i fristående par/radhus).
- Router och TV-box ingår med full support/service i avtalet.

Kostnad för detta är 300:- per lägenhet. Det är inte inräknat i själva månadsavgiften utan är ett obligatoriskt och
separat tillägg på avierna för att slippa problemet med andelstal (det är blandat 2, 3, 4 och 5-rummare). Så samma
kostnad för samtliga och inga andra kostnader för varken brh eller brf.

Så vitt jag kan förstå, så är 300:-/mån ett bra pris för ovanstående. Jag har tittat på de lösningar för "öppen fiber" som
används på andra ställen i orten och det verkar bli 6-700:-/mån med samma tjänster. Enbart TV paketet kostar idag 299:-/mån.

Avtalet var/är på 10 år så om 3 år så får vi se hur vi gör...

Och visst, man kan ha 1Gb, men den eventuella vinst i "ping" tider som man tror att man får
lär försvinna då man ändå sitter med Wifi till sin router. Så enligt min mening så är fördelen
med 1Gb relativt 100Mb överdriven och i de flesta fall försumbar.
Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 18:17
Peta-medlem

Standard

100mbit mot 1000mbit ner stämmer att få brukare begränsas av. Dock så är 10mbit upp en begränsning idag.

Min åsikt idag är att man endast skall gruppansluta internet. Om någon vill köpa till tv-tjänst kan den göra det själv. Jag kanske inte är helt objektiv då jag inte tittar på tablå-tv alls. Men med bara internet + dagens play-tjänster så kommer man väldigt långt.
Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 18:53
sodjan sodjan är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2020
Standard

Jag kan också väldig enkelt ha en rent personlig åsikt. Men som medlem i och ordf. för styrelsen så
måste jag bilda mig en uppfattning om vad som fungerar smidigast för majoriteten av våra medlemmar.
Och detta avtal har fungerat väldigt bra. Utöver att rösta för en kollektiv anslutning på en extrastämma,
så har de boende inte behövt göra någonting alls. Bredbandet är stabilt och TVn bara fungerar "som vanligt".
Jag har hjälp många med hur man byter kanal på TV-boxen och jag vet inte ens om en majoritet
av medlemmarna har en egen dator hemma.

Hur som helst, för de som tidigare hade ett traditionellt telefon abonnemang samt ett ADSL på det,
så är de 300:- dagens lösning kostar en rejäl besparing jämfört med tidigare.

Och jag har sett andra Brf'er på orten som ansluter mot stadsnät med högre kostnader och mer "problem"
för de boende genom fler val att göra utöver alla val som ändå har lagts på oss de senaste decennierna... :-)

Jag har sett att många stadsnät går ifrån 100/10 och har idag 100/100 som sin lägsta hastighet.
Sannolikt mest av praktiska orsaker för nätoperatören och med normalt få fördelar för användarna.

Hur som helst, jag ville bara visa på hur man kan göra bredbandet till en "icke-fråga" för de boende.
Det blir bara en del i "paketet" som man köper in sig i genom medlemskapet i föreningen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kan styrelsen bestämma att tvättstugan endast kan bokas via internet? Silva Bostadsrättsforum 51 2015-06-04 13:07
Internet och förråd epacke El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 8 2014-08-01 16:13
Inspelning av samtal och publicering av ljudinspelning på Internet Admin Bostadsrättsforum 10 2014-01-29 21:33
Hurra för internet! Silva Bostadsrättsforum 2 2012-10-15 17:19
Mediaskåp för TV, Internet, Tele i brf, vems ansvar? Oskar El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 9 2010-10-18 22:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare