|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Min mor köpte i vintras en bostadsrätt, nu har hela golvet i köket o hallen börjat resa sig här o där. Efter felsökning visar det sig inte vara ngn yttre påverkan eller dylikt; golvet har lagts in utan mellanrum mot väggarna
![]() Vi ringde upp säljaren som berättade att dom nyss lagt in golvet själva innan försäljningen. Så ngn firma kan man ju inte hålla ansvarig tyvärr. Problemet kom ju nu när det blivit fuktigt och trä't sväller. Det var ju mäklare som sålde lgh. Kan detta gå på dolda fel eller något? Eller har hon köpt hönan i påsen o får betala en omläggning / justering själv? Bifogar en goer bild... |
|
||||
|
||||
![]() Ni bör kontakta försäkringsbolaget som din mor har tecknat hemförsäkring hos och råd fråga angående bristen i golvet. Jag skulle nog även kontakta tidigare ägare och påtala felet som denne har åstadkommit.
|
|
|||
|
|||
![]() Försäkringsbolaget täcker bara yttre påverkan som vatten har orsakat. Är ju det jag vill veta om tidigare ägare kan hållas ansvarig för detta, då det är såpass nylagt o fellagt.
|
|
||||
|
||||
![]() Det kan vara så att tidigare ägare kan göras ansvarig för inbyggda fel som denne har orsakat. Jag skulle nog rekommendera er att kontakta tidigare lägenhetsinnehavare och konfrontera denne med uppgifterna. Ni bör vid tillfälle även begära en ekonomisk kompensation för bristen i golvet. Om nu inte tidigare innehavaren är villig att kompensera er för brister som ni upptäcker, då har ni möjlighet att stämma säljaren vid tingsrätt.
En sak är säker. Om ni väljer att gå via rättsapparaten så kommer det att medföra högre kostnader för någon av parterna. Det bästa är om ni kan förlikas och finna en lösning på problemet. |
|
|||
|
|||
![]() Hej,
Felet är ju inte ett "dolt fel" enligt jordabalken, men, eftersom köplagen gäller så kan man absolut gå på tidigare ägare här, eftersom man har rätt att reklamera en vara när Varan är behäftad med ett fel som man rimligtvis inte kunna förutse eller vänta sig, och som inte syntes vid köpet. Sedan, felet i sig, är väl inte så krångligt att fixa till egentligen. Golvet verkar ju vara ett "klickgolv", vilket monteras typ legobitar. Rådet är att plocka isär golvet, och lägga om det med erfoderliga avstånd till väggarna. För detta skulle jag kräva en slant från säljaren, men ville han krångla med det, så hade jag släppt det hela. Rosenlorden, detta hjälper du morsan med en kväll så är allt frid och fröjd! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Tack för svaren, golvläggare har varit ute o tittat på golvet. Det var det värsta han sett i hela sitt liv. Allt behöver rivas upp o göras om, även helt nytt golv behöver inköpas då trät är förstört av svullnaden. Dessutom har vi varit i kontakt med mäklaren, som hänvisar till deras jurist. De tidigare ägarna vill inte ersätta ngt än innan dom pratat med mäklare jurist.
Jag hoppas verkligen att detta går enligt köplagen, då vi har expertutlåtande från golvläggare som också säger att det är omöjligt att veta att golvet varit såpass fellagt vid köptillfället, då lister täcker allt. Men att det garanterat är deras inläggning som orsakat att golvet gått sönder och behöver bytas ut. Vi snackar alltså om hall, kök, rum; cirka 40kvm med många vinklar o vrår. För en golvläggare tar detta cirka 4 dagar med upprivning, läggning, listning. Så att en "amatör" som jag skulle göra det på en kväll är inte troligt... |
|
|||
|
|||
![]() Känns lite mycket att det skulle ta 4 dagar för en van golvläggare att göra 40 kvm.
Du kan ju spara lite pengar genom att riva upp det själv. plocka undan möbler och sköta listningen själv. Resterande jobb tar troligtvis bara en dag. Jag har personligen lagt 50-55 kvm på ca 1 dag. då har jag en trappa som går ner i vardagsrummet också. |
|
|||
|
|||
![]() När kan du komma? Skämt åsido. Nu är inte själva utförandet frågan i det hela, utan vem som skall bekosta omläggningen. Det kommer bli utfört av golvläggare på ett korrekt sätt, inga amatörfasoner igen.
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Tomtgränser i brf - Vems ansvar? | peha | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 5 | 2013-04-25 09:05 |
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf? | hyschhysch | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 5 | 2010-10-28 23:16 |
Trasig balkongdörr till bostadsrätt, vems ansvar? | ulrikano | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 12 | 2010-08-20 02:25 |
Balkonggolv i brf - Vems ansvar? | kubben | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 9 | 2009-07-07 11:58 |
Undersökning om vattenskada i bostadsrätt, vem betalar kontroll/återställning? | Francois | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 1 | 2008-05-21 23:16 |