Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-19, 09:15
billy_pilgrim billy_pilgrim är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2018
Standard Av styrelsen till stämman hänskjutna frågor

Denna fråga kan nog tyckas vara simpel men:

När en styrelse lägger fram ett "förslag för stämman att besluta om" - ska man då kalla frågan för ärende eller motion (eller något annat)? Ska förslaget till sin utformning möta samma krav som medlemmarnas motioner, exempelvis genom att vara framförda i tydligt definierade att-satser? Gäller i övrigt samma krav som för motioner?

Jag frågar eftersom min styrelse lagt fram ett långt förslag till stämman som gäller laddpunkter för bilar. Texten är dock lite av ett sammelsurium av olika påståenden.

Vissa formuleringar anser jag inte riktigt är förenliga med våra stadgar och att finansieringen håller inte alls som den är beskriven. Därtill blir det i den långa texten svårt att avgöra vad som är förklaringar, inriktningar för deras fortsatta arbete och formella beslut. Därför tvekar jag till att säga ja till förslaget. Samtidigt är jag av uppfattningen att huvudförslaget, alltså anläggning av laddstolpar, skall genomföras.

Hade förslaget tagit upp på en normal stämma hade jag väl kunnat yrka på ett förtydligande men nu ska stämman hållas som poströstningsstämma.
Svara med citat
Gammal 2022-10-19, 23:09
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Hade förslaget tagit upp på en normal stämma hade jag väl kunnat yrka på ett förtydligande men nu ska stämman hållas som poströstningsstämma.
Tycker du kan yrka på någon av två olika saker:
Antingen att förslaget preciseras bättre eller att ett sådant luddigt förslag skall tas på fysisk stämma.

Vet inte varför styrelsen vill ha ett poströstningsförfarande då pandemin typ är över.

Sista alternativet är att du begär att ärendet bordläggs tills en riktig stämma. Kan knappast vara så slutvarv det inte kan vänta...?
Svara med citat
Gammal 2022-10-20, 10:32
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Till stämman hänskjutna frågor eller ärenden kan vara:

Motioner: förslag från medlemmar

Propositioner: förslag från styrelsen
Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 23:15
billy_pilgrim billy_pilgrim är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2018
Standard

Tack för kunnigt svar Harald.

Nej - varför man håller en poströstningsstämma nu är en bra fråga. Jag tror jag vet men vill inte spekulera här just nu.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vanliga frågor på stämman pudel19 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2020-05-19 22:33
Ställ frågor till styrelsen på stämman - Använd dina rättigheter tette Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2012-06-01 11:23
Två frågor ang. motion och stämman xic Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 18 2012-01-05 19:08
Lagen, stämman, styrelsen eller medlemmen? Mr Magoo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2011-04-18 11:44
Höjning av styrlsearvoden, övriga frågor på stämman, etc. roffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-03-23 09:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare