Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-09, 12:02
hugol0l hugol0l är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2021
Standard Maktmissbruk i styrelse

Hej! Första tråden här:

Jag köpte en lägenhet i en liten brf med två uppgångar i november 2019 med inflytt februari 2020. I denna BRF så agerar styrelsen ekonomiskt suspekt, totalitär och misstänkt jävig.

Ordförande har tidigare ägt huset mellan -84 och -99 som hon sedan skapade en BRF av och suttit i styrelse i sedan dess utan uppehåll. Huset är endast 8 lägenheter varav 5 ägare finns. 3 av dessa ägare är ensamägare medan de andra lägenheterna tillhör Ordförande, hennes man (bor tillsammans, har 2 lägenheter varav en hyrs ut), samt hennes son (har en lägenhet som hyrs ut i andra hand, bor på annan ort). Alla dessa i "Styrelsefamiljen" sitter i styrelsen, utan några andra ägare delaktiga. Det finns också 2 st hyreslägenheter i huset som de valt att renovera vid utflyttning av hyresgäster istället för försäljning, vilket är väldigt konstigt och vi tycker går emot föreningens ekonomiska intresse. Denna "Styrelsefamilj" har också flera bolagsengagemang och är delaktiga i andra BRFer på andra orter vilket ger skäl till jäv.

Problem jag sett nu efter inflyttning:

1. I stadgarna står det att det krävs minst 3 ledamöter och 1 suppleant för att bilda en styrelse, men styrelsen verkar ha tagit beslut utan en styrelse i flera skeden. Under årsstämman 2020 så var endast ordförande och hennes man (sekreterare) förutom jag (endast medlem) på plats. Där röstades det för ansvarsfrihet för styrelse som de själva röstade för, något som jag anser de ej har rösträtt till. De sa också på stämman att de inte är tillräckligt många på plats för att rösta in mig som del av styrelsen.

2. De vill inte lämna ut någon som helst dokumentation till medlemmarna, inte ens medlemsförteckning. Vid kontrollräkning av årsredovisningar (som är väldigt innehållsfattiga med flera punkter som summeras ihop) flera år bak i tiden utförd av 2 medlemmar ur föreningen så hittar vi en avvikelse i hur mycket pengar som ska komma in och vi hittade en avvikelse på ca 30% för lite inkomst. Vi har då försökt få tillgång till BRFens ekonomiska papper, något som styrelsen ej vill ge åtkomst. De vill inte heller att bokföringsansvarig (som bor på annan ort, i ett hus som de förvaltar i deras andra företag) eller att revisorn (som själv benämner sig som lekmannarevisor) ger ut information pga "sekretess och tystnadsplikt". Avgifterna har också betalats in i 20 års tid på ett privatkonto på Swedbank som de inte berättat vems det är och varför det inte varit ett Bg/pg-konto. Revisionsberättelse finns inte heller för någon årsstämma förutom den 2020 som efter om och men dök upp efter påtryckningar några månader senare, då de blev arga och tyckte jag snokade när jag frågade om de tidigare årens revisionsberättelser.

3. De har endast stambytt och hållit den ena uppgången, där styrelsen bor i, i fint skick. Den andra uppgången där de tre andra ägarna bor i känns neglegerad. I denna uppgång är det inte stambytt sedan huset byggdes 1938, vilket jag poängterat riskerna med för styrelsen, något som de inte verkar vilja ta på allvar. Andra saker jag rapporterat trasiga i februari 2020 såsom ett takfönster till vinden är inte lagat ännu, och t.ex lampor i trappuppgångar och utanför huset tycker de att medlemmarna ska laga och inte den tekniska förvaltningen "då alla ska dra sitt strå".

Eftersom Styrelsen ej velat ge medlemmarna åtkomst till dokumentation i föreningen har alla 3 ägare exl. Styrelsefamiljen lämnat in ett krav på extrastämma med frågeställningar om status i föreningen samt krav på extern granskning från Bolagsverket, något som styrelsen är ovilliga "och ej ser grund till" som det står i kallelsen till denna extrastämma.

Vi skulle behöva hjälp från er att lösa detta då vi anser att vi inte har förtroende för att styrelsen förvaltar byggnaden och vår ekonomi på rätt sätt. De bryter mot deras egna stadgar och lagen som vi ser det och vi har misstanke att tro att de är jäviga samt fifflar med ekonomin bakom stängda dörrar.

Långt inlägg! Hoppas ni har lite tips som vi kan ta vidare då det är dags för oss att anställa en jurist och dra igång en polisanmälan tror vi.
Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 20:58
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det verkar som det skulle behövas någon mer i styrelsen än de som sitter där nu.
Det var inte för få på stämman för att fatta beslut om att välja in dig i styrelsen.
Men eftersom du var den enda på stämman utöver styrelsen så hade du förstås blivit nerröstad och därmed inte blivit invald i styrelsen.
En sak man kan kolla i stadgarna är om varje medlem har en röst, eller om det är en röst per lägenhet som det brukar vara.

En annan sak som ser lite misstänkt är att ordförande med make äger en lägenhet till som hyrs ut.
Kan det vara så att de köpte en lägenhet som var uthyrd när ombildningen skedde, alltså en lägenhet
där det bodde en hyresgäst som valde att fortsätta att bo med hyresrätt ?
Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 10:29
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av hugol0l Visa inlägg

Eftersom Styrelsen ej velat ge medlemmarna åtkomst till dokumentation i föreningen har alla 3 ägare exl. Styrelsefamiljen lämnat in ett krav på extrastämma med frågeställningar om status i föreningen samt krav på extern granskning från Bolagsverket, något som styrelsen är ovilliga "och ej ser grund till" som det står i kallelsen till denna extrastämma.
Att få till ett stämmobeslut om särskild granskning verkar ju inte fungera i denna förening.

Enligt Bolagsverkets webbplats finns även metoden att ansöka direkt hos Bolagsverket
om särskild granskning utan att det har fattats något stämmobeslut om detta.

https://bolagsverket.se/fo/forenings...nskare-1.10580

Förutom att granska räkenskaper kan det finnas anledning att granska bostadsrättsupplåtelser till styrelsemedlemmar där de inte själva bor.
Den som vid ombildningen fick en lägenhet upplåten till sig med bostadsrätt måste själv ha innehaft lägenheten med hyresrätt vid ombildningen.
Om en hyresgäst har valt att fortsätta att bo med hyresrätt vid ombildningen
så är det inte tillåtet att upplåta den med bostadsrätt till någon annan än hyresgästen.
Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 15:49
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av hugol0l Visa inlägg
Jag köpte en lägenhet i en liten brf...

Huset är endast 8 lägenheter varav 5 ägare finns. 3 av dessa ägare är ensamägare medan de andra lägenheterna tillhör Ordförande, hennes man (bor tillsammans, har 2 lägenheter varav en hyrs ut), samt hennes son (har en lägenhet som hyrs ut i andra hand, bor på annan ort). Alla dessa i "Styrelsefamiljen" sitter i styrelsen, utan några andra ägare delaktiga.
Normalt skulle jag rekommendera att flytta omgående men så ser jag att ni faktiskt skulle kunna få majoritet i föreningen iom att ni skulle kunna bli 3 mot 2. Så antingen så rustar ni för övertagande av föreningen eller så hitta ett enklare boende. Men så som ni beskrivit styrelsens tidigare agerande så känns det inte som att det skulle bli särskilt kul att bo där. Men har ni tid och motivation så kan man ju alltid försöka. Jag tror att det är viktigt att befintlig styrelse inte blir medveten att ni andra planerar att ta över föreningen.

Så prata med de två andra, se om de är med på noterna. När nästa stämma inträffar så föreslå en av er tre som stämmoordförande. Nu kan ni sätta takten för mötet och ta över föreningen.

Lycka till.
Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 10:26
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Bara en fullmakt

Tänk på att man bara kan ha en fullmakt (normalt, nu under covid-19 tider finns det ett undantag.) Det gör att gamla ägaren inte kan (normalt) ha mer än två lägeheters röster utan att ha en annan närvarande.

Två vägar finns att gå, ta över styrelsen helt... eller hitta en förlikning och gå in gemensamt i styrelsen. Men jag skulle ta över den helt.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Maktmissbruk alt. okunskap Jaana Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2018-05-01 14:35
Gamla styrelse eller nya styrelse ska kalla till extra stämma Bosi62 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2017-09-15 10:01
Styrelsens maktmissbruk Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2011-12-21 15:38
Maktmissbruk av styrelse & lön till styrelse - Senior brf Robarb Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2010-06-08 21:11
Maktmissbruk i styrelser är vanligt enligt forskare Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2008-09-30 09:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare