Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-13, 17:47
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard Granskning av styrelsen i en brf, behövs det?

Vill lurifaxar bli granskade och är det därför bättre att skippa granskningen?
Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Många av er menar att man måste kunna granska för att få förtroende jag menar att krav på för mycket granskning är ett tecken på att förtroende saknas (och inte kommer att uppstå).
Gäller den åsikten endast inom bostadsrättsföreningar eller vill du vara återhållsam med all granskning av förtroendevalda (politiker)?
Kanske TV-kanalerna skulle göra medborgarna en god tjänst om de kunde övertygas till att lägga ner Uppdrag granskning och Kalla fakta?

Om du tycker politiker ska granskas men inte BRF-styrelse kan du förklara hur du tänker?
Blir det fler eller färre lurifaxar resp hederliga människor som vill sätta sig i styrelsen om de vet att de slipper granskning?
Vetskap om granskning innebär att lurifaxarna vill in i styrelsen och därför bättre att inte granska?

Inlägg från tråden
Underhållsplan i brf, hemlig eller värdefull för medlemmar/köpare?

Senast redigerad av Admin: 2013-12-14 klockan 12:13. Anledning: Flyttat detta och efterföljande 3 inlägg från annan tråd
Svara med citat
Gammal 2013-12-13, 18:32
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Strålande förslag

Till Beko från korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-12-13, 20:25
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Klart vi ska ha skydd och granskning! Idag är den i vart fall teoretiskt rätt omfattande:

1) I princip alla föreningar tecknas "två i förening", vilket försvårar avsevärt för den ledamot som vill begå oegentligheter.

2) VD är förbjudet i Brf, vilket innebär en säkerhet för medlemmarna. Ingenting kan beslutas av en person allena.

3) Revisorerna har insyn i allt, och skall granska både löpande och årsbokslutet inkl. alla protokoll och räkenskaper.

4) Personligt skadeståndsansvar för varje ledamot.

5) Styrelsen är för styrelsebeslut solidariskt ansvarig.

6) Skyldigheten att hålla stämma, samt kalla till extra stämma om minoritet begär detta.

7) Svarsplikt på stämma, alla frågor. Känslig info lämnas istället till revisor.

8) Möjlighet att alltid avsätta samt välja in ledamöter, när helst under året.

9) Motionsrätt

10) Krav (oftast) att ledamot skall vara medlem och boende = äger också en del i risken.

Visst kan somligt förbättras. Tänker då främst på revisorernas arbete och dialog med stämman (borde vara närvaroplikt för revisor på stämma).

Sedan kan jag tänka mig ett slags certifiering av styrelseledamöter. Problemet med detta är bara att ingen stor intresseorganisation arbetar för föreningarnas bästa, varför det inte finns något politiskt drag i frågan. Det ligger kvar hos arbetsgivaren (stämman) att kvalitetssäkra sin styrelse (ställa krav och följa upp, inte att hela tiden kasta in grus).

Saknar också i de flesta föreningar en kravprofil från valberedningen. Och då tänker jag inte på det ständiga kravet "vi vill ha någon byggkunnig eller som kan ekonomi", utan krav på målsättningar med förening och sitt arbete.

Vart ska vi? Hur kan vi nå dit? Hur vill vi ha det i vår förening?

Föreningarna är olika, och borde då också profilera sig hårdare. Te x:

Här är det billigt, men slitet, för vi prioriterar låga avgifter

Här är det hög kvalité, allt är väl underhållet och tas om hand

Här ligger vi i framkant, vi var först i stan med fiber, och planerar solceller och individuell mätning

Här har vi gemensamma aktiviteter, bussresor till Gekås och restaurang i huset
Svara med citat
Gammal 2013-12-13, 22:26
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! halv sanning är en lögn

Bra försök Harald, men du har minnesluckor. Det är helt ok, jag har säkert en hel del också, men jag försöker ..

Här är en liten påminnelse i all vänlighet. Ta inte illa upp.

1. I brf finns en ledamot i styrelsen samt en suppleant - upa
2. I brf måste vi ha en ledamot som inte bor i föreningen
3. Ledamoten upa har sitt uppdrag från en annan ek förening som utser revisor och allt annat som vi behöver. Därför är vi medlem där.
4. Denna revisor upa mot styrelsen, inte mot andra.
5. Det är ledamotens ek förening som skriver stadgar. De är så krångliga att vi kan förstå våra beslut. De är så krångliga att tom ledamoten upa inkl suppl upa måste ha en hög av jurister anställda så allt blir rätt. Det betalar vi för.
6. En del brf blir aldrig fria från ledamotens ek förening upa eftersom vi en gång blev medlem där för vårt eget bästa. Det är viktigt för det har årsmötets ordföranden sagt genom många år.

Vi i brf och vår styrelse är p. a. dvs personligt ansvariga.
fast en del är u p a, dvs utan pa.
Det är så för att vi alla ska ha lika rättigheter. Särbehandling är nämligen förbjudet i grundlagen.

Förstå det den som kan...

Fint att det finns ett forum så jag kan se att det är flera än jag som inget förstår...
Svara med citat
Gammal 2013-12-14, 12:27
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Kravprofil på ledamot i styrelse

Citat:
Saknar också i de flesta föreningar en kravprofil från valberedningen. Och då tänker jag inte på det ständiga kravet "vi vill ha någon byggkunnig eller som kan ekonomi", utan krav på målsättningar med förening och sitt arbete.
Det där gillar jag.

Men det är inte ens ett ständigt krav från valberedningarna med "byggkunnig" eller "ekonomikunnig". Det finns som regel inga krav alls.

När jag som valberedare bara nämner att det är bra om den som kandiderar som ledamot i styrelsen kan t ex ekonomi (se bl a Anslag - föreningen behöver dig) så reagerar sittande styrelse och vissa medlemmar på att man inte kan ställa krav på dem som ska sitta i styrelsen. Det räcker med att någon vill ställa upp, säger de uttryckligen, och sedan kan man inte ställa ens några önskemål på kompetens om något. Jag överdriver alltså inte, för den som eventuellt skulle tro så.

Tro alltså inte att problemet är så enkelt att det bara är för valberedningen att sätta ihop en kravprofil eller ens "önskelista" för de förtroendevaldas kompetens.

Men Harald, och alla andra, om vi kan arbeta ihop här för att skapa en mall för en sådan "kravprofil" så kan vi se om vi skulle kunna enas om hur en sådan bäst utformas?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 01:49
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Mycket att säga Önskelistan

Här kommer min önskelista (utan krav på att vara realistisk

De personer vi söker till vår styrelse ska helst:

Ha föreningsvana
Känna till det viktigaste i Brl och Lef
Vara visionär
Vara realist (behövs båda sorterna)
Ha känsla för öppenhet och demokrati
Ha rudimentära kunskaper i ekonomi
Gärna känna till bygg- och/eller förvaltningsfrågor
Vara bra på kommunikation och information
Vara en pigg och energisk pensionär, som kan ägna tid åt föreningsarbetet
Kunna fungera som sekreterare
Våga vara obekväm
Vara villig att lära dig nya saker
Vara ansvarsfull
Ha stark känsla för moral och etik
Kunna gå utanför den egna boxen och se till helheten
Ha erfarenheter från upphandlingar
Vara duktig på it och hemsidor
Vara beredd på att lägga egen tid på föreningen, utöver möten
Ha integritet
Kunna fixa smärre praktiska problem (lampbyte mm)
mm mm

Ja, jösses listan kan bli ungefär hur lång som helst

Sedan finns det ju alltid kvar ledamöter, så det gäller att ha bra kontakt med styrelsen för att veta hur den fungerar och vad som behövs.

Nu får andra fylla på det jag inte tagit med
Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 13:24
Yotta-medlem

Standard

Jag menar att "önskelistor" som te x nybörjare här presenterade är kontraproduktivt. Detta skrämmer bort folk istället, och föreningarna får svårt att locka rätt folk.

Mycket viktigare är konkreta framtidsvisioner, vilka troligen är unika för varje förening:

Om fem år skall vi ha fått ordning på gården

Vi ska kunna erbjuda det fräschaste alternativet i vårt område

Vi skall ha de lägsta avgifterna

Vi skall undvika kraftiga höjningar/sänkningar av avgifterna etc.

Utifrån dessa mål, kan man pröva alla specifika frågor, och därigenom blir det lättare att fatta rätt beslut.

Tex:

Behöver vi höja avgifterna i år? Nej, räntan är fortsatt låg, så vi bör klara ett år till med samma avgift. Men vi har ju som mål att undvika kraftiga avgiftshöjningar, och om två år faller vårt stora bundna lån ut, som idag har mycket låg ränta. Alltså bör vi redan nu möta detta. Beslut: Höjning 2 % + amortering lilla lånet 10 % under kommande år.

osv...
Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 13:41
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Styrelseledamöter som saknar visioner

Citat:
Jag menar att "önskelistor" som te x nybörjare här presenterade är kontraproduktivt.
Jag citerar mig själv;
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
När jag som valberedare bara nämner att det är bra om den som kandiderar som ledamot i styrelsen kan t ex ekonomi (se bl a Anslag - föreningen behöver dig) så reagerar sittande styrelse och vissa medlemmar på att man inte kan ställa krav på dem som ska sitta i styrelsen.
Citat:
Detta skrämmer bort folk istället, och föreningarna får svårt att locka rätt folk.
Gör det verkligen det? Jo, säkert skrämmer det bort de medlemmar som inte vill ha några som helst krav på sig och de som bara vill ingå i styrelsen för att utöva maktmissbruk och dem som inte kan eller kommer att tillföra föreningen något. Men skrämmer en önskelista på kvalifikationer hos de förtroendevalda verkligen bort de engagerade, kunniga och seriösa medlemmarna?

Citat:
Mycket viktigare är konkreta framtidsvisioner, vilka troligen är unika för varje förening:

Om fem år skall vi ha fått ordning på gården

Vi ska kunna erbjuda det fräschaste alternativet i vårt område

Vi skall ha de lägsta avgifterna

Vi skall undvika kraftiga höjningar/sänkningar av avgifterna etc.

Utifrån dessa mål, kan man pröva alla specifika frågor, och därigenom blir det lättare att fatta rätt beslut.
Alla exempel du ger är subjektiva/ej konkreta och kan tolkas på många olika sätt. Men viktigast är att under alla år som jag varit valberedare (och även innan dess) är det ingen kandidat som kunnat ge ett enda exempel på en vision de har. Inte ett enda exempel !!!

Så hur tror du att det skulle bli lättare eller bättre att medlemmar uppger framtidsvisioner när de inga har och inte ens kan komma på någon vid en direkt fråga?

Nej, jag tror nog at man får börja fundera på hur man kan ställa upp en form av "kravprofil" för de förtroendevalda (i stil med Nybörjares förslag). Inte minst viktigt är att ett av skälen till det bristande engagemanget i många brf:ar är att man inte vill arbeta ihop med någon som inte fungerar.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 14:51
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Jag tror att en PUBLICERAD (utdelad/uppklistrad) kravlista kan skrämma rätt personer

Citat:
Men Harald, och alla andra, om vi kan arbeta ihop här för att skapa en mall för en sådan "kravprofil" så kan vi se om vi skulle kunna enas om hur en sådan bäst utformas?
Citat:
Jag menar att "önskelistor" som te x nybörjare här presenterade är kontraproduktivt. Detta skrämmer bort folk istället, och föreningarna får svårt att locka rätt folk.
Citat:
Gör det verkligen det? Jo, säkert skrämmer det bort de medlemmar som inte vill ha några som helst krav på sig och de som bara vill ingå i styrelsen för att utöva maktmissbruk och dem som inte kan eller kommer att tillföra föreningen något. Men skrämmer en önskelista på kvalifikationer hos de förtroendevalda verkligen bort de engagerade, kunniga och seriösa medlemmarna?
Det beror på hur man menar att önskelistan ska användas.
Jag tycker absolut att det är en bra ide att på ett forum diskutera vilka egenskaper som är önskvärda för en bra ledamot och att den som sitter i en valberedning försöker tänka på det.
Ett försök till prioritering vore då också önskvärt som hjälp till valberedaren som i normalfallet inte lär ha många kandidater att välja mellan.
Om man däremot menar att önskelistan ska delas ut till medlemmarna eller sättas upp i portuppgångarna så tycker jag det skulle vara olämpligt eftersom jag tror det skrämmer bort fel personer (dvs det kan skrämma bort sådana som egentligen skulle kunna vara rätt personer medan jag tror att de som verkligen är fel personer inte låter sig skrämmas).
Detta har jag skrivit om tidigare i andra trådar och citerar mig själv här:
Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Många vanliga personer känner sig säkert osäkra och är rädda för att att göra fel, men det är synd när en sådan person inte kandiderar.
Om någon är rädd för att göra fel så betyder det nämligen att vederbörande faktiskt är intresserad av att göra rätt!
En sådan önskan om att göra rätt kan alltså jämföras med sådana personer som inte alls drar sig från att ofta göra fel och som gärna vill vara med i styrelsen och kandiderar och blir invalda.
Jag är alltså inte så säker på att en kravlista "skrämmer bort de medlemmar som inte vill ha några som helst krav på sig och de som bara vill ingå i styrelsen för att utöva maktmissbruk".
Det finns nog en del personer som har erfarenhet från tidigare föreningar och vet att det mesta kan passera utan konsekvenser.
Du har själv skrivit:
Citat:
när väl en dålig styrelse (eller andra förtroendevalda) fått fotfäste så ska det nästan mirakel till för att vända på detta.
Tyvärr tror jag att det inte bara är du som har kommit till den insikten utan även fel sorts personer känner till hur det kan fungera i en bostadsrättsförening och låter sig därför inte alltid bli skrämda av en lång kravlista...

Citat:
Inte minst viktigt är att ett av skälen till det bristande engagemanget i många brf:ar är att man inte vill arbeta ihop med någon som inte fungerar.
Intressant hypotes.
Om jag hade spelat in min förenings årsstämma 2012 så skulle jag ha stämt en ledamot för förtal efter hans raljerande utläggning om oväsentligheter utan något annat motiverbart syfte än att få medlemskollektivet att tycka illa om mig.
Det hade knappast varit en bra ide att jag senare på dagordningen under den stämman (eller senare stämmor för den delen) skulle ha räckt upp handen för att meddela mitt intresse för att bli invald i styrelsen och därmed riskera att bli invald i styrelsen tillsammans med den ledamot som sedan dess är den människa som jag föraktar mer än någon annan som jag någonsin har haft något att göra med.
Jag undrar dock hur vanligt det är att den här typen av ovänskap är en anledning till bristande engagemang dvs att man inte vill ha något över huvud taget att göra med vissa människor och än mindre sitta i ett styrelserum tillsammans med dem ?

På forumet har man kunnat läsa om fall när ingen av de i tidigare styrelse vill prata med någon i den nya men är detta ett vanligt förekommande skäl (i många brf:ar) till bristande engagemang ?
Känner någon till resultatet från en enkät för föreningsmedlemmar som inte vill sitta i styrelsen där deltagarna ombads motivera sig och där ett (vanligt förkryssat) svarsalternativ var något i stil med "Därför att jag tycker illa om en/flera andra ledamöter/suppleanter och vill inte sitta i samma styrelse som hen/dem" ?

Senast redigerad av Tomas: 2013-12-15 klockan 16:23. Anledning: Ändrad formulering i sista stycket
Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 15:59
Yotta-medlem

Standard

Japp, Tomas är något bra på spåren.

Kanske skall visioner och mål vara uttalade och kommunicerade i kravprofil/hemsida/årsredovisning eller liknande.

Sedan kommer "önskelistan" in vid valberedarens intervju med kandidater.

Vi kommunicerar på hemsidan följande kravprofil:

Citat:
-Att föreningen skall förvaltas långsiktigt och rättvist över tid.

-Att man förvaltar utifrån devisen "för medlemmarnas bästa".
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Särskild Granskning JeLu Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2013-03-16 06:27
Väcka förslag om granskning av länstyrelsen RättvisFörening Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 21 2012-09-11 19:34
Granskning i brf Trötter Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 26 2011-03-23 14:33
En opartisk granskning av förvaltningskostnader! schrapet Senaste Nytt 0 2009-11-16 09:57
Uppdrag granskning andersson Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-10-29 13:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare