Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-03, 07:54
Thoms Thoms är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard Vräkning från sin bostadsrätt ?

Upplever buller i lägenheten, styrelsen menar på att det är inom ramen för gränsvärden, mätning utförd men vi får ej tillgång till protokollet.

Vi håller ej med deras beslut och vill gå vidare i ärendet utan inblandning från förening. Föreningen har förbjudit att vi kontaktar deras leverantör.
Det har varit diskussioner mellan oss o styren men inget som närmar oss i ärendet.
I samband med detta så rotar de fram att jag har min bil på gästparkering för länge, istället för garaget ( inte längre än övriga boende), att vi har något i trappuppgången ( brandsäkerhet ) i övriga trappuppgångar är det minst lika mycket.

Vi har fått tillsägelse men vi säger när det är rent i övriga så tar vi bort vårt. Efter ett möte är jag tvungen att skriva på protokollet där det står bla att jag är förbjuden att ta kontakt med firman gällande bullret, skriver jag inte på så hotar de med vräkning. Är detta nog för vräkning?
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 09:19
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Polisanmäl styrelsen.

Vänd dig till miljö och hälsa och begär bullermätning. Resultatet är en offentlig handling.
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 09:36
Thoms Thoms är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard

Så jag måste inte skriva på något, ex protokoll Fr möte. Jag har tagot del av det men någon påskrift vill gärna inte lägga. För övriga påhopp ex parkeringen eller sakerna i uppgången är heller inga grunder för vräkning? Tack för svaret
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 09:51
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thoms Visa inlägg
Så jag måste inte skriva på något, ex protokoll Fr möte. Jag har tagot del av det men någon påskrift vill gärna inte lägga. För övriga påhopp ex parkeringen eller sakerna i uppgången är heller inga grunder för vräkning? Tack för svaret
Du behöver inte skriva på någonting. Det styrelsen håller på med är dumheter.
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 09:56
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Styrelsen letar fel som inte finns, riktig klassiker.
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 21:48
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Vad är det för buller? Fläktljud, tvättmaskiner eller grannar? Om de är under gränsvärden finns lite att göra rättsligt, i alla fall i de prejudicerande fall som finns.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/p...er-inomhus.pdf
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 14:29
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Upplever buller i lägenheten, styrelsen menar på att det är inom ramen för gränsvärden, mätning utförd men vi får ej tillgång till protokollet.
Svårt att förstå varför du inte ska kunna få en kopia på protokollet,(om det alls finns något, hur vet vi det?) men är du mycket störd kan du beställa en egen mätning. Det finns gränser för vad man ska behöva stå ut med. Kan mätning visa att gränsvärden överskrids, kan du tryggt gå vidare. Om inte får du försöka isolera dämpa med egna åtgärder.
Citat:
Vi håller ej med deras beslut och vill gå vidare i ärendet utan inblandning från förening.
Samla mätbara fakta. Det finns riktlinjer att hålla sig till, och myndigheter med uppgift att bevaka och hjälpa till, om styrelsen inte böjer sig för fakta. Är du speciellt ljudkänslig, måste du vanligen vidta egna bekostade åtgärder.
Citat:
Föreningen har förbjudit att vi kontaktar deras leverantör.
Har styrelsen angivit något skäl?
Enda skäl jag kan komma på, kunde vara att föreningen inte vill bekosta (betala leverantörens arbete för dig och) dina krav förrän dessa är visat vara berättigade. Om du står för ev kostnader, kan du anlita vem du vill.
Kanske har mätning visat värden som ligger i just gränsområde för krav på åtgärder. En gräns där de inte vill vara generösa.
Citat:
I samband med detta så rotar de fram att jag har min bil på gästparkering för länge, istället för garaget ( inte längre än övriga boende), att vi har något i trappuppgången ( brandsäkerhet ) i övriga trappuppgångar är det minst lika mycket. Vi har fått tillsägelse men vi säger när det är rent i övriga så tar vi bort vårt.
Ditt försvar och sätt att resonera håller inte. Följ reglerna, och arbeta i stället aktivt för att även övriga ska göra så.
Betr regler om förbud mot hinder i flyktvägar (trapphus) resonerar du helt galet. Det är inte styrelsen som ställer kravet utan brandmyndigheterna. Vid snabb utrymning får det inte finnas hinder i flyktvägarna. Det handlar om förebyggande åtgärder för att rädda människoliv.
Citat:
Efter ett möte är jag tvungen att skriva på protokollet där det står bla att jag är förbjuden att ta kontakt med firman gällande bullret, skriver jag inte på så hotar de med vräkning. Är detta nog för vräkning?
Det är rimligt att styrelsen vill ha bevis för att du delgetts viktig information. För styrelsen viktigt, om det blir fortsatt bråk. Att du skulle skriva på och acceptera att inte kontakta viss firma, låter däremot orimligt och synnerligen skumt.
Att du inte skriver på kan i sig inte vara skäl nog för en vräkning.
Man kan anta att styrelsen begår en olaglig/och därmed ogiltig handling, när den vill att du ska skriva under på att inte kontakta viss firma. På vår arena ska väl råda fri konkurrens?
Kontakta firman och fråga om den gillar detta försök till begränsning av friheten för just deras företag att nå kunderna?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vräkning Mumien Bostadsrättsforum 29 2014-12-14 21:51
Röklukt från fläkten i bostadsrätt Mr Magoo El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 4 2011-03-29 12:28
Vräkning från bostadsrätt The_Guard_74 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 18 2010-11-25 12:40
Nära bli utslängd från bostadsrätt Admin Senaste Nytt 0 2009-03-06 11:28
Avhysning från bostadsrätt av ett F.D ex lapplisa Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2008-10-25 17:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare