|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Jag har idag lämnat in följande skrivelse till styrelsen i min brf;
Citat:
Vid varje tillfälle jag stöter på denna person, som bor i samma hus som jag, så utsätts jag för diverse hot. Styrelsen lyfter inte ett finger och HSB-ledamoten tar inte heller sitt ansvar! Se även; Styrelsen behöver ej följa lagen enligt HSB - Läs vilken inställning HSB Malmös VD har om störningar och styrelsens ansvar. Ansvar vid störningar - HSB Malmös styrelse slår ifrån sig - Läs hur HSB Malmös styrelse på alla sätt möjliga försöker undvika frågan om störningar Störningar i bostadsrätt Bostadsombudsman, varför behövs det? - Hyresnämnden
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 14:42. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Skämt åsido. Anmäl vederbörande vid varje tillfälle för olaga hot. Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 14:44. |
|
||||
|
||||
![]() Ja, jag gissar att jag är så illa tvungen att fortsättningsvis polisanmäla de hot som denna medlem utsätter mig för eftersom det börjar bli ganska obehagligt.
Men samtidigt tycker jag att styrelsen i föreningen, som har skyldighet att ta tag i detta, måste agera, och gör styrelsen inte detta så ska styrelsen också ta konsekvenserna för att styrelsen stödjer hot från en medlem. Jag har också skickat en förfrågan till HSB-ledamoten Bengt Skånhamre för att höra vad HSB anser sig här ha för skyldighet som dels representant för HSB och dels som styrelseledamot och sålunda delaktig i styrelsens stöd av medlemmens hot. Bengt har för vana att skylla från sig att det bara är styrelsens ordförande som får svara på frågor, men nu är min fråga om HSB:s roll, och det är min förhoppning att han förstår detta (vilket är uppenbart för alla andra).
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() Vad vill du att styrelsen ska göra?
Styrelsen kan medla mellan grannar som stör varandra, eftersom det finns regler att man inte ska spela musik högt på natten, mm Men i detta fall tror jag att det bara är polisen som kan göra nåt. För ett hot gjordes under stämman, kan stämmoordföranden försöka hålla ordning. För ett hot som gjordes utanför, tror jag inte att styrelsen har nån makt att göra nät, bara rättväsendet. |
|
|||
|
|||
![]() Sluta blunda och fega ur. Reagera och agera med kraft. Och vad sysslar HSB ledamoten med ?
|
|
|||
|
|||
![]() Vet inte vad du menar med "agera med kraft", detta är inget konkret.
Om t.ex. en medlem slår ner en annan medlem, kan inte styrelsen göra nåt. En styrelse har inte befogenheter att sätta en medlem i fängelse. Polisanmälan är det som gäller. Och då ska väl den som blir nedslagen polisanmäla. Styrelsen kan hantera störningar mellan grannar, lösspringande hundar och felparkerade bilar. Men olaga hot och värre saker hör till rättsväsendet och är knappast en uppgift för en styrelse, tycker jag. Men jag håller med att, om man tror att ett brev från styrelsen till denna medlem gör susen gör att få honom att ta sig samman och sluta hota, då ska denna styrelse försöka denna väg, absolut. Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 14:46. |
|
||||
|
||||
![]() Har styrelsen något ansvar för störningar i boendet i en brf?
Vad kan styrelsen göra åt att en medlem hotar annan medlem i en bostadsrättsförening? Utdrag; Citat:
Eller för att uttrycka det mer kortfattat/tydligt. Det är styrelsens skyldighet att;
Tvärtom understödjer styrelsen (så även HSB-ledamoten) på olika sätt att jag trakasseras.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2010-04-14 klockan 12:37. |
|
|||
|
|||
![]() Jo, men saken är att "störningar" och "hot" är olika saker.
Hot, misshandel, mord, mm går inte under benämningen "störningar", eller du kanske tycker att de gör det? De är allvarligare än så. Med störningar menas t.ex. hög musik, ofta återkommande ljud, rök från grill, mm Jag tror inte att du själv skulle vilja att en styrelse ska ha en sådan makt att de ska hantera någonting som är ett polisiärt ärende. Men du kan ha rätt, kanske är "verbal hot" (och inte hot med pistol) bara en störning. Kanske värt att ringa polisen och fråga dem hur de ser på saken rätt allmänt. |
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
Citat:
Domstolarna i Sverige tycks vara av en annan åsikt än dig. Citat:
Sedan kan man tycka det är rätt eller fel, men det är en annan fråga. Citat:
Det är ju ändå så att om detta går att lösa internt i föreningen så vill jag ju helst inte behöva gå så långt som en polisanmälan av medlemmen. I normalfallet tror jag styrelsen tar sitt ansvar här och försöker lösa problem av denna art. Dvs i andra föreningar. Jag minns att det finns några rättsfall på just detta, men jag har inte riktigt tiden för att att plocka fram dessa. Tillägg. Väldigt snabbt hittade jag ett liknande exempel (där det gick till handgripligheter). Det gäller i och för sig hyresrätt, men jag noterar att regelverket där är exakt detsamma som för bostadsrätt. Citat:
Tillägg #2. Lite utanför ämnet, men det är också intressant att notera domstolens konstaterande i detta rättsfall, enligt följande; Citat:
Citat:
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 14:51. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Detta torde vara en självklarhet för alla styrelser både inom och utom HSB. Sen är det också så att det finns en värdegrund i HSB som heter ETHOS och som man naturligtvis bör följa. (• ETHOS, HSB:s gemensamma värdegrund står för; engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan.) Finns det något av dessa värdeladdade ord som följs av denna styrelse? För att inte tala om HSB ledamoten. Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 14:52. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Medlem i valberedning | smultronet | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 1 | 2011-02-20 20:27 |
Sambo ej medlem i brf? | Undrandez | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2010-11-09 11:51 |
Trakasserande medlem | Metropol | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 9 | 2010-04-05 20:52 |
Bli godkänd som medlem i brf? | Jandy | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 6 | 2009-03-13 12:39 |
Godkännande av ny medlem i brf | tractors | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 6 | 2009-02-03 20:51 |