Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-30, 16:03
Hannah123 Hannah123 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2015
Standard Köptips bostadsrätt med gammal tomträttsavgäld

Hej!

Var på visning av en lägenhet jag verkligen gillade igår. Problemet är att bostadsrättsföreningen inte äger marken utan att det är en tomträtt som inte har omförhandlats på många år. Mäklaren försökte på visningen få det att låta som om att det var något som skulle ske lååååångt fram i framtiden, men när jag läste igenom årsredovisningarna upptäckte jag att detta ska ske redan 2018.

Då jag fick reda på termen tomträtt först igår känner jag mig nu väldigt osäker på hur jag sa gå vidare och vore väldigt tacksam om någon med mer erfarenhet kan ge mig några tips.

Vad jag själv kommit fram till efter mycket googlande och protokolläsande är följande:

1) Föreningen i vilken lägenheten jag vill köpa ligger:
Storlek på förening: 96 st bostäder (37 ettor, 55 tvåor, 4 treor)
total lägenhetsyta: 4 565kvm (exkl. 27kvm lokalyta)
Tomträttsavgäld: 4 756 kr/år

2) Föreningen lite längre bort på gatan som uppdaterade sin tomträttsavgäld förra året:
Storlek på föreningen: 84 lägenheter (14 ettor, 42 tvåor, 16 treor, 12 fyror)
totalyta: 5024 (inklusive lokalyta)
Tomträttsavgäld: 152 386 kr/år

av detta tänkte jag i min okunskap att man kunde dra lite slutsatser. Kan man tänka sig att man delar upp förening 2:s tomträttsavgäld per kvadratmeter och multiplicerar det med kvm på lägenheten jag ska köpa för att få en uppskattning om vad påslaget hade varit idag?
Svara med citat
Gammal 2015-03-30, 20:10
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Helt riktigt tänkt!

Allt annat lika så är det ju dessa extra pengar som måste in från 2018 och framåt.

Numera skrivs inte heller så pass långa avgälder, istället omförhandlas dessa vart 10: e år.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Köptips bostadsrätt med gammal tomträttsavgäld Hannah123 Bostadsrättsforum 1 2015-03-30 20:19
Tomträttsavgäld limpan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 8 2013-08-28 10:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare