Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-21, 21:08
jonasg jonasg är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard Bygga tvättstuga i brf utan stämmobeslut

Styrelsen i min brf har beslutat och genomdrivit inredning av gemensam tvättstuga i vår fastighet.

Den lokal som nu är tvättstuga har tidigare varit en hyreslokal (förråd). Styrelsen har sagt upp hyresgästen och inrett lokalen med tvättmaskiner och torktumlare. Detta har dom gjort utan att beslut har tagits på stämma.

Kan detta verkligen vara korrekt tillvägagångssätt? Borde inte föreningens medlemmar komma till tals när det gäller denna typ av förändring av fastigheten?
Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 21:39
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Är du helt säker på att det inte finns ett gammalt stämmobeslut i botten för detta?

I flerbostadshus som saknar tvättstuga eller har en undermånlig sådan brukar det vara ett allmänt önskemål om förbättring.

Lokalkontrakt brukar i regel löpa ett antal år. Missar man uppsägningen förlängs kontraktet automatiskt till en ny kontraktsperiod. Det kan vara så att styrelsen har handlat korrekt, att det äntligen blev möjligt att verkställa ett gammalt beslut.
Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 21:47
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard tvättstuga

Du har rätt i det du säger Kluringen, men.....

Om styrelsen tagit det till stämmobeslut tidigare verkar det klumpigt. En styrelse måste inför ett så stort projekt som att inrätta en tvättstuga ha kontroll när ett objekt som en ledig lokal kan byggas om?

Det borde ska finnas ett aktuellt stämmobeslut vid tillbyggnad.
Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 22:18
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Är du helt säker på att det inte finns ett gammalt stämmobeslut i botten för detta?

I flerbostadshus som saknar tvättstuga eller har en undermånlig sådan brukar det vara ett allmänt önskemål om förbättring.

Lokalkontrakt brukar i regel löpa ett antal år. Missar man uppsägningen förlängs kontraktet automatiskt till en ny kontraktsperiod. Det kan vara så att styrelsen har handlat korrekt, att det äntligen blev möjligt att verkställa ett gammalt beslut.
Relativt säker på att beslut saknas.

Självklart är det bra med tvättstuga. Dock finns i detta fall ett servitut som medger nytjande av grannfastighetens tvättstuga. Problemet här ligger i att lokalen inte är lämplig som tvättstuga då ljud stör ovanliggande lägenhet (min).

Ang lokalkontraktet var det inte så att styrelsen har inväntat att det ska löpa ut.

Det var snarare så att den boende (styrelsemedlem) som varit emot tvättstugan har flyttat och att man då agerade snabbt.

Krävs det stämmobelut för att göra om hyreslokal till gemensamhetsutrymme?

Anledningen att jag frågar är att styrelsen inte är helt medgörlig när det gäller att bygga på ett sätt som gör att inte störande ljud hörs i min lägenhet. Därför vill jag veta om dom har agerat felaktigt så att jag möjligen kan peka på det i mina diskussioner ang ljudnuvån.
Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 22:26
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Ett stämmobeslut är ingen färskvara

Alla stämmobeslut gäller tills en stämma beslutar om något annat. Ibland är det omöjligt att verkställa ett stämmobeslut samma år som det har tagits.

Om en stämma har beslutat att hyreslokalen ska byggas om till tvättstuga när hyreskontraktet kan sägas upp eller omförhandlas så gäller detta.

Att inrätta en tvättstuga är inget stort projekt och definitivt ingen tillbyggnad. Förlåt för att jag märker ord.
Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 09:21
Medlem

Standard

Tacksam för era svar, men jag känner att jag måste förtydliga frågan.

Krävs stämmobelut för att omvandla en hyreslokal till tvättstuga i en brf?
Det finns i detta fall inget sådant beslut, vare sig nytt eller gammalt. Däremot verkar det finnas ett beslut om att inte bygga tvättstuga, utan att fortsätta utnytja sevitutet med grannfastighetan, från stämman för två år sedan. Ska kolla protokoll.
Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 10:17
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Kanske skall du kolla med stadsbyggnadskontoret. Eftersom det krävs bygglov för att ändra lokal till bostad, kanske det finns en regel även om denna typ av förändring. Skulle det vara på det viset, krävs ett stämmobeslut.
Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 10:20
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Hoppsan!

Citat:
Ursprungligen skrivet av jonasg Visa inlägg
Tacksam för era svar, men jag känner att jag måste förtydliga frågan.

Krävs stämmobelut för att omvandla en hyreslokal till tvättstuga i en brf?
Det finns i detta fall inget sådant beslut, vare sig nytt eller gammalt. Däremot verkar det finnas ett beslut om att inte bygga tvättstuga, utan att fortsätta utnytja sevitutet med grannfastighetan, från stämman för två år sedan. Ska kolla protokoll.
Svar på din fråga: JA! Jag misstänkte att det fanns ett stämmobeslut, men kunde inte tro att stämman sa nej. Styrelsen har absolut inga befogenheter att gå emot ett stämmobeslut!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Försäljning av lägenhet i brf utan stämmobeslut - ok? Lego Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2011-08-13 22:27
Krävs tvättstuga i brf? nojo El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 7 2010-10-10 21:46
Tvättstuga, trivselföreskrifter för brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-07-08 16:46
Stängning av tvättstuga i bostadsrättsförening oyvinds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-05-25 08:33
Svårt bygga blandat utan verktyg - Ergo Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-05-12 17:52

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare