|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej alla,
vår Brf närmar sig årsstämma. Valberedningen har haft svårt att hitta folk som vill sitta i styrelsen. Trots att våra stadgar säger att det skall vara mellan 3 och 7 ledamöter och 1-3 suppleanter, dvs endast minst 4 pers. Vi har en skrivning i stadgarna att en person kan vara extern och ej medlem. Men, vad gäller ifall man inte får ihop en styrelse på stämman? Hur är den exakta gången? Likvidation ifrån den sekund som klubban nuddar bordet? (högst orimligt att vi hamnar där om folk på stämman märker att de är på väg att förlora sina bostadsrätter, men i alla fall). Som alternativ kommer motion läggas att vi går in i HSB, Riksbyggen eller liknande totalförvaltning. Valberedningen tänker väl att man får ihop styrelse för att utreda det spåret om ingen "normal styrelse" kan väljas (jo, jag vet att man normalt har egna styrelsemedlemmar även om man tar totalförvaltning, men det är ju skillnad på arbetsbelastning och kanske lättare att få folk att gå med i styrelsen). Här undrar jag på alternativ till HSB, SBC och Riksbyggen? Min uppfattning är att ovan nämnda möjligen är dyra och inte särskilt bra att ha att göra med(?). Några erfarenheter? Mvh Rob |
|
|||
|
|||
![]() Ibland är det trögt, riktigt trögt att få ihop en styrelse. Men jag har aldrig varit med om att det inte gått.
Under bilan, d v s efter att ha förklarat för stämmodeltagarna vad som är alternativet (föreningen likvideras och fastigheten säljs) så kommer ett tillräckligt antal huvuden att ställa upp. Vad gäller att bli medlem i en moderorganisation så är det en tankevurpa. Det medlemskapet kommer inte på något vis underlätta för er att få ihop en styrelse i framtiden, men det kommer omgående ge alla boende en högre månadskostnad med följden av att värdet på varje bostadsrätt sjunker. Ingen uppsida alls så som jag ser det. |
|
|||
|
|||
![]() Hos en bekant valde man in en styrelseledamot från Riksbyggen när de inte fick ihop en styrelse inhouse.
De är dock inte med i Riksbyggen och anlitar något annat företag som förvaltare. Ledamoten från Riksbyggen rekommenderade en höjning av styrelsearvodet. |
|
|||
|
|||
![]() Perfekt. Iaf det man kan göra är att se över stadgarna över vilka som kan sitta i styrelsen och hur många. I min förenings stadgar så behöver vi minst 3 st ledamöter och man kan t ex välja familjemedlemmar till en medlem.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vid 3 deltagare måste dessutom varje beslut vara koncesus. Om en säger nej så har hen veto i praktiken. Citat:
Om extern person är bra eller dåligt, hört mycket dåligt, men jag vill tro att det är personberoende.
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
|
|||
|
|||
![]() Lagkravet är ju minst tre ordinarie men inget lagkrav på att det ska finnas någon suppleant.
Om det bara finns tre ordinarie, räcker det då inte med två närvarande för att styrelsen ska vara beslutsför? (mer än hälften av hela antalet styrelseledamöter närvarande). |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Riksbyggen: ”Styrelsen är beslutsför om mer än hälften av antalet ledamöter är närvarande vid sammanträdet. ” SBC: ”Styrelsen är beslutför när antalet närvarande ledamöter vid sammanträdet överstiger hälften av samtliga ledamöter.” Vilka stadgar har du läst där det står minst tre? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|||
|
|||
![]() Mer än hälften av vad som skulle varit en fulltalig styrelse ska vara nävarande för att styrelsen ska vara beslutsför och minst en tredjedel räknat från en fulltalig styrelse ska vara för ett förslag för att beslutet ska bli giltigt.
Är det 9 ordinarie måste 5 närvara för att styrelsen ska vara beslutsför. 4 av 5 måste rösta lika för att ett beslut ska bli giltigt. Om minimikraven inte är uppfyllda hur kan då färre ledamöter än tre vara en beslutsför styrelse? |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Vad händer om ingen vill vara med i styrelsen? | M72 | Bostadsrättsforum | 16 | 2014-04-23 22:39 |
Hela styrelsen avgår - ingen vill ta över - vad göra? | Pingla | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 9 | 2012-08-08 08:58 |
Hur länge kan styrelsen sitta kvar? | höggeröd | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 6 | 2011-11-01 12:05 |
Många unga vill sitta i brf-styrelse | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 5 | 2010-11-12 11:12 |