Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-05, 12:10
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Ytskikt

Efter att jag upptäckt en mögelskada under tapeten i mitt sovrum kontaktade jag HSB som skickade en fuktutredare till mig. Se denna tråd:

http://hotpot.se/php/vb/showthread.p...3627#post53627

Jag fick ett brev från HSB där det stod att det är mitt ansvar att åtgärda detta då det handlar om ytskiktet. Rapporten från fuktutredaren fanns inte bifogad.

När jag kontaktade företaget som gjort fuktutredningen vägrade de att skicka rapporten till mig med hänvisning till att de inte hade tillåtelse av HSB att göra det.

Jag kontaktade då HSB som beklagade att de "glömt" att skicka med den i brevet, de mailade den till mig direkt. I fuktutredningen står det tydligt att fuktskadan troligtvis uppkommit i samband med fönsterbyte i fastigheten. Det rekommenderas att både innervägg samt isolering byts ut. Det hade alltså HSB "glömt" att meddela mig. Dessutom hade de "glömt" att meddel att fuktutredningsföretaget skriver att även isolering skall bytas.

Nu undrar jag ifall isolering räknas som ytskikt i en lägenhet och ifall det verkligen är mitt ansvar att byta det? Är det inte dessutom troligt att även planket på utsidan av huset också är skadat av fukt och mögel och behöver bytas?

Detta har gjort mig sjuk och jag har för första gången i mitt liv fått medicinera mot astma. Detta började i samband med fösterbytet. Om jag gjord som HSB skrev och bytt ut gipsskivan själv och inte gjort som fuktutredningsföretaget rekommenderat (bytt ut isoleringsmaterialet) hade det fått konsekvenser både för min hälsa samt för fastigheten. Mögelskador i hus är ju ett enormt problem och av högsta vikt att åtgärda.

Vad skall jag göra?
Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 12:29
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Föreningens ansvar är att utreda, frilägga, torka ur och återställa fram till ditt ansvarsområde. Att enbart fuktmäta räcker inte.

Föreningen borde alltså öppna väggen hos dig, byta ut skadade byggdelar i vägg, samt återställa inkl. gipsskivan.

Gipsskivan är en slamkrypare med HSB: s stadgar, men normalt så återmonteras denna när det rör sig om en yttervägg.

Vad ska du göra nu?

Jag hade monterat ner gipsskivan själv i detta läge. Att bråka ytterligare med föreningen just nu innan du har mer på fötterna är ingen idé, även om de ännu inte gjort klart sitt åtagande.

Gör så här:

Ta en kraftig magnet, och med den letar du fram gipsskruvarna som håller skivan. Med liten kniv skrapar du fram skruvskallarna, och sedan demonterar du skivan med hjälp av en skruvdragare.

Förhoppningsvis finner du nu skadad isolering och/eller reglar med påväxt. Fotografera detta. Bifoga fotografier samt kräv att de fullgör sitt åtaganden enligt stadgar och lag (d v s byter ut skadade delar och återställer sin del), och ge dem te x två veckors frist. (Skicka exakt samma brev både till styrelse och förvaltare). Skriv att du annars därefter avser återställa på deras bekostnad. Hänvisa till Bostadsrättslagens 7: e kapitel §§ 4 och 2.

Dessutom bifogar du det ersättningskrav du har för nedlagd tid att plocka ned gipsskivan.

Antingen kommer de och börjar åtgärda, eller så gör de inte det. I fall de inte kommit på 14 dgr, eller kontaktat dig för ÖK annan tid, då ringer du själv dit en hantverkare som gör jobbet. Kostnaderna du får fakturerar du sedan föreningen.

Betalar de inte, så ses ni i rätten.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 12:39
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Hej!

Några råd.
Om det är en gammal fuktskada som nu har torkat så finns inte mögel. Mögel behöver fukt för att överleva. Jag ristsar inte detta i sten men har hört hantverkare säga. Du kan säker kontakta kommunen eller någon hantverkare för att dubbel kolla.
Har de undersökt vad för typ av mögel vi pratar om? Det finns vissa mögel i en viss kvantitet som är skadliga. Troligen inte eftersom det inte finns någon fukt. Värt att kolla ändå.
Kolla dina stadgar. Där står vem som ansvarar för vad. I vanliga fall så är isolering BRF ansvar.
Du skriver att detta har gjort dig sjuk. Isf, skall du kontakta ditt försäkringsbolag.
Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 13:26
Mega medlem

Standard

Hej och tack för svar!

Jag kan inte ens gå in i rummet utan att få en astmaattack. Min hälsa påverkas enormt av detta och har gjort det under lång tid utan att jag förstått vad som var orsaken. (jag sover sedan länge i vardagsrummet)

Företaget som HSB anlitade skrev i sin rapport att även isoleringsmaterialet skall bytas (alltså oavsett om det är skadat eller inte). Företaget som gjorde fuktutredningen var dessutom anlitat av HSB. Är inte detta föreningens ansvar i så fall? Isoleringsmaterialet hör väl inte till ytskiktet?

Och nog är det väl konstigt att HSB i sitt brev skriver att det är min sak att åtgärda då det (endast) handlar om gipsskivan trots att det står i rapporten från det företag som HSB själv anlitat att även isoleringmaterialet skall bytas?
Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 14:58
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Vill du ha hjälp överhuvud taget? Eller är du ett troll?

Du kommer ingen vart med att hävda din rätt kring isoleringen just nu, du måste själv ta nästa steg innan du har något konkret att visa upp. Jag har gett dig ett jättebra svar, och kan du inte montera ned skivan själv, så tag hjälp av någon som kan.

Bostadsrättslagen har inbyggt skydd åt båda håll, ifall en av parterna (förening eller medlem) inte fullgör sina skyldigheter i rimlig tid. Det krävs alltså nu att du själv läser in dig på detta, och agerar.

Annars kan du stå där i din lgh och skrika dig hes över en ev. möglig isolering...
Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 18:35
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Ring!

Jag tycker du ska kontakta handläggaren på Hsb och förklara saken, förklara att det inte bara är ytskiktet som är skadat utan även bakomliggande isolering. Det KAN ju vara så enkelt som att handläggaren inte läst skaderapporten, eller läst den slarvigt, och kanske missförstått alltihopa.

Det kan också vara så att handläggaren inte begripit något alls, det kanske är en vikarie, eller någon som inte brukar syssla med den typen av fall.

Det blir faktiskt ofta fel i handläggningen, oftare än man tror, och ett enkelt sätt att försöka rätta till det är att ta kontakt och prata om det.

Börja med det, det är absolut värt ett försök.
Gammal 2014-08-05, 21:35
Mega medlem

Standard

Jag förstår inte vad du har emot mig Harald, det är inte första gången du ger dig på mig. Du har gett jättebra tips på hur jag kan göra men bara för att jag inte lyder dig blint, eller för att jag vill få andras synpunkter är jag inget troll.

Tack för ett gott råd Borättexperten. Jag kommer att göra som du föreslog.

Tack alla som stöttat mig den tid jag varit medlem här och hejdå!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ytskikt i tvättstuga vebon Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 7 2013-04-02 15:51
Fuktskada innertak (vardagsrum) i brf - Ska jag betala ytskikt? Simondyk Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2011-03-10 14:05
Vattenskada genom yttre fasad i brf - Vem bekosta tapetsering/ytskikt? pippisnuddel Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2010-04-21 13:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare