Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-25, 08:47
mamajulia mamajulia är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard

Jag vet inte vad de lider för men. Det är merkostnader för föreningen säger de. När jag frågade vilka sade de att att göra en kreditupplysning. Inga himmelsvida kostnader kan man tycka.
Svara med citat
Gammal 2022-11-25, 09:38
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

En gång när jag ville hyra ut i andra hand ville styrelsen ha referenser gällande andrahandshyresgästen innan dom godkände andrahandsuthyrningen.
Vad jag förstått av diskussionen borde dom dock endast ha tagit reda på mina egna skäl för uthyrning, alltså inte vem man hyr ut till?
Svara med citat
Gammal 2022-11-25, 10:26
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Jag vet inte vad de lider för men. Det är merkostnader för föreningen säger de. När jag frågade vilka sade de att att göra en kreditupplysning. Inga himmelsvida kostnader kan man tycka
De har ingen anledning till att ta kreditupplysning på hyresgästen - de får inte ens göra det. Hyresgästen ingår inte något ekonomiskt avtal med föreningen och man får inte plocka ut kreditupplysningar på folk hur som helst!

Citat:
En gång när jag ville hyra ut i andra hand ville styrelsen ha referenser gällande andrahandshyresgästen innan dom godkände andrahandsuthyrningen.
Vad jag förstått av diskussionen borde dom dock endast ha tagit reda på mina egna skäl för uthyrning, alltså inte vem man hyr ut till?
Korrekt.

TS förening verkar inte fatta detta alls. Föreningen skall inte ha något som helst merarbete i och med en andrahandsuthyrning det enda som händer för föreningens del är att en resurs försvinner (en boende medlem mindre) vilket kompenseras av att en andrahandsuthyrningsavgift tas ut.

Föreningen skall inte ta kreditupplysning, godkänna hyresgästen, ändra namn på dörr et c et c.
Svara med citat
Gammal 2022-11-25, 16:24
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
TS förening verkar inte fatta detta alls. Föreningen skall inte ha något som helst merarbete i och med en andrahandsuthyrning det enda som händer för föreningens del är att en resurs försvinner (en boende medlem mindre) vilket kompenseras av att en andrahandsuthyrningsavgift tas ut.
Föreningen kan önska att få uppgifter om en hyresgäst. Det tycker jag är rimligt så att föreningen får kontaktuppgifter till någon som faktiskt bor i lägenheten och kan agera (öppna dörren) vid behov. Att dessa uppgifter finns med på ansökan tycker jag är motiverat och om ansökan behandlas vid nästa styrelsemöte så anser jag det vara en rimlig tid för behandling av ansökan.
Svara med citat
Gammal 2022-11-25, 18:00
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Föreningen kan önska att få uppgifter om en hyresgäst. Det tycker jag är rimligt så att föreningen får kontaktuppgifter till någon som faktiskt bor i lägenheten och kan agera (öppna dörren) vid behov.
Ja men detta är ju sant och rimligt. Men det behöver ju inte ligga till grund för själva ansökan.

Nu har ju TS ett tillstånd redan så då bör det räcka att TS kompletterar senare att : från 1/2 är det XX som hyr av mig och bor i lgh.
Svara med citat
Gammal 2022-11-25, 22:59
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ja men detta är ju sant och rimligt. Men det behöver ju inte ligga till grund för själva ansökan.

Nu har ju TS ett tillstånd redan så då bör det räcka att TS kompletterar senare att : från 1/2 är det XX som hyr av mig och bor i lgh.
Innehavaren är ju ansvarig för lägenheten, det ansvaret tycker jag upprätthålls till fullo genom att man meddelar nya kontaktuppgifter till föreningen. Utan att lusläsa lagen så lämnas ju tillstånd baserat på skäl till uthyrning. I detta fall har ju inte detta ändrats varvid den ursprungliga beviljade ansökan redan täcker den reglerande möjlighet som föreningen har att tillgå. Alla andra parametrar som vem och till vilken hyra är något mellan innehavaren och hyresgästen.

Men jag är för analogin i att det skall vara en lite krånglig procedur för att få hyra ut. Även fast det kanske inte skulle finnas lagstöd för alla krav som föreningen ställer, så är det nog oftast enklare att gå föreningen till mötes än att ta det via hyresnämnden. Men oavsett så kan man ju inte t ex kräva att få ta en kreditupplysning på hyresgästen. Alla krav bör kunna härledas till fastighetsdrift eller liknande. För att konkretisera mera så tänker jag mig om huset har en viss beskaffenhet t ex en hiss som fungerar på ett visst sätt och om man inte handhar den rätt så fastnar den med onödiga kostnader. I ett sådant fall om man till 100% lyckas undvika detta genom att man kräver att hyresgästen läser igenom en viss instruktion så tycker jag det skulle vara ett rimligt för att få byta hyresgäst under pågående beviljad period.
Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 14:54
Yotta-medlem

Standard

Jag ser att det kom en lagändring 2014 då "beaktansvärda skäl" ändrades till "skäl". Så tydligen har det blivit lättare att få tillstånd till
andrahandsuthyrning av en bostadsrätt, än för en hyresrätt där det fortfarande står "beaktansvärda skäl" för andrahandsuthyrning.
Svara med citat
Gammal 2022-11-27, 19:40
mamajulia mamajulia är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard

Jag har kollat lag och där står det i kap. 7, paragraf 18 att lägenhet kan förverkas "2. om bostadsrättshavaren utan behövligt samtycke eller tillstånd upplåter lägenheten i andra hand,"
Det står inget om att byta hyresgäst där.

Hos fastighetsägarna står det också att en ny ansökan måste göras när man får ny hyresgäst: https://www.fastighetsagarna.se/fakt...srattshavaren/

Jag kan som sagt inte riskera att de tar lägenheten. Finns det inget skrivet att hänvisa till för att visa dem att de har fel?
Svara med citat
Gammal 2022-11-28, 12:28
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av mamajulia Visa inlägg

Hos fastighetsägarna står det också att en ny ansökan måste göras när man får ny hyresgäst:
Jag kan som sagt inte riskera att de tar lägenheten. Finns det inget skrivet att hänvisa till för att visa dem att de har fel?
Även Hyresgästföreningen verkar anse att det behövs en ny ansökan för den nya hyresgästen. När lagen är otydlig så brukar nästa steg
vara att om man kan hitta något i förarbeten eller rättspraxis. Vill man vara på säkra sidan kanske en ny ansökan är att föredra.
Svara med citat
Gammal 2022-11-28, 19:17
Yotta-medlem

Standard

Ja och sen rekommenderar de att den som är på väg att hyra bör kontrollera att innehavaren har ett tillstånd från fastighetsägaren att hyra ut i andra hand... Vilket blir svårt om hyresvärden måsta ha namnet på hyresgästen först...

Citat:
Jag kan som sagt inte riskera att de tar lägenheten
.

Men de kan de inte. Du har ”rätt” att göra fel, och du behöver anmodas först, vilket innebär att du har gott om tid att hitta en hyresgäst. Om anmodan kommer så svarar du med ansökan.

Fattar att du kanske inte vågar det men du ska veta att ett hem är ingenting man blir av med lättvindigt, det är inte bra att medlemmar går om kring och tror att styrelsen kan vräka folk hux flux hur som helst.

Är helt säker på att det tillstånd du redan har skulle hålla en prövning också till din fördel. Bara att komplettera med uppgifter på den nya hyresgästen när du väl har detta.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andrahandsuthyrning i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 20 2014-10-13 11:49
Andrahandsuthyrning Ludde Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-02-17 22:44
Andrahandsuthyrning Pippilotti Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-01-27 20:38
Andrahandsuthyrning i brf? Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2011-10-04 23:33
Andrahandsuthyrning i brf Stina Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-07-15 13:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare