Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-20, 16:28
eribul eribul är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2016
Standard Inneboendes rättigheter

Hej!

Jag är medlem i brf. Vi har främst brf-lgh men även ett par hyreslägenheter. Träffade idag en man på parkeringen som behövde hjälp. Han sökte ngn ansvarig för föreningen. Jag följde med honom till styrelseordförande och han förklarade sin situation.

Sedan två månader är han inneboende i en av hyreslägenheterna. Han är student och pluggar ofta till sent på kvällarna. Kommer hem ca kl 22. Då tillåter inte lägenhetsinnehavaren att han lagar mat i köket (öppen planlösning så gissar att det beror på ljudnivå). Detta var början till att de två blev osams om mer och mer. Snart stängde hyresvärden av värme och internet för den inneboende. Efter ett tag var den inneboende bortrest ett tag och förvarade då nyckeln till lägenheten "på säker plats" (ej utomhus men jag vet ej var; kanske på universitetet). Hyresvärden gillade ej detta och hävdar nu att hon måste byta alla lås (tre dörrar) och kommer debitera hyresgästen 5000 kr för detta (via brf).

Situationen har lett till att hyresgästen vill lämna rummet. Hyresvärden menar att han då måste betala för tre månaders uppsägningstid.

Ordföranden i föreningen sa förstås att föreningen inte kan göra ngt (vilket känns rimligt). Jag lovade dock att se om jag kunde hitta lite information för att eventuellt kunna ge något råd.

Den inneboende och lägenhetsinnehavaren har ett kontrakt som anger tre månaders uppsägningstid.

Jag tänker så här:
* Den som hyr ut rum i sin lägenhet bör kunna ställa som krav att det är tyst efter kl 22. Dock bör det kanske ändå vara OK att laga mat om man kan göra det utan att störa etc. Men det känns mer som en fråga som två vuxna människor bör försöka reda ut på egen hand.
* Att stänga av internet för den inneboende borde vara OK såvida man inte specifikt reglerat att internet ingår i hyran (om så är fallet vet jag inte)?
* Att plötsligt stänga av värmen i november känns dock lite märkligt. Det känns som att värme borde ingå om man är inneboende, eller?
* Att kräva ersättning för att byta lås känns inte rimligt om man inte på förhand avtalat hur nyckeln ska förvaras. Ingenting hände med nyckeln då den förvarades på "den säkra platsen". (Då just detta var en hyreslägenhet är det väl förstås inte heller upp till den som hyr att ev byta lås på eget bevåg utan snarare en fråga för föreningen.)

Normalt sätt hade det väl vart helt OK av hyresvärden att kräva tre månaders hyra för uppsägningsperiod men frågan är om inte hyresvärden själv var den som först gjorde ett avtalsbrott då hon stängde av värmen med mera, varför kontraktet kanske inte längre gäller? Och i så fall kanske man kan argumentera för att uppsägningstiden blir endast en månad?

Jag har aldrig träffat den som hyr lägenheten och har således inte hört hennes version. Jg har själv tidigare haft inneboenden (då jag bott i hyreshus) och har då alltid själv vart noga med huruvida värme och uppkoppling etc ingår eller ej men jag har alltså inte sett det avtal som nu gäller i detta fall.
Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 16:36
Sofie Sofie är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard

Be personen tala med uthyraren om att hyresnämnden får besluta i ärendet om de inte kan kompromissa eller komma fram till någon bra lösning. De flesta hyresvärdar vill inte hamna hos hyresnämnden.
Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 20:51
eribul eribul är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2016
Standard

Hej och tack!

Jo, det var så jag tänkte också. Jag berättade för honom om möjligheten och gav numret dit. Då personen ej är svensk ("free mover", det vill säga student som valt att plugga utomlands på egen hand, ej via utbytesprogram) så kan han dock varken språk eller så mycket om svensk juridik etc. Han hade också redan varit i kontakt med med juriststudenter som erbjuder gratis rådgivning till andra stunder. Förhoppningsvis kanske de kan hjälpa till som ombud ifall det blir medling hos hyresnämnden.
Jag hoppas det löser sig för han verkade tyvärr ganska utelämnad här i främmande land.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Inneboendes rätt att bryta in med hjälp av låssmed? nevswed Bostadsrättsforum 3 2015-01-09 22:36
Föreningens rättigheter vs skyldigheter Mims465 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 23 2013-02-16 18:14
Prejudikat rättigheter och skyldigheter Bergstrom Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-01-16 10:13
Rättigheter VS Skyldigheter SurfSmurf Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2011-11-29 09:49
Rättigheter som boende i bostadsrätt? Erikejw Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-08-21 08:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare