Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-26, 13:55
here_i_am97 here_i_am97 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
OBS! OBS! OBS! Stambyte och badrumsrenovering i brf - Men jag har redan renoverat; standardsänkning!

Jag bor i en privat bostadsrättsförening med fastigheter byggda under 1960-talet. Nu har styrelsen aviserat ett stambyte kombinerat med vårtumsrenovering samt byte av elstammar. Många av lägenheterna har gamla badrum som självklart kan behöva en renovering. Men jag, i likhet med ett antal andra medlemmar, har redan totalrenoverat våra badrum och kök samt dragit nya elledningar, allt dokumenterat (borde finnas hos styrelsen) och efter tillstånd från styrelsen. Vi som redan renoverat har gjort det var för sig men det spelar säkert ingen roll.

Det omfattande arbete som föreningen planerar ska finansieras helt med banklån som föreningen ska ta, vilket också ska leda till en avgiftshöjning med 30-40% enligt vad vi har hört.

Jag känner till 9 kap. 16 § punkten 2 och 17 § bostadsrättslagen. Jag vet alltså att om 2/3 av medlemmarna godkänner planerna och detta godkänns av hyresnämnden så har föreningen rätt att driva igenom sina planer även i de lägenheter som redan har renoverats. Men är det inte så att föreningen samtidigt är skyldig att återställa de renoverade lägenherna till tillståndet före stambytet?

Min lägenhet totalrenoverades innan jag flyttade in. Det inkluderar både badrums- och köksrenovering samt sänkt tak med spotlight på samtliga tak. Om jag går med på standardlösning som föreningen erbjuder så är det en klar försämring av lägenhetens standard och därmed värdet. Om jag ska betala för att få likvärdig standard så betyder det att jag dels betalat dubbelt för min egen lägenhet dels betalar för alla andra lägenheters ombyggnad som egentligen är varje bostadsrättsinnehavarens ansvar och inte föreningens.

Som jag förstår av bostadsrättslagen så är föreningen ansvarig för stammarna. Däremot ligger ansvaret för tätskikt, ytkikt och inomhus-el hos bostadsrättsinnehavaren. Ska föreningen komma in och ändra så får de ibland göra det, enligt lagen, men de måste de återställa lägenheten till tillståndet före ombyggnaden. Har jag förstått detta rätt? Vad är mina rättigheter och vart ska jag vända mig?

Föreningens styrelse har dessutom valt att vända sig till ett enda företag för att få offert. Är det verkligen rimligt att man struntar i att göra en upphandling? Jag tycker det rimliga vore att ta fram ett förfrågningsunderlag för att dels välja lämplig teknisk lösning (traditionellt stambyte, relining, badrumskasett etc) dels för att få bästa pris för det valda alternativet.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig i denna fråga.

Se även;
Ersättningspolicy för medlemmar vid stambyte i brf

Senast redigerad av Admin: 2012-06-19 klockan 19:21. Anledning: Lagt till länk
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avgiftshöjning i brf efter stambyte med standardsänkning av lgh? DesDemonia Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2011-07-20 18:39
Medlem renoverat efter stambyte i brf - Varning eller uteslutning? Akva Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2011-02-24 09:54
Stambyte och badrumsrenovering i brf masu Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 26 2010-11-17 21:14
Betalning av reparationer BrL 7 kap 14 § - Badrumsrenovering utan stambyte i brf bosse88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-08-21 17:44
Stambyte och badrumsrenovering - Hur säkra framtid och göra alla nöjda? Andreas Lundgren Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2008-11-11 02:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare