Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-09, 22:45
RättvisFörenings avatar
RättvisFörening RättvisFörening är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Värmeavgifter i brf

Jag bor in en brf där vi har olika boendeformer. Flertalet lägeheter har gemensamm elpanna där kostnaden hamnar på föreningens elräkning.
Resten av lägenheterna har egen elpanna och kostnaden hamnar direkt på den enskilde medlemmens elräkning.

Därför finns sedan det sedan föreningen bildades reglerat att de som har gemensam elpanna ska betala värmeavgift.

De första två åren, då föreningen styrdes av HSB, indexerades värmeavgifterna enligt elpriset varje år. När HSB lämnade över orförandeklubban till föreningen, så upphörde denna indexering. Redovisningen av värmeavgifterna togs också bort ur årsredovisningen.

Felaktigheten upptäcktes efter flera år och en ny indexering upp till rätt nivå gjordes. Tyvärr skedde detta bara en gång och nu har flera år gått och elpriserna ökar varje år, men inte värmeavgifterna.

Jag har nu tagit upp frågan med styrelsen och fått till svar att man tycker att värmeavgifterna ska ligga kvar där de ligger, p g a av att staten ändrat taxeringen av våra hus, så att de som betalar värmeavgift missgynnas.

Jag tycker att detta är två olika frågor som måste behandlas var och en för sig. Framförallt måste dylika beslut delges medlemmarna. Det har inte gjorts. Jag fick veta det när jag ställde en fråga till ordföranden angående värmeavgifterna.

Är det rätt att frångå de fördelningprincper som gällde från början så här?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:35.
Svara med citat
Gammal 2011-09-10, 07:49
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Avgiftsfördelning som anges i stadgar

Avgiftsfördelningen mellan föreningens lägenheter måste följa den fördelning som anges i stadgarna.
Det är alltså inte tillåtet med någon förändring som medför att avgiftsfördelningen avviker från den som anges i stadgarna.
Svara med citat
Gammal 2011-09-10, 10:15
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Äpplen och päron

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Avgiftsfördelningen mellan föreningens lägenheter måste följa den fördelning som anges i stadgarna.
Det är alltså inte tillåtet med någon förändring som medför att avgiftsfördelningen avviker från den som anges i stadgarna.
Det verkar som om styrelsen tycker det är OK att blanda ihop saker efter eget tycke. De två sakerna har inte med varandra att göra, precis som du skriver.

Självklart ska värmekostnaden betalas av dem som nyttjar den.

Du kan läsa om Likabehandlingsprincipen här på forumet. Kort kan det uttryckas så här:
Föreningsstämman eller föreningsstyrelsen får inte missgynna eller gynna vissa medlemmar på bekostnad av föreningen eller andra medlemmar.

I ert fall blir det ju tydligt fel: (om jag fattat rätt)

Alla får betala för alla gemensamma kostnader (inkl fastighetsskatt och värmekostnader) genom årsavgiften.
De som redan betalar för sin egen värme får dessutom betala för en del av värmekostnaderna för den gemensamma elpannan.

Har du tittat i stadgarna? Där borde stå ungefär så här;
- Årsavgifterna gäller exkl uppvärmingskostnader och att de som bor i husen med gemensam elpanna ska betala efter andelstal och att det ska indexeras.

Om inte er ordförande/styrelse inser det felaktiga beslutet får du börja med att kalla till extra stämma. Då krävs att du får med dig 10% av medlemmarna. Hur det går till kan du hitta här på forumet. "Sök"-knappen ger många bra svar.

Är ni fortfarande en HSB-förening? Vad säger er revisor? Vad säger stadgarna? (som Gusten säger: Stadgarna måste följas)

Hoppas att ni, på ett smidigt sätt, kan rätta till den här mycket märkliga snedfördelningen.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:36.
Svara med citat
Gammal 2011-09-10, 11:50
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Våra stadgar

Här kommer utdrag ur våra stadgar.
"Årsavgiften avvägs så att den i förhållande till lägenhetens insats kommer att motsvara vad som belöper av föreningens kostnader samt dess avsättning till fonder.

I årsavgiften ingående ersättning för värme och varmvatten, elektrisk ström, renhållning eller konsumtionsvatten kan beräknas efter förbrukning.
"

Reglerna är entydiga när det gäller Årsavgifterna. Styrelsen kan bara förändra dem procentuellt lika för alla lägenheter. Omfördelning kan bara ske efter stadgeändring.

Värmeavgifterna är inte uttryckligen nämnda i stadgarna. De lär väl dock regleras i andra stycket i mitt citat, där det står ".. kan beräknas efter förbrukning..". Utrymme för tolkning finns alltså.
Jag tycker dock den ekonomiska plan som beslutades när föreningen bildades måste väga tungt. Den reglerar Insatser, Värmeavgifter och Upplåtningsavgifter i belopp för varje enskild lägenhet. Alla betalar Insatser, ungefär i förhållande till lägenheternas yta, Värmeavgifter betalar de som har gemensam elpanna och Upplåtelseavgift bara de som bor i låghus (har egen elpanna).

Årsavgifterna har under åren reglerats uppåt med procentuellt lika påslag på det belopp som den ekonomiska planen anger. Så ska det ju vara.

Så har även värmeavgifterna reglerats, när det har gjorts. Det görs inte längre.

Upplåtelseavgifterna är ganska stora för dem som har sådana. Ca 25 % extra utöver Insatserna.
Svara med citat
Gammal 2011-09-10, 19:38
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Värmekostnad inbakad i årsavgift

Eftersom inga värmeavgifter numera redovisas separat i årsredovisningen antar jag att man numera ser det som att värmekostnaden är inbakad i årsavgiften.

Det totala uttaget av värmekostnader för lägenheterna med gemensam elpanna borde då inte bara baseras på föreningens elkostnad för den gemensamma elpannan, utan även på avskrivningskostnader för värmeanläggningen.
Detta alltså om man tolkar stadgarnas "efter förbrukning" som de kostnader föreningen har för just värmedelen.
Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 12:15
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Avskrivningskostnader

Jag måste rätta mig själv;
Låghusen har elpanna i varje lägenhet och betalar elen via sin egen elräkning. Föreningen äger dock pannan och ansvar för att den fungerar. Om den går sönder står föreningen för kostnaden.
På denna punkt är det alltså lika för alla i föreningen. Det är bara elkostnaderna som behandlas olika.

Annars är det intressant det du skriver om avskrivningskostnader. Låghusen har egen tvättmaskin och står för alla kostnader själv för den (el, underhåll, utbyte), medan höghusen har tvättmaskin där föreningen står för alla kostnader.
Enligt stämmobeslut är vi i låghusen till och med förbjudna att använda de gemensamma tvättstugorna. De första åren fick vi det och det var bra när man ville tvätta en matta t ex. Dessa tvättmaskiner är större, som du förstår.

Jag antar också att "tvättstugan" (del av badrum) i låghusen är inräknad i bostadsytan. Har räknat ut att jag i så fall betalar ca 2000 kr per år via årsavgiften för den ytan.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare