Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-26, 11:07
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Med föreningen som beställare av dörrbytet får ni:

1) Projektet kan samköras med trapphusrenoveringen vilket koncentrerar och kortar tiden för störningar för de boende.
2) Föreningen har alla garantier och försäkringar på hela projektet = minskar risken att två entreprenörer skyller på varandra vid fel.
3) Föreningen har möjlighet till bättre garantier än vad en privatperson kan få (upphandling med ABT06 ger 5 års garanti på arbete och material, en privatperson kan få max 2 år). Själva dörrbladet har ofta längre garanti men den gäller lika i båda fallen.

Ekonomi:

Det är styrelsen uppgift att hela tiden ta in erforderliga pengar för att bekosta föreningens drift och underhåll. Saknas pengar så har styrelsen eller tidigare styrelse misslyckats med sitt uppdrag. Nuvarande styrelse har då att rätta till detta så snabbt som rimligtvis kan ske. En höjning av årsavgifterna med 10-20 % under te x 12 månaders tid är ofta en betydligt bättre lösning än att bara springa till banken och låna billiga pengar. Lånen tenderar att ligga kvar mycket länge, och dörrbytet blir då väldigt dyrt till sist.

Sedan får styrelsen analysera vilka lån man har idag. Var kommer dessa ifrån? Varför lånade vi? Enkla tumregler finns:

Lån till renovering/underhåll: Skall återbetalas som längst på halva tiden teknisk livslängd för åtgärden.
Lån för köpet av huset/bildandet av föreningen: Max 50 år.

Tumreglerna ligger i botten, sedan anpassar varje styrelse sig efter rådande omvärldsläge, d v s höga räntor = lite mindre amortering, låga räntor = lite mer amortering. Exempelvis så är rimlig avbetalningstakt på köp av huset OM dagens räntor gäller hela perioden ca 40 år.

De föreningar som resonerar att lånen skall avbetalas under hela avskrivningstiden bryter mot § 1 i stadga, eftersom det innebär att föreningen ALLTID kommer behöva ta upp lån för att finansiera alla åtgärder. Då förvaltar man inte till lägsta pris och det ligger inte i medlemmarnas intresse att alltid betala ca 150 - 300 % av alla underhållskostnader (istället för 100 %).
Svara med citat
Gammal 2015-09-26, 11:54
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen ner Byta lägenhetens ytterdörrar

Vilken fråga är det här svar på Harald?
Inte är det "ränteskilladsförlusterna" i alla fall utan ett långt argument för investeringar på löpande räkning där byggbolaget (HSB) ges fria händer.
Jag sätter punkt här för att resonera med byggare om uppdraget är meningslöst.

Ett bra argument kräver ingen gäll röst säger pannrummet. Det anser jag också.
Svara med citat
Gammal 2015-09-26, 12:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
En höjning av årsavgifterna med 10-20 % under te x 12 månaders tid är ofta en betydligt bättre lösning än att bara springa till banken och låna billiga pengar.
Jag antar att du menar att man genom en procentuell höjning av avgifterna under ett år sparar upp pengar på ett bankkonto innan man köper dörrar.
Man får förstås under detta år räkna med lägre lägenhetspriser, eftersom avgiften har betydelse för marknadsvärdena.
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 20:55
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Ränteskillnadsförlust i Brf!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
"Ränteskillnadsförlusterna är stora i föreningen, så det skulle bara vara positivt ur alla synpunkter att byta alla dörrar och föreningen står för kostnaden."

Underbart resonemang.

Kan det förklarad då vore jag tacksam.
Det är så enkelt som att föreningen har lån i bank och aggregerade vinster som skapat en kassa på 4 miljoner. Dessa pengar lånas ut till HSB för en mycket låg ränta!

Lånar du dyrt och "stallar upp" billigt blir det väldigt kostsamt!

4 miljoner lån 3,5 % = 140' räntekostnad
4 miljoner innestående på HSB 0,5 % = 20' intäktsränta
Ränteskillnadskostnad i föreningen = 140' - 20' = 120 000 kr/år
( Det är 1,2 miljoner på 10 år som medlemmarna betalar! Bortkastat kapital som debiteras ut i månadsavgifterna.)
PS. Byte av samtliga dörrar ca 900'! Är du med på banan nu då? DS.
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 21:36
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Mycket att säga Byta lägenhetens ytterdörrar

Ja tack Garfunkel. Jag är absolut med.
Pedagogiskt och klart förklarat. Lysande affärer som vanligt.
Jag har gjort 12 år i styrelse och så har jag ju levt ett liv utanför kretsen också.
Från djupet av plånboken hoppas jag det går som du önskar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppsägning av samtliga garageplatser Rådvill Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2014-09-01 10:19
Byte/flytt av lägenhetsdörrar kätting Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2014-08-21 15:13
Relining i samtliga lägenheter istället för stambyte i övriga - är det rätt? zahar Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 21 2013-08-13 18:47
Rätt till insyn i samtliga medlemmars avgifter RättvisFörening Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2012-01-07 19:09
Avrundning av och återkoppling till mina samtliga ekonomitrådar kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2011-04-04 09:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare