Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-11, 18:49
anja anja är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Arg Vattenskada efter stambyte/renovering - Reklamationsrätt Peab? Vem ansvarar i brf?

Jag har en fråga om vem som bär ansvaret för att åtgärda ett "fel" som uppstått i vårt badrum. För 6 år sedan renoverade vi/HSB vårt badrum i samband med stambyte. Vi fick då kakel o plastmatta på golvet men medlemmarna kunde lägga till en penning och få klinkers.

Nu har klinkersen på en yta av 30x30cm mitt på golvet släppt från golvet/underlaget. Det syns inte utan vi har märkt det eftersom det knakar och knarrar. Man kan ej se någon vattenskada och det är ok runt golvbrunn, badkar, runt toastol och handfat. Har varit i kontakt med Peab men de hävdar att garantin gått ut och jag ska kontakta HSB-service istället.
Behöver det åtgärdas? I så fall av vem?

Hade besvär med ett iskruvat handtag vid badkaret där kakelplattan spruckit för att Peab satte i för stor plugg som de ej fått in i borrhålet men monterat ändå, och det resulterade i att kakelplattan spruckit. Var då i kontakt med vicevärden som i sin tur ringde Peab. Peab hävdade då att garantin gått ut (5år).

Vicevärden ville inte hjälpa mig mer utan hävdade att jag själv fick åtgärda det....så då åtgärdade jag det själv. Men nu när det blir fler fel i badrummet så vill jag veta vem som egenligen ska bekosta att åtgärda dessa fel?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 15:17.
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 19:31
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Renovering av badrum, 10 års reklamationsrätt från Peab

Såvitt jag förstår har du 10 års reklamationsrätt på renoveringen, det handlar inte om garanti. Detta verkar vara fel som beror på ursprungsarbetet, alltså reklamation.
Peab skall ordna detta. Vill Peab inte göra dettaså vänd dig till ARN, Allmäna reklamationsnämnden.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 15:20.
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 21:00
anja anja är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ska bostadsrättshavare eller förening reklamera fel i badrum?

Men vem är det som skall reklamera felen i badrummet. Brf/beställare eller jag som privat person?

Jag är ju inte beställare av detta jobb utan det är något som föreningen beställt.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 15:22.
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 21:34
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Skada i badrum, förening ska reklamera till byggföretag, annars ARN

Styrelsen i din förening ska kontakta Peab som är skyldig att fixa felet utan kostnad eftersom det har varit fel från början!

Du har varit i kontakt med vicevärden, men jag tycker du ska kontakta styrelsen som borde veta. Om styrelsen inte vet så är det ARN som gäller.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 15:25.
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 21:44
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Kan bostadsrättsförening vända sig till ARN?

Ja, det kan ju vara ett problem involverat i detta.

Som konsument kan du vända dig till ARN, det kan inte föreningen. Tror jag, osäker?

Egentligen är det säkert föreningen som bör driva frågan, men du har försökt den vägen och det verkar inte gå så bra.

Antingen driver du på ansvarig i föreningen och försöker få denne att driva din fråga eller så driver du den själv. Det senare fungerar säkert bäst.

Du är konsument, så vänd dig till ARN. Om ARN kommer fram till att föreningen gör fel så blir det föreningen som får anmärkningen och anmodas åtgärda felet genom Peab.

Annars finns boken "Sveriges stora Gör-det-själv-lexikon, Nytt Bad". Där kan man se hur man lagar trasigt kakel eller klinker. Är våtspärren inte bruten så är det mycket enkelt att ordna. Då har du felet åtgärdat på några timmar och problemet är ur världen.

Skall du traggla genom föreningen kan det ta 6-12 månader och våtspärren kan i olyckliga fall brytas under tiden. I så fall blir renoveringen betydligt mycket mer omfattande.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-03 klockan 15:29.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vattenskada från takfönster i brf, vem ansvarar? clabbe Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2011-05-13 21:26
Skador efter renovering i brf - Kan jag kräva ersättning? Pelle B Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-09-22 09:24
Medlemmar säger nej till renovering av badrum och stambyte i brf - Hyresnämnden stephan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2008-10-20 09:21
Vattenskada - Föreningen ansvarar för torkning/bilning? tractors Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-10-11 14:36
Ansvarsfrågor vattenskada - läckage rör pga skador efter renovering i bostadsrätt Anna Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 7 2008-03-08 06:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare