Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-08, 01:08
Peter B Peter B är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard När extrastämma hålls utan kallelse

På den ordinarie föreningsstämman kunde inte beslut fattas i de flesta frågor, eftersom underlag från revisor m.fl. inte inkommit och inte tillräckligt många var intresserade av att sitta i styrelsen. Flera (de flesta) frågor sköts till en extrastämma som skulle hållas och datum diskuterades fram.

När extrastämma hölls några veckor senare hade ingen kallelse gått ut till medlemmarna eller anslagits på föreningens anslagstavla, men ingen på mötet protesterade mot kallelseförfarandet, utan det godkändes. På extrastämman fattades flera "stora" beslut, som t.ex. ansvarsfrihet osv., styrelseval och beslut om större renovering.

Hur går man vidare med detta? Styrelsen menar att det räckte med att nytt datum bestämdes på den ordinarie stämman, trots att inte alla medlemmar var närvarande då.
Om man kallar in en granskningsman och gör rättssak av det hela, hur bevisar man att ingen kallelse gått ut eller satts upp på anslagstavlan? Om styrelsen är beredd att ljuga (för att slippa "krångel"), så står ju ord mot ord och man kommer ingen vart.
Det verkar som att styrelsen faktiskt har skrivit ihop en kallelse i efterhand, när bristen påtalats, som de påstår gått ut i stadgeenlig tid.

Vad skulle tingsrätten säga om det rätt magra bevismaterialet?
Svara med citat
Gammal 2012-08-08, 23:31
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ajournerad stämma

Ser ut som att det inte är en extra stämma som hållits utan en ajournerad stämma.
Hur som haver så skall det komma ut ett undertecknat stämmoprotokoll senast 3 veckor efter stämmodagen.
Återkom då med uppgifter vad detta protokoll innehåller, så får du bättre svar på dina funderingar.
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 10:51
Mega medlem

Standard

Nja, det beskrevs i alla fall inte som en ajournering på den ordinarie stämman. Tekniskt skulle det kunna betraktas så, men jag hittar inga regler någonstans för hur ajournering fungerar och vilka tidsgränser som finns för det.

På den kallelse jag fått i efterhand (som även kan vara producerad i efterhand) står det att det är en "extra stämma".

Vid rättslig prövning skulle det väl ändå kunna sägas att det i lagens mening är frågan om en ajournering.
Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 03:28
Mega medlem

Standard Vad händer med besluten på stämman?

Om man nu väljer att försöka få besluten ogiltigförklarade med hänvisning till att kallelse inte gått ut i enlighet med stadgarna, vad händer då med övriga beslut som fattades på stämman utöver de som ska vara med på en ordinarie? På stämman fattades nämligen även tunga beslut om renovering och liknande.

Min tanke är att om en ny stämma, där frågan om ogiltigförklarande av besluten tas upp och saken tillstyrks av stämman, då finns inget stämmobeslut om renovering osv. längre och detta måste alltså tas upp igen, liksom frågan om ansvarsfrihet, balansräkning osv.

Men vad händer om stämman inte väljer att underkänna kallelseförfarandet och då inte heller går vidare med att ogiltigförklara besluten på stämman, och man tvingas gå vidare med att från minoriteten tillsätta en granskningsman? Blir då inte besluten ogiltiga eller suspenderade genom att en rättsprocess om stämmans giltighet inletts?
Borde inte det här fungera ungefär som när en dom överklagas, att den inte vunnit laga kraft förrän ingen ny överklagan inkommit eller man fått ett avgörande från högsta instans?

Skulle vara tacksam om någon kunnig kunde reda ut detta, även om jag förstår att det inte är ofta det händer att ingen kallelse går ut inför en stämma, och att hela stämman ifrågasätts. Det finns troligen inga prejudikat om detta.
Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 07:32
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Sorry, jag är inte kunnig i detta område. Men detta kan jag svara på: "Borde inte det här fungera ungefär som när en dom överklagas, att den inte vunnit laga kraft förrän ingen ny överklagan inkommit eller man fått ett avgörande från högsta instans?"
Men förfarandet verkar vara legio. Det används nu på gotland mot trädkramarna exempelvis. Stadsdelsnämndens ordförande i Bromma moderaten Jan Tigerström, förklarade (av misstag?) hur det fungerar, i en intervju i lokaltidningen Mitt i Bromma: "Det är bra att människorna använder sina demokratiska rättigheter och överklagar. Men det spelar ingen roll."
Totalitär demokrati.

När myndigheter och OBS! "företag" får undergräva demokratin med att föregå beslut genom att säga vi får ändå igenom detta till slut. Vilket de får i 99%, då monterar vi också ner våra egna rättigheter. Vi lär barnen denna nya ordning och ordet demokrati får en ny innebörd. Ett tydligt tecken är när även de mindre organisationerna som BRFr exempelvis, förfar på samma vis. Då är nedmonteringen nere på gräsrotsnivå.
Så länge Sverige har en god ekonomi (ekonomi går före alla andra frågor/värden) är allt gott. Men se på de länder i södra Europa där det ekonomiska läget förvärrats, där har väldigt många vanliga människor gått ut på gatorna.
Vi har de politiker och makthavare som vi förtjänar. Men bara för att vi (du & jag) tänkt en tanke en gång (skänkt en röst), behöver det inte betyda att vi inte skulle kunna ta lärdom av nya erfarenheter och ändra inställning.

Demokrati är en långsam process som tyvärr är förlegad i vårt snabba samhälle där dator på bråkdelen av en sekund köper och säljer värden för hundratals miljarder pengar.

Senast redigerad av totiki: 2012-08-29 klockan 10:13.
Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 21:46
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Cool

Det verkar vara ett knepigt fall, och inte heller jag sitter inne med ett klart besked. Men lite synpunkter...

Jag tror att det måste betraktas som att stämman sköts upp, eller "ajounerades". Enligt Lag om ek. föreningar är detta möjligt (7 kap. 4§) i ett sådant här fall och fortsatt stämma ska då hållas "minst en och högst två månader efter". Om en ny kallelse eller meddelande måste skickas ut, står det inget om, och behövs tydligen inte (?), men borde väl göras, tycker jag.
Så jag tror alltså att den här "extra-stämman" ni hållit är giltig, och formellt är att betrakta som en "ajournering" av ordinarie stämma.

Och besluten på stämman är alltså beslutade, och giltiga. Så vill man ändra på något (t ex om "den omfattande renoveringen") måste en x-stämma begäras och ta upp frågan igen, som man är oense om, och kanske kunna fatta ett annorlunda beslut.
Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 21:50
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jag som tror att totalitär demokrati är ett hot, är långt efter min tid. Läs denna artikel från Aftonbladet gällande en undersökning av Göteborgs universitet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15315344.ab
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kallelse till extrastämma FRÅGVIS SÖKER SVAR Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2012-11-16 14:55
Kallelse till extrastämma Malin78 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2011-03-22 16:15
Kallelse till extrastämma - ser detta OK ut? peter_mikael Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-03-07 14:46
Kallelse till extrastämma Snuffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2010-08-03 20:55
Extrastämma gällande kallelse plattipus Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2010-04-06 11:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare