Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-19, 18:41
eriksdotter eriksdotter är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2010
Granskning Oväsen i vattenburet element i badrum i bostadsrätt

Jag har problem med knackningar i ett vattenburet element i badrummet. När grannarna spolar i kranar så tilltar knackningarna liksom när de stänger av vattentillförseln. Detta oberoende av om jag har värmen på eller av på mitt element. Detta fenomen har uppstått två gånger efter det att vattnet varit avstängt. Förra gången meddelade man mig att felet bestod i att grannen ovanför mig (hyresgäst) inte hade luftat sitt element. När detta blev gjort upphörde knackningarna. Denna gång uppger teknikansvarig (styrelsemedlem) att det inte går att lufta elementet mer utan att det skall bytas ut. Inget händer dock på månader, och man svarar inte på frågan NÄR detta kommer att ske. Man har tydligen också gjort något arbete nere i pannrummet vid den senaste avstängningen. Jag har uppmanats att för egen del kontakta rörmokare. Jag har begärt att få ta del av skriflig info hur systemet är konstruerat, men har bara fått muntlig info att elementen är parallellkopplade. Två rör går från golv till tak. Jag undrar om bostadsrättshavaren verkligen är skyldig att själv omse och reparera element/radiator av detta slag. Jag tolkar Bostadsrättslagens
7 kap, 12 par, 2 st som att det är föreningens åtagande frånsett målning av element. Jag har försökt få såväl Hyresnämndens som tingsrättens tolkning av huruvida lagen på ovanstående punkt är tvingande eller ej. Enligt stadgarna så är angivet att det är helt bostadsrättshavarens skyldighet att reparera alla element/radiatorer SAMT i lägenheten synliga ledningar vad gäller VVS, el mm. Tacksam för synpunkter!
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 20:45
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

7 kap §12
Citat:
Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens skick

12 § Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick, om inte något annat bestämts i stadgarna eller följer av andra-femte styckena. Detta gäller även mark, om sådan ingår i upplåtelsen.
Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler.
Eftersom ni har skrivit i stadgarna att det är bostadsrättshavaren som är ansvarig för radioatorer samt ledningar tolkar jag det som att:

Bostadsrättsinnehavaren står för bytet/reparationer av radiatorer men absolut inte ledningarna då lagen faktiskt är klar på den punkten om var ansvarsbördan ligger.

Däremot är det Föreningens skyldighet att "skyndsamt" avhjälpa fel som ligger under föreningens ansvar.

Förslag:
Hör med dina grannar om de också uppfattar knackningar i rör och radiatorer.
Ljud har en fantastisk förmåga att fortplanta sig genom vattenrör. Det är inte alls säkert att det är i dina radiatorer som felet ligger.

Ta kontakt med styrelsen och ge ett förslag på om du ersätter elementen som du hör knackningarna i men om felet fortfarande kvarstår efter utbytet så skall föreningen ta kostnaden för bytet.

Givetvis skall du först ta kontakt med grannarna och höra med dem. Om de också "lider" av knackningar så gör en gemensam skrivelse till styrelsen där ni kräver åtgärd.
Ni kan då tillsammans hävda avgiftssänkning om inte arbetet påbörjas inom det snaraste och ni skall hållas informerade om felsökningens fortskridanden.
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 21:12
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Står det verkligen att bostadsrätthavaren ansvarar för elementen i detta fall ?
Har uppfattat det så att det i stort sett alltid är föreningen som har underhållsansvaret för vattenradiatorer.
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 21:19
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"När grannarna spolar i kranar så tilltar knackningarna liksom när de stänger av vattentillförseln. Detta oberoende av om jag har värmen på eller av på mitt element."

Hänger det ihop med när grannarna spolar i kranar har det inte med elementen att göra. Och då är det inte konstigt att det är oberoende av ifall du har elementen på eller inte.

"Detta fenomen har uppstått två gånger efter det att vattnet varit avstängt."

Vilken vattentillförsel är det som stängs av i 1a citatet ovan?
Vilket vatten är det som varit avstängt? Vattenledningsvattnet eller värmeledningsvattnet?
Vad för arbete har utförts i pannrummet?
Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 01:01
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Det är något som haltar med din problembeskrivning eriksdotter

Citat:
Ursprungligen skrivet av eriksdotter Visa inlägg
Jag har problem med knackningar i ett vattenburet element i badrummet. När grannarna spolar i kranar så tilltar knackningarna liksom när de stänger av vattentillförseln. Detta oberoende av om jag har värmen på eller av på mitt element. Detta fenomen har uppstått två gånger efter det att vattnet varit avstängt.
Värmesystemet är ett slutet system som inte påverkas när vattnet stängs av eller när grannar spolar i kranarna.

Talar vi om en radiator ansluten till värmesystemet eller om en handukstork eller liknande som är ansluten till varmvattencirkulationen?

Den lilla detaljen i lagtexten ”…tjänar fler än en lägenhet.” innebär att allt som hör till värmesystemet (utom målning) alltid är föreningens ansvar oavsett vad det sår i stadgarna på grund av installationens tekniska beskaffenhet.

Om ditt "element" är ansluten till varmvattencirkulationen är det ditt ansvar om det står så i stadgarna.
Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 15:15
Duktig medlem

Fråga Oväsen i vattenburet element i badrum

Tack för alla olika svar som tyvärr inte gjort mig klokare. Jag har i brev förbjudits att "ringa på dörrar", dvs ta kontakt med grannar som inte svarar i telefon av någon anledning. Jag kan dock höra att det även knackar hos grannar - om det är ovanför eller under kan jag dock inte avgöra.

Jag bifogar föreningens stadgar ang det aktuella nedan

Föreningen svarar för reparation av de stamledningar för avlopp, värme, gas, el och vatten som
föreningen försett lägenheten med. Föreningen svarar också övrigt för att fastigheten hålls i gott
skick.
,~
Bostadsrättshavarens ansvar för lägenheten omfattar
- rummens väggar, golv och tak samt underliggande fuktisolerande skikt.
' /
- inredning och utrustning i kök, badrum och övriga rum och utrymmen tillhörande lägenheten
-såsom ledningar och övriga installationer för vatten, avlopp, värme, gas, ventilation och el
till de delar dessa befinner sig inne lägenheten och inte är stamledningar;
svagströmsanläggningar; målning av vattenfyllda radiatorer och stamledningar; i fråga om
elledningar svarar bostadsrättshavaren endast fr o m lägenhetens.undercentral.
'-../
- golvbrunnar, eldstäder samt rökgångar i anslutning därtill, inner- och ytterdörrar samt glas
och bågar i inner- och ytterfönster; bostadsrättshavaren svarar dock inte för målning av
yttersidorna av ytterdörrar och ytterfönster.
- till lägenhetenhörandemark

PS Så vitt jag förstått så handlar det om vattenburen värme. Vad annars?

Hälsning från Eriksdotter

taYsa
Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 15:31
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Tack för alla olika svar som tyvärr inte gjort mig klokare. Jag har i brev förbjudits att "ringa på dörrar", dvs ta kontakt med grannar som inte svarar i telefon av någon anledning.
Så du har blivit belagd med munkavel ? ...
"Tyvärr" för styrelsen så har de absolut ingen rätt att förbjuda dig att inte prata med grannarna om detta. De är endast oroliga att det skall sprida sig ett missnöja bland föreningens medlemmar.

Stå på dig, prata med grannarna och ställ er gemensamt och kräv att problemet blir åtgärdat.
Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 17:41
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Det finns olika vattenburen värme

Citat:
PS Så vitt jag förstått så handlar det om vattenburen värme. Vad annars?
Du måste ta reda på om din värme i badrummet är kopplad till husets varmvattencirkulation eller till det slutna värmesystemet.

Med hänvisning till era stadgar svarar lägenhetsinnehavaren för alla ledningar som inte är stamledningar inne i lägenheten.

Således, om din värme i badrummet kommer från varmvattencirkulationen är det ditt ansvar, om värmen kommer från det slutna värmesystemet är det föreningens ansvar.

Radiatorer, strypventiler och ledningar hör ihop i ett slutet system som är gemensamt för alla varför dessa aldrig kan tjäna en enda lägenhet. Värmesystemet har en liten särställning på grund av dess konstruktion. Ändrar du justeringen av din radiator påverkar det värmen i flera lägenheter. Måla ledningar och radiatorer är det enda som du kan göra utan att andra påverkas.

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
"När grannarna spolar i kranar så tilltar knackningarna liksom när de stänger av vattentillförseln. Detta oberoende av om jag har värmen på eller av på mitt element."

Hänger det ihop med när grannarna spolar i kranar har det inte med elementen att göra. Och då är det inte konstigt att det är oberoende av ifall du har elementen på eller inte.

"Detta fenomen har uppstått två gånger efter det att vattnet varit avstängt."

Vilken vattentillförsel är det som stängs av i 1a citatet ovan?
Vilket vatten är det som varit avstängt? Vattenledningsvattnet eller värmeledningsvattnet?
Vad för arbete har utförts i pannrummet?
Totiki har gjort samma reflektion som jag har gjort. Vattensystemet och värmesystemet är två olika fristående system!
Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 00:16
Duktig medlem

Generad Oväsen i vattenburet element i badrum

Tack för alla tips och synpunkter! Jag får försöka utreda det här med systemen. Jag har alltid trott att elementet är kopplat till varmvattnet eftersom man måste lufta det varje gång som vattnet varit avstängt i fastigheten. Fortsättning följer...
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 12:17
Duktig medlem

OBS! OBS! OBS! Oväsen i vattenburet element i badrum

Jag har nu haft mailkontakt med ordföranden i vår brf för att få till stånd ett personligt möte där jag velat få info om vilket värmesystem vi har vad avser elementet i badrummet. Detta har jag inte fått svar på utan har fått följande svar:

Tack för din info angående vårt möte. Som jag tidigare skrev träffar jag dig gärna i ett konstruktivt samtal. Vill här ge några förutsättningar för att vi skall mötas.

Jag är inte kompetent att diskutera fastighetens värmeledningssystem. Jag ser heller ingen poäng att diskutera historik över ev. reparationer och åtgärder i systemet. Jag utgår ifrån att du - som jag - inte är auktoriserad VVS-konsult. Därför är en sådan diskussion mellan dig och mig i denna fråga utan mening och således utesluten i vårt möte.

Beträffande själva ansvaret så hänvisar jag - precis som xxx - till vad som står i våra stadgar som medlemmarna har antagit.

Självklart hoppas hela styrelsen att ditt problem undanröjes så snabbt som möjligt. Ledstjärnan borde vara att nå resultat - före formell argumentation. Detta sker antingen via den normala kontakten med Fastighetsgruppen som kan förmedla vidare till en auktoriserad VVS-expert eller så hittar du en sån person själv. Det här är den gängse processen för ägande medlemmar i Bostadsrättsföreningar. För hyresgäster är gången en annan. Du nämner i ett av dina mail att du har kontakt med en VVS-person. Föreslår då att du kopplar ihop den personen med Fastighetsgruppen som, om behov föreligger, kan kalla in vår egen VVS-expert.

Igen - jag träffar dig gärna och ser då två ämnen på agendan : Dels att ta emot dina synpunkter och förslag till att utveckla föreningen i positiv riktning samt att tala om brevet du fick från styrelsen, om du så önskar.

Ber dig konfirmera denna inriktning och ser fram mot mötet.//

Fastighetsgruppen vet inte heller vilket system vi har. F ö svarar de varken på mail eller i telefon. Den som i första hand är kontaktperson talar dålig svenska, har mycket dålig hörsel och är väl sällan på nykter kaluv.

Se mina tidigare inlägg betr stadgarna mm.

Hur i herrans namn komma vidare med denna styrelse?

Just nu är mitt element avstängt sedan några dagara, och då klickar det vara litet ibland i det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Knäppande element i lgh! Vad göra? Boboo Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2012-04-10 00:19
Hur mycket oväsen måste man stå ut med i en brf? - Störningar Hydra Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2011-10-21 10:20
Reducering av hyran p.g.a oväsen från maskin i brf Tom1980 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 26 2010-06-01 19:25
Element mot handdukstork i brf panmower Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-03-30 09:32
Vem ansvarar för element i en brf? Dread Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2010-01-23 17:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare