Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-15, 18:36
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det ska bli intressant att läsa. Även om jag inte alltid håller med dig ser jag fram mot fler trådar.
Jag har inte satt punk för den här tråden ännu. Ser framemot dina kommentarer om min ”omläggning”. Nu finns det riktiga siffror att kommentera tillhörande en riktig förening.
Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 09:49
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Vilka poster ingår i "årets omflyttning" under not 6?
Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 14:12
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Vilka poster ingår i "årets omflyttning" under not 6?
Samliga avskrivningsposter som borde ha blivit kostnadsförda istället för aktiverade som medlemmarna redan har betalat + ombyggnad som inte kommer att göras om och som redan tidigare hade samma avskrivningstid som byggnad. Se markeringar med bokföringsklass ”B” i bokslutsbilaga 1 och föregående års redovisning.

Ny bedömning av byggnadens avskrivningstid är summan av alla avskrivningskostnaderna av bokföringsklasserna ”K” i procent av det nya nettot ”anskaffningsvärde byggnad”. Det blev närmare 0,4 än 0,5 %, men lite säkerhetsmarginal vill man ju ha. ”K” komponenterna kommer successivt att höja föreningens avskrivningskostnader allt efter de renoveras eller byts ut och skrivas av under tiden som dessa förslits.

Nu har jag lagt ut artikeln också som jag fick av vår revisor som har varit till god hjälp för tänket på dokument sidan.
Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 09:11
Yotta-medlem

Standard

Då har jag en fråga till.
Bokförda värden på byggnader och mark är 2010-12-31 324 664 kr högre än vad som kan förklaras av not 6. Hur kommer det sig?
Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 10:37
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Bra frågor du ställer Clabbe

Nu fick jag panikångest. Jag förväntas att kunna svara på frågor på stämman om knapp två veckor.

Citat:
Då har jag en fråga till.
Bokförda värden på byggnader och mark är 2010-12-31 324 664 kr högre än vad som kan förklaras av not 6. Hur kommer det sig?
Min förklaring stämmer tyvärr inte med din diff. Hur kom du fram till din siffra? Avslutad altanbyggnad 234 414 + 81 713 (takutredning) = 314 126 kr. Hjälp! Något fattas, vad?
Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 10:50
Yotta-medlem

Standard

Du har ingående balans på byggnader och mark på 20 214 594.
Utgående balans 20 487 977.

En skillnad på 273 383.

Årets avskrivning är 132 994.

Det måste alltså ha nyinvesterats 406 377.

I not 6 nämns takrenovering på 81 713. Det skrivs som ett ingående anskaffningsvärde men finns inte med i 2009 årsredovisning vad jag kan se (det är väldigt svårt att följa eftersom jämförelsevärden för 2009 inte har tagits med i noterna i full utsträckning). Jag antar att 81 713 har betalats 2010?

Diffen på 406377 minskar med 81 713 till 324 664. Så har jag räknat.

De 232 413 (jag antar att du syftar på dem med 234 414) fanns med redan tidigare så de kan väl inte ingå i de 324 664?

Senast redigerad av clabbe: 2011-03-17 klockan 10:53. Anledning: Justerade ett felaktigt årtal
Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 11:44
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Det här är lite rörigt, jag ber att få återkomma. Ska göra en kompletterande not 6, som den borde ha sett ut. Revisorn tyckte också att det var i otydligaste laget, men godtog det eftersom nettobeloppen stämmer och det blir ju snyggt nästa år. Jag kan ju inte ändre nåt nu när det är påskrivet, men det skadar inte att lägga till kompletteringar. I grunden skapas noterna i en dator, det som kom ut i år var så obegripligt att redovisningbyrån föredrog att radera jämförelsetalen.
Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:42
Yotta-medlem

Standard

Jag räknade på de delar av byggnaden som du strukit jämfört med not 6 i förra årsredovisningen. Där är anskaffningsvärdet lägre än vad som är angivet som årets omflyttningar. Diffen är det samma belopp som jag nämnde tidigare. Jag får inte heller ingående avskrivningar att stämma med dina siffror (med reservation för att jag räknade lite fort)
Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 17:26
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Tack för hjälpen Clabbe

Jag har gjort en ny uppställning av not 6. Kompletterande information är aldrig i vägen. Jag har lagt ut den på dokumentsidan. Så behändigt att det är jag som uppdaterar sidan. Har du inga fler bra kommentarer delar jag ut den. Stackars medlemmar annars, inte ens jag själv kunde följa mina egna siffror med så knapphändiga förklaringar. Det finns ingen diff, men uppställningen är usel.
Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 18:16
Yotta-medlem

Standard

OK, nu kan man förstå. Jag skulle tyckt det varit bra med en lista på vad omflyttningen består av också så det minskar risk för missförstånd. Inte minst för medlemmar in spe.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avsättning till yttre reparationsfond i brf ejekonom Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2013-01-10 22:41
Styrelsens ansvar för yttre underhåll av brf Mialotta Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-05-19 08:18
Arbete med yttre underhåll i brf - Självförvaltning monica Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 30 2010-03-01 10:04
Yttre fonden i brf totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2009-04-22 15:58
Yttre besiktning i brf av styrelsen MrDean Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2008-03-05 20:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare