Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-14, 22:53
PeaceOfCake PeaceOfCake är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Ingen andel i brf - Hur få rätt avgift?

På årsmötet har det visat sig att våra lägenheter inte är andelsfördelade. Det är 4 st lgh på ca 106 kvm och min på 56 kvm.

Jag tog på årsstämman upp att varje gång vi höjt avgifterna så har vi höjt med 200 kr för både de stora och min, och att det slår fel eftersom jag får en procentuellt mycket större höjning mot min andel. Svaret jag fick var: nej, vi har inga andelar.

Så här tror jag att fördelningen ser ut:
- Stor lgh 106 kvm, avgift 3800 kr
- Liten lgh 56 kvm, avgift 2357 kr.

I min värld så borde jag betala för 0,116 andelar och de med stor lgh för 0,221 andelar?

Om avgifterna idag är 3800 kr * 4 + 2357 kr = 17557 kr, så borde väl jag betala 2036 kr och de 3880 kr?
Om vi vill ha in lika mycket pengar.

Till saken hör att vi ska höja ca 800 kr nu, vilket med deras modell betyder att jag skulle få betala: 3157 kr och de 4600 kr. Inte så stor skillnad längre då, trots att deras lgh är nästan dubbelt så stora som min?

Om man istället skulle räkna efter de förmodade andelarna skulle jag betala 0,116 av hela nya avgiftsklumpen: 17557+800*5=21557 kr, alltså 2500 kr? Och de: 4764 kr. Eller har jag fel?

På årsmötet framförs åsikter som att avgiften inte ska delas rakt efter kvm, utan att även små lägenheter nyttjar t ex sophämtning m.m.

Vad är det som gäller? Det verkar otroligt mycket krångligare att börja räkna på det än bara dra efter andel (som vi dessutom inte har).

Råd?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 10:39.
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 23:52
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard kul matte

Idag har du 11,6% av bostadsytan och betalar cirka 13% av avgifterna.
Om man höjer med 200 kr om året så har du om 50 år fortfarande 11,6% av boytan men betalar då 18% av avgifterna.

Detta liknar omvänd lönefördelar med % istället för kronor och ören som facket diskuterar. Där ökar lönerna mer för dem som redan har högre lön om man höjer med %.

I din förening kommer det visa sig vilka som är starkast och sitter mest i styrelsen, de med större yta eller du/de som övertar din lgh.

Viktigt att det blir en rättvis uppgörelse, vilket ni 5 borde kunna komma överens om?
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 07:36
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Höjning av årsavgift med samma belopp för stora och små lägenheter ej tillåtet

Att höja årsavgiften med samma belopp för både stora och små lägenheter är inte tillåtet.
Avgiftsfördelningen kommer då med tiden att avvika alltmer från den avgiftsfördelning som anges i stadgarna.

Hur står det i stadgarna att årsavgiften beräknas ? Det ska stå under rubriken "Avgifter till föreningen".
Det kan t ex stå att årsavgiften fördelas i förhållande till insatser, eller fördelas i förhållande till andelstal.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 10:34.
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 12:26
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard Likabehandlingsprincipen och årsavgift

Borde inte likabehandlingsprincipen stödja en årsavgift baserad på antalet kvadratmeter boyta?

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 14:32
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Avgift för bostadsrätt baserat på kvadrameter...

En bostadsrätts andel baseras inte enbart på bostadsyta, utan på en mängd olika parametrar.
Men givetvis ska likabehandlingsprincipen gälla ändå, vilket medför att höjning inte ska ske med lika mycket för olika stora lägenheter.

Dock är generalklausulen mer applicerbar i detta läge.

I övrigt förstår jag inte hur en brf kan bildas utan att det sker en andelsfördelning.

Se även;
Andelstal i brf

Andelstal, Andel, Betalningsgrundande Andel, Laglig grund

Samma andelstal men olika avgifter

Beräkna andelstal
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-06-15 klockan 14:53.
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 15:16
PeaceOfCake PeaceOfCake är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Fördelning av andelar efter insats

Inser att det här är helt knäppt, för om man t ex läser om fördelning av andelar efter insats, så förutsätter det att man gör fördelningen från början? Inte 25 år senare, som i det här fallet. Vi kan ju inte sätta andel efter insats eftersom bostadsrätterna är köpta från 90-talet och framåt med de bostadsrättshavare som finns nu.

Så att fördela på kvm är det enda som återstår?

Till saken hör att lägenheterna är i markplan med olika stora uteplatser. Ska man ta hänsyn till det också?
Dessutom har alla bostadsrätter utom min tillgång till garage, som de inte betalar för. Jag har bara en asfaltsplätt utan tak.
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 16:10
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard styrelsearbete

Ibland är det lätt att förstå varför man vill sitta i styrelsen, eftersom höjningen av avgifterna är en styrelsefrågaoch inte ett stämmobeslut.

Däremot kan du skriva en motion om ändrade avgifter. Då ska avgifterna behandlas på en stämma.
Nästa steg i en liten förening är att man ensam kan begära granskning av föreningens ekonomi/styrelse att det har gått rätt till. Kostar, vilket gör att alla blir "loosers"?

Fem bostadsrättshavare borde kunna sätta sig ner och komma överens om en rättvis lösning med alla parametrar inräknade?
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 16:32
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Fördelar efter den insats som betalades vid bostadsrättens bildande

Citat:
Ursprungligen skrivet av PeaceOfCake Visa inlägg
Så att fördela på kvm är det enda som återstår?
Till saken hör att lägenheterna är i markplan med olika stora uteplatser. Ska man ta hänsyn till det också?
Att fördela efter insats betyder att man fördelar efter den insats som betalades vid bostadsrätternas bildande, inte den köpeskilling senare ägare betalat.

Någon gång måste avgifterna fördelats efter storlek eftersom du har lägre avgift än de andra. Det är den avgiftsfördelningen som ni ska hålla er till.

Man kan alltid väga in en massa parametrar för att få fram en "rättvis" avgiftsfördelning. Har man väl bestämt fördelningen ska det dock mycket till för att ändra fördelningen.
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 17:31
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Avgiftsfördelning enligt stadgarna

Den avgiftsfördelning som ska gälla är den enligt stadgarna och inget annat.

Det kanske är så att årsavgiften enligt stadgarna fördelas i förhållande till andelstal?
Om det inte finns några särskilda andelstal för årsavgiften så är den enskilda lägenhetens andelstal = den egna bostadsrättens insats dividerad med de totala insatserna i föreningen.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:44.
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 12:23
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard Årsavgifterans fördelning

Det finns, som många noterat, olika modeller för att fördela årsavgifterna på de i föreningen ingående bostadsrätterna. Grunden för fördelningen är dels vad som framgår av den ekonomiska planen och dels av föreningsstadgan.

Min modell är att fördelningen ska ske enligt den modell som parterna på bostadsmarknaden gemensamt utarbetat, dvs. relativa hyrestal.

Det innebär att större lägeneheter får en något lägre avgift per m² än de mindre. Detta för att de nyttigheter som finns i lägenheterna, som kök och våtrum, fördelas på en mindre m²-yta på små lägenheter än för de större lägenheterna.
När man producerar en bostadsfastighet så är kostnaden för kök och våtrum likvärdigt för de olika lägenhetstyperna. Men kostnaden för dessa utrymmen fördelas olika på olika ytor.

En 4-rumslägenhet har ofta en extra toalett varför en +-poäng bör åsättas på sådana bostadsrätter för detta.

En fördelning av årsavgifterna enbart efter bostadsrätternas andelstal skapar en viss orättvisa då stora lägenheter får bära en för hög andel av kostnadena för fastigheten, såtillvida det inte införts någon form av kvalitetskoefficienter som reglerar detta.

Dock får man kanske ta hänsyn till vilka som kan nyttja lägenheterna. Större lägenheter kan vara mer anpassade för barn- och ungdomsfamiljer vilket kan medföra högre driftkostnader för dessa. Då bör naturligtvis dessa lägenheter bestridra kostnaderna för detta. Då är alternativet att fördela driftskostnaderna efter faktisk förbrukning av värme, vatten och sophämtning. Elkonsumtionen är förmodligen redan fördelad på respektive lägenhets abonnemang.

En kollektiv upphandling av el är att föredra men bör fördelas efter respektive bostadsrätts förbrukning.

Grundläggande för bostadsrättsföreningen är att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen enligt den lagstiftning som gäller för föreningen. Att införa sociala fördelningstal torde ligga utanför bostadsrättens syfte.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
HD meddelar PT rörande utmätning av andel i bostadsrätt - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2010-10-04 21:20
Avdrag för Lägenhets andel av amortering guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-03-12 23:36
Andelstal i brf, Andel, Betalningsgrundande Andel, Laglig grund Jubbedidu Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 55 2010-02-18 17:49
Andel och behörighet i ägarskap? Ingå i styrelse, valberedning, rösta, etc Krickan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-09-17 17:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare