Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-24, 11:03
metscore metscore är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2018
Fråga Lagring av medlems och föreningsspecifik information

Hej,

Jag har blivit tillfrågad av vår nuvarande styrelse hur de ska tänka när det gäller lagring av information som rör föreningen. I dagsläget verkar de ha ett antal Wordfiler, Excelfiler etc som är lagrade på lite olika hårddiskar.
Som mjukvaruutvecklare så reser sig nackhåren när man får höra något dylikt och naturligtvis måste det åtgärdas.

Jag tänkte därför höra om ni andra har någon erfarenhet av hur viktig information lagras i era föreningar.
Utan att vara expert så tänker jag mig att man vill lagra uppgifter såsom tex.
  • Andelstal
  • Pantbrevsinformation
  • Ägandeförhållanden (Historik och inte bara nuvarande)
  • Inventarier (Tvättmaskiner, gräsklippare etc.)
  • Parkeringskö
  • etc etc....
(Tar gärna emot tips på ytterligare saker)

Ett system av Excel ark låter i mina öron lite tokigt (men rätta mig gärna om jag har fel)
Visst, man kan säkert börja designa diverse system med databaser i någon molnbaserad lösning, men som med alla "hemmaknåpade" saker så måste de ju underhållas över tid och vem vet som bor i föreningen om 5 - 10 år.

Dessutom vill man troligtvis helst inte ha systemet knutet till någon speciell fysisk maskin som det "måste vara installerat på"
Självklart så ska systemet vara säkert för intrång från obehöriga.

Så frågan är hur ni andra lagrar förenings- samt medlems-specifik information ? Går ert system att integrera med systemet för avgifter ? Eller använder till och med ert bokföringssystem till ovanstående ? (Vilket system använder ni i sådant fall?)

Har ni tips på lösningar eller metodiker så är jag evigt tacksam !

Mvh
Magnus
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlems skyldigheter i bostadsrättsförening Korsdraget Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 11 2014-01-05 17:01
Föreningen får betala medlems straffavgift - BLT Admin Senaste Nytt 0 2010-09-29 08:31
Höjning av enskild medlems avgift - andelstal i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 15:46
Medlems frågerätt i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:55
Medlems- och lägenhetsförteckning bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare