|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Vilka regler gäller när man vill göra en dörröppning i en bärande vägg?
Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 16:00. |
|
||||
|
||||
![]() Frågan är lite luddigt ställd, men jag gissar att din fråga i alla fall avser bostadsrätter.
Om det sedan är vad som gäller rent tekniskt eller om det är vad regelverket i en brf säger om vad som får göras framgår heller inte. Jag säger som jag sagt många gånger förr. Om man vid registreringen och/eller i frågan uppger vilken bostadsorganisation man tillhör (HSB, Riksbyggen, SBC, privat...) så underlättar detta avsevärt för de som sedan ska besvara frågan. Men om du t.ex. bor i HSB-brf så är det troligt att det står följande i dina stadgar; Citat:
Precis som i många andra fall är detta olyckligt eftersom det är föga sannolikt att styrelsen besitter kompetensen för detta. Allt styrelsen kan göra är som regel att säga nej. Liknande frågor har förekommit här tidigare. Förändring - icke bärande vägg Fråga: Jag har köpt en bostadsrätt och vill göra om denna väsentligt. Innan styrelsen godkänner detta vill de att en konsult ska granska planerna och att jag ska betala detta. Har styrelsen rätt att göra så? Svar: Bostadsrättshavarens rätt att förändra sin bostadsrättslägenhet har utvidgats genom lagändring den 1 april 2003. Bostadsrättshavaren får fortfarande inte utan föreningens tillstånd utföra åtgärder som innefattar ingrepp i en bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller annan väsentlig förändring av lägenheten. Styrelsen får å sin sida inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Om ändringarna i lägenheten kan påverka något som bostadsrättsföreningen har ansvar för kan styrelsen kräva att en konsult anlitas och att du står för kostnaden. Vem som i så fall ska stå för konsultkostnaden är oklart. Bedömningen av vad som är rimligt avseende kostnad för konsult får göras från fall till fall. Dörröppning - Behövs styrelsens godkännande för förändring i icke bärande vägg? Fråga: Jag har skriftligen frågat om att göra en dörröppning i en icke bärande vägg, och jag väntar sedan två månader på styrelsens svar. Hur lång tid ska jag behöva vänta på svar? Och hur kan man överklaga om så behövs när beslutet väl är fattat? Svar: Sedan 1 april 2003 har bostadsrättshavaren mycket långtgående rättigheter att göra förändringar i sin lägenhet. Styrelsens tillstånd krävs endast om det är ingrepp i bärande konstruktion, ändring av befintlig ledning för avlopp, värme, gas eller vatten, eller annan väsentlig förändring av lägenheten.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2009-06-30 klockan 12:28. |
|
||||
|
||||
![]() Utöver att man skall ha fastighets ägarens (styrelsens) tillstånd så måste man anmäla ändringen till byggnadsnämnden.
Citat:
-Personalen bestämmer sig för att bygga om i lobbyn på hotellet. Basil väljer (trots frun Sybils förmaningar) att anlita den billigaste byggfirman, vilket i slutänden får vissa konsekvenser. ![]() |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Parkeringsplats i brf, regelverk | Issa | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 8 | 2020-12-03 22:22 |
Byta ut vägg mot en glasvägg i bostadsrätt | kurran | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2011-05-08 16:31 |
Ej av styrelsen sanktionerat ingrepp i bärande vägg till lgh | sofiasan | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2011-04-14 14:39 |
Regelverk för markis uppsättning i brf? | rosenlorden | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 9 | 2010-01-09 02:19 |
Grannen har skadat vår vägg i bostadsrätt | blomkål | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 2 | 2009-04-17 13:10 |