Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF > Faktabanken
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Faktabanken   » Tänk på att i Faktabanken inte glida från ämnet. Skriv strikt om det som respektive tråd tar upp, var kortfattad, saklig och konkret. Fyll i rubrikfältet för varje inlägg med en mening som sammanfattar eller med ord som är väsentliga för det specifika inlägget. Nya trådar kan inte skapas i detta delforum, endast inlägg till existerande trådar!
Nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-08, 14:18
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Sprickor i vägg och golv, bostadsrätt

1. Spricka i vägg i lägenheten

Fråga: Ovanför dörrkarmen i min lägenhet har det blivit en spricka i väggen.
Vem ska betala reparationen för detta i en brf?

Svar: Bostadsrättshavaren ansvarar för att det inre av lägenheten hålls i gott skick. Det medför ett underhålls- och reparationsansvar. Till det inre räknas innerdörrar, golv, väggar, tak och inredning i badrum och kök. Med väggar menas innerväggar som inte är bärande.

Det innebär att du, i egenskap av bostadsrättshavare, ska stå för reparationen, såvida den inte är på en del av väggen som är bärande.

2. Spricka i väggen i bostadsrätt

Fråga: En vägg är sprucken i mitt hem, jag har tapetserat om den men samma spricka återkommer.
Är det jag eller bostadsrättsföreningen som ska stå för reparationskostnaderna?

Svar: Bostadsrättsföreningen ansvarar för allt som inte hör till bostadsrättshavarens i konstruktioner i fastigheten.

I en bostadsrättsförening ansvarar bostadsrättshavaren för att underhålla lägenhetens inre, t.ex. tak, väggar och golv.

Som bostadsrättshavare är du skyldig att vidta de reparationer och underhållsåtgärder som behövs och svara för kostnaderna.

Du kan däremot försöka få ersättning för kostnader av bostadsrättsföreningen för underhåll eller reparationer om bostadsrättsföreningen inte har vidtagit relevanta åtgärder med anledning av den återkommande sprickan.

3. Sprucket parkettgolv

Fråga: Parkettgolvet i mitt vardagsrum har spruckit. Anledningen är, enligt fackman, att den gjutna grunden har "satt sig" och att det har blivit håligheter, alternativt att grunden har varit ojämn redan från början.
Vem ska bekosta reparationen av skadorna i golvet?

Svar: Om skadan i parketten beror på att grunden har satt sig, får du själv byta ut och bekosta golvet i enlighet med reglerna i stadgarna och bostadsrättslagen om inre underhåll.

Föreningen kan inte lastas för skadan då föreningen knappast har varit vårdslös.

Föreningen måste dock naturligtvis se till att grunden/stommen åtgärdas för att du ska kunna lägga på ett nytt parkettgolv.

Ovan är tre exempel på hur HSB besvarar frågor från medlemmar om sprickor i vägg och golv.

Min kommentar.
Jag vet inte om någon blev särskilt mycket klokare av dessa svar från HSB om väggsprickor. Jag blev det i alla fall inte. Närmast meningslös information och oanvändbara råd, där hänsyn inte tas till den komplicerade situation som detta ofta är med sprickor i väggar och tak, även försäkringsmässigt.

Svaret på frågan om golvet är också ett i mina ögon tämligen motsägelsefullt svar från HSB, och inte särskilt användbart.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-07-29 klockan 04:50.
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är av
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byta ut vägg mot en glasvägg i bostadsrätt kurran Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-05-08 16:31
Felinlagt golv i bostadsrätt. Vems ansvar? Dolt fel? rosenlorden Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-08-19 00:55
Sviktande golv i bostadsrätt, hur löser man det på bästa sätt? Nisse Karlsson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-07-05 17:18
Grannen har skadat vår vägg i bostadsrätt blomkål Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-04-17 13:10
Dörröppning i en bärande vägg? Regelverk för bostadsrätt rogerahlin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2008-06-30 19:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare