Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-05, 22:59
durd durd är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard Lång handläggningstid av ansökan för renovering av badrum

Hej alla!

Först och främst, ursäkta romanen! Se gärna summeringen
Sedan, jag är lite osäker om detta inlägg hör hemma bland renoveringar-, styrelse- eller juridik-forumet. Flytta gärna inlägget om det hamnat fel!

Summering:
Jag har väntat sedan slutet av mars på att få min ansökan godkänd, styrelsen är väldigt tyst och jag känner att jag inte får så mycket hjälp från HSB.
Styrelsen verkar hitta på nya saker som jag måste komplettera min ansökan med och drar ut på tiden orimligt länge enligt mig.

Frågor:
  • Är det rimligt att en ansökan ska ta så lång tid? Hittils över 2 månader.
  • Vad är en rimlig tid för en ansökan?
  • Läget är något låst (inte omöjligt pga mig själv), hur kan jag komma vidare? HSB Riks, Hyresnämnden eller advokat?
  • Klassiska: hur är det med stadgarna jag citerar nedan? HSB Juristerna som jobbar med dessa dagligen gav mig ansvar för ledningarna från/till stammen.
Tacksam för svar! Jag är något förtvivlad och oroad :/...
Man får känslan av att styrelsen inte är helt OK, iaf ordförande och HSB-ledamoten. Men det är inte helt lätt att ordna och avsätta när ingen vill vara med i lösningen...

-----------------------------

Jag sitter med ett tråkigt problem med min HSB-förening...
Jag har ett badrum som är hyfsat original (lampor, toalett och spegelskåp är "nya") sedan ~1985 där jag vill renovera om.
I renoveringen ingår att flytta en brunn ca 40cm, och riva 2st garderober och flytta en vägg för att få plats med tvätt och tork (det finns plats idag, men för äldre, mindre djupa maskiner tydligen).
Det ingår även infräsning av vattenledningar (inga skarvar!!).
Berättade även flera gånger till hantverkaren att det är tunnt i golvet mellan brunn och grannen under (ca 1cm enligt ordföranden fick jag veta senare), som föreningen ville att man skulle göra i de regler som finns.

Sagt och gjort, jag antog en offert (en firma som tidigare renoverat mina föräldrars badrum/duschrum) och skickade in en ansökan om renovering till min Brf.
Bifogade förutom en planritning enligt våra regler, även en 3D-bild på hur det skulle se ut, lite trevligt sådär

Detta gjorde jag omkring den 18e mars, och jag vet att de hade styrelsemöte den 22a mars och att min ansökan togs upp då.

Förutom att berätta för hantverkaren om tunt golv till grannen och att styrelsen vill ha en planritning så hittar jag inga andra krav eller regler för ansökan. Det står även att det kan ta upp till 30dagar för att min ansökan ska behandlas.

Det uppstod några frågor såklart, varpå ordföranden och en ledamot (båda ansvariga för bygg/renoveringar) kom förbi den 31a mars och tittade i badrummet där jag förklarade vad jag ville göra och hur det skulle göras.
Ordföranden sa "brunnen vill vi inte att du flyttar" och jag anteckna och skulle ta det med hantverkarna ihop med några andra frågor som styrelsen hade.

Nu börjar resan:
  • Jag tog kontakt med hantverkaren den 1a april (först via telefon och sen mailledes), och hantverkaren svarade förutom muntligt tidigare, även via mail den 5e april.
  • Den 10e april (minns inte varför det tog så lång tid för mig, men men) så skickade jag de svar jag hade fått till ordföranden och den ledamot som tittade på badrummet.
  • Den 18e april mailade jag styrelsen igen och undrade hur det gick med min ansökan och om jag kunde göra nått.
  • Inget svar.
  • Den 21 eller 22a april ringer jag vår ordförende som säger "oh fan, det hade vi glömt" och "det blev några fler frågor, men jag minns inte vad just nu, men brunnen vill vi inte att du flyttar".
Notera gärna att ordföranden inte vill att jag flyttar brunnen, aldrig att jag inte får.
  • På dagen den 25e ringer jag HSB Juristerna och förklarar att jag har problem med styrelsen, att de inte vill att jag flyttar brunnen. Juristerna säger att jag inte får bli nekad flytt av brunnen, och att det ska otroligt mycket till innan de 2 giltiga anledningarna i lagen träder i kraft (minns killen som rev en bärande vägg och blev friad i hovrätt, samma vecka...). Jag dubbellkollade även att enligt stadgarna så var jag ansvarig för rören som betjänar min lägenhet och bara min lägenhet, dvs inte stammarna, men från stammarna till min toa, handfat, golvbrunn etc.
Najs, checkbox liksom!

Och nu det lite roliga, eller anmärkningsvärda:
  • Kvällen den 25e april tröttnar jag något på att inte få reda på vad det var för fler frågor styrelsen hade och ringde ordföranden som satt i bil (jag skulle ringa 30min senare, men han svara inte på 2-3 ringningar med nån/flera minuter emellan, trotts att jag såg han komma hem innan 30min hade gått (en vän kom förbi lite snabbt och vi satt i bilen. Ingen stalking, ännu ).
Till slut tröttna jag ännu mer och ringer HSB-ledamoten som sitter i styrelsen (som vice ordförande även!). Bland det första han säger är att han är gammal byggare... Röd flagg redan där (det finns säkert trevliga, smarta och ödmjuka byggare i brf-styrelser också! Men tydligen inte här...). Sedan förklarar jag vad HSB Juristerna har berättat för mig, varpå han säger att juristerna har missförstått stadgarna! Jag läser stadgarna (hyfsat normala stadgar av den äldre normalstadgan) där det står under mitt ansvar: "* ledningar för avlopp, gas, och vatten till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast den aktuella lägenheten,[ny punkt]" och poängterar "till de delar".
Det är tydligen just den delen som juristerna ansåg gav mig ansvaret från stammen till handfatet.

HSB-ledamoten står på sig och jag känner att jag inte kom vidare utan frågade vad de resterande frågorna som styrelsen hade var för några. Tydligen ville styrelsen ha en ritning över hur avloppet ska dras i badrummet "så att en rörmokare kan följa den", jag lekmannen sa att det är väl svårt att veta innan man vet hur dom går idag. Nej, styrelsen behövde en enkel ritning, handritad av mig skulle gå bra till och med.

Och andra frågan hade ordföranden tagit på sig själv att kolla; Jag vill gärna fräsa in vattenrören i en av väggarna (inga skarvar!! och 18mm djupt enligt hantverkarna) och då ville tydligen ordföranden ta reda på om det påverkade bärigheten i väggen, om den väggen var bärande.

Hantverkaren skratta när jag berätta detta till han. Och jag är hyfsat säker på att väggen inte är bärande. I rörslitsen som sitter mot den väggen så finns det exponerat en del av materialet och även under diskbänken i köket (andra sidan den väggen), det är väldigt poröst material som lätt skrapas hål på med kniv (bild, inte blåfärgad utan väldigt vit, men samma sorts bubblor, något tjockare/stummare än vanlig innervägg kanske, men knackar jag på den och en bärande så är det väsentlig skillnad i knacket).
  • 27e april tar jag även kontakt med HSB Stockholm på Facebook där jag berättade vad som hittils hade hänt och fick tag på en kille som verkade vilja hjälpa mig. Han berätta att medlemsavdelningen skulle ta kontakt med HSB-ledamoten och berätta vad som gällde, och juristerna skulle ringa mig.
  • Den 9e maj kontaktar jag HSB Stockholm igen och säger att juristerna inte ringt mig, samma kille påminner juristerna igen och jag dubbelkollar att jag gett rätt mobilnr, vilket jag hade.
  • 10e maj får jag en ritning från hantverkarna (de börjar bli sommarupptagna och åkte på firmaresa, därav uppehållet) och mailar in den direkt till hela styrelsen (gemensam mail), ordföranden och ledamoten får egna kopior också. Passar även på att berätta att jag pratat med grannen under som är ok med mitt projekt och att jag har tänkt vara med när det bilas i golv ifall det blir genombilning. Berättade även att jag hade pratat med min försäkring som skulle ta kostnaden ifall det sker en genombilning om inte hantverkarens försäkring tog kostnaden i första hand. Önskade en snabb hantering av mitt ärende pga offerters giltighetstid och kommande semestrar.
Sedan dess är det tyst, både från styrelsen (eller ja, styrelsen/ordföranden blev ju tysta redan den 25e april) och HSB Stockholm.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Stadgar, gamla, som gällde när jag gjorde min ansökan:
§25 BRH ansvar:
* ...
* ledningar för avlopp, gas, och vatten till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast den aktuella lägenheten,
* ...
BRF svarar för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet, informationsöverföring och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller för ventilationskanaler.
Föreningen har därutöver underhållsansvaret för ledningar för avlopp, gas, vatten som föreningen försett lägenheten med och som inte är synliga i lägenheten.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Stadgar, nya normalstadgar som nyligen antogs med några förändringar:
§31 BRH ansvar:
Till lägenheten hör bland annat:
8 ledningar för avlopp, gas, vatten och anordningar för informationsöverföring till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast den aktuella lägenheten.

§32 BRF ansvar:
1 ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om bostadsrättsföreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet (så kallade stamledningar)
2 ledningar för avlopp, gas, vatten och anordningar för informationsöverföring som bostadsrättsföreningen försett lägenheten med och som finns i golv, tak, lägenhetsavskiljande eller bärande vägg
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skada hos granne efter renovering av badrum pontusk Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2015-10-08 10:28
Badrum , lång historia marbys Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2014-02-02 16:46
Renovering badrum med gammal grenledning och golvbrunn Draken1A Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2012-10-20 07:25
Byte av värmepanna i badrum / Renovering badrum - Vad gäller i brf? Pyttan67 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2011-06-06 17:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare