|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Min son har köpt en lägenhet där golvet sviktar på vissa ställen. Huset är
från 60-talet och parkettgolvet ligger direkt på sand. Sanden har med största sannolikhet pressats ihop under åren eftersom golvet sviktar där man går mycket. Nu vill vi lägga ett nytt golv ovanpå det gamla men måste först fixa till ”svikten” helst då utan att behöva bryta upp det gamla golvet. En idé som jag har är att borra hål i det gamla golvet där det sviktar och spruta in fogskum för att på det sättet fylla ut tomrummet mellan golv och sand där det behövs. Lite tveksam till den tekniken är jag dock. Dels därför att även fogskummet kanske ganska snart pressas ihop och dessutom är jag osäker på om skummet kanske expanderar lite för mycket och till och med lyfter golvet på sina ställen. Jag har Googlat en hel del angående vårt problem och fann ett förslag (från 2007) att man kunde injektera Vattenglas. Är detta en teknik någon här i forumet känner till och vet ni i så fall hur man gör? …….eller finns det något annat förslag på hur vi kan lösa problemet utan att behöva riva upp golvet? Jättetacksam för svar! |
|
|||
|
|||
![]() Det tror jag med.
Citat:
Är det ett stort problem att riva upp en del av golvet för att komma åt att fylla ut? Har du funderat på flytspackel?
|
|||
|
|||
![]() Varför i hela fridens namn vill man lägga ett nytt golv ovanpå ett annat?
Gör "rätt", plocka bort det gamla golvet om du/ni nu skall lägga nytt... Har sett alldeles för många varianter av "golv på golv" som inte håller speciellt länge. Det skevar, lutar, knarrar, flyttar sig ... |
|
|||
|
|||
![]() MikHo, det är en åsikt jag kan hålla med om. Men är inget svar på frågan.
Lite beroende på vilket golv man vill lägga förekommer många skilda varianter av underlag. Det kan ju finnas ekonomiska motiv, motiv begränsade av kunnande o s v. Nisse Karlssons vilja är att utföra det enligt föreskrivet sätt. Det vore intressant att se vad han slutligen väljer samt få reda på ifall det fungerade på tillfredställande sätt. Olika förslag som dyker upp skulle kunna bli till stor hjälp för andra att rata eller använda. Också aspekter som att måtten i lägenheten förvanskas när golvlister plötsligt försvinner ner i golvet och trösklar planas ut. I kök sjunker arbetshöjden med ett antal centimeter t ex. och detta kan vara av ondo för långa men ha mindre betydelse för korta. Sådana kritiska aspekter kan vara roligt att ta del av anser jag. Eftersom de ibland tillför ett annat synsätt som kan praktiseras även på andra frågor som dyker upp vid renoveringar.
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Den stora risken som jag ser det med den typen av arbete är att man får större risk för framtida sviktningar i golvet eftersom man helt enkelt försvagat bärkraften i orginalgolvet (borrhålen). Även i framtiden när sanden flyttar sig nästa gång? Nej, gör om.... det kan bli billigare både i tid och pengar. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Sex månader mellan föreningsstämmorna - hur löser man detta? | Mr Magoo | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 6 | 2011-03-02 20:54 |
Felinlagt golv i bostadsrätt. Vems ansvar? Dolt fel? | rosenlorden | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 7 | 2010-08-19 00:55 |
Överskott i brf - bästa sätt att disponera? | guben | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 9 | 2010-04-07 18:49 |
20 000 kronor löser medlemsstrid - Sydsvenskan | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2010-01-17 08:54 |
Sprickor i vägg och golv, bostadsrätt | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-07-08 14:18 |