Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-02, 19:43
folkeorg folkeorg är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Skadestånd från BRF ifall styrelsen bryter mot lag?

Enligt Lag om ekonomiska föreningen 13 kap. så finns det skadeståndsansvar för styrelsen ifall den av uppsåt eller oaktsamhet orsakar skada för en medlem.

Ifall styrelsen beslutar i strid med BRL så att medlemmen måste anlita jurist för att processa och styrelsen sedan backar, kan medlemmen då kräva föreningen på kostnaderna som uppstått?

Stämmer man i Tingsrätt såsom ett småmål? Fördelen där är att den som förlorar inte riskerar så stora belopp. Eller måste man ta det till TR som ett vanligt mål vilket kan riskera stora kostnader?
Svara med citat
Gammal 2016-03-16, 11:30
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Meddelande Bita sig själv i svansen

Att blanda in samhällets rättsapparat i tvister med en BRF som du själv är medlem i är lite av att tvista med sig själv. Finns några fall här på forumet som tillämpat den taktiken. Kostar nog mer än vad det smakar.

Citat:
Ursprungligen skrivet av folkeorg Visa inlägg
.....Ifall styrelsen beslutar i strid med BRL så att medlemmen måste anlita jurist för att processa och styrelsen sedan backar, kan medlemmen då kräva föreningen på kostnaderna som uppstått?
Tror inte det eftersom en jurist bara för din talan gentemot din motpart. Det är väl du som tar initiativet att anlita juristen!!
Citat:
Stämmer man i Tingsrätt såsom ett småmål? Fördelen där är att den som förlorar inte riskerar så stora belopp. Eller måste man ta det till TR som ett vanligt mål vilket kan riskera stora kostnader
Kan inte svara på detta eftersom jag inte vet vad skadan gäller. Kolla med ditt försäkringsbolag om du har rättskydd i hemförsäkringen och vad den täcker.
Brukar få tidningen "B o B ä t t r e" hemskickad en gång i månaden. De har en juristpannel som nog bättre kan ge svar på dina funderingar.
Gammal 2016-03-16, 13:03
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé styrelsen bryter mot lag

Citat:
Enligt Lag om ekonomiska föreningen 13 kap. så finns det skadeståndsansvar för styrelsen ifall den av uppsåt eller oaktsamhet orsakar skada för en medlem.

Ifall styrelsen beslutar i strid med BRL så att medlemmen måste anlita jurist för att processa och styrelsen sedan backar, kan medlemmen då kräva föreningen på kostnaderna som uppstått?

Stämmer man i Tingsrätt såsom ett småmål? Fördelen där är att den som förlorar inte riskerar så stora belopp. Eller måste man ta det till TR som ett vanligt mål vilket kan riskera stora kostnader?

Jag har en tro på att har skada uppstått och den kan bevisas, då ska en gå vidare med det. Hyresnämnden t ex är väldigt bra, men det är endast styrelsen som kan begära deras skiljedom.

Detta anser jag en bör gå genom först:
1. är det skada på föreningens egendom, skada på tomt och byggningar?
2. är det felaktigheter i det förvaltningsekonomiska regelverket?
3. är det personskador, typ skvaller och trakasserier.

1. Bevis i form av t ex besiktningsprotokoll.
2. beviset måste kopplas till de förvaltningsekonomiska lagarna. Jag skulle nog hämta neutral revisors underskrift.
3. Bevisbördan är svår och rekommenderas inte av mig.

Efter bevisad skada går en direkt till skadeprocess.

Det är alltid den som klandrar som ska bevisa skadan. Motparten ska bevisa motsatsen, alternativt lämna en rimlig berättelse av omständigheterna kring händelsen. Uppsåt eller olyckshändelse mm?

Fk när en kommun finner skada på fastighet och om skadan inte åtgärdas, då utgår vite, dvs böter.

Varför skulle det vara annorlunda för ägarna i fall de förtroendevalda skadar det jag äger?

Kruxet är väl dessa som ej är invalda, t ex HSBs representant om den sitter i styrelsen. Detta är en riskfaktor att ta med före allt annat.

tänk dig om, men vet du så hoppas jag du tar mod till dig och ordnar upp det. Det är din egendom även om den endast är en andel.
Lagen är lika för alla.
Svara med citat
Gammal 2016-03-16, 16:50
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pannrummet Visa inlägg
Att blanda in samhällets rättsapparat i tvister med en BRF som du själv är medlem i är lite av att tvista med sig själv. Finns några fall här på forumet som tillämpat den taktiken. Kostar nog mer än vad det smakar.
Exakt samma sak äger rum när föreningen vänder sig till rättsapparaten mot medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2016-03-17, 09:49
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Processer

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pannrummet Visa inlägg
Känner mig träffad lite grann men bekymrar mig inte särskilt.

Det förekommer även det omvända som Dia säger. Vanvettiga styrelser skiter i om de biter sig i svansen, om det skadar föreningen ekonomiskt eller på
annat sätt. De flesta medlemmarna i vissa brf vill ha det så.

Istället för att styrelser ägnar sig åt saker för föreningens bästa finns mycket goda exempel på att de lägger ned mycket tid och omsorg att tråla och vaska efter anledningar att "sätta dit vissa" medlemmar och på det viset kunna röja dem ur vägen.

Det börjar likna häxprocessernas tid det här . . .
Svara med citat
Gammal 2016-03-17, 10:48
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard FT-mål

Citat:

På grund av illvilliga styrelsers systematiska och uppsåtliga "beslut" som kränker vissa medlemmar har en stor mängd ärenden antagligen kunna läggas fram i Tingsrätten som s k småmål.

Har endast haft möjlighet att rikta in mig på en sak; "förrådet" utanför lägenheten som skulle bli en inglasning enligt inlämnad fasadritning till MBN.

Det blev bakslag för styrelsen/HSB i tvisten om "förrådet". Bakslag klarar inte styrelser av en viss karaktär.

Gick med på förlikning för att göra processen så lindrig som möjligt för brf. Brf tackade med att kräva mig på deras ombudskostnader. Iordningställandet, som förhalades ett år, visade att jag aldrig blivit så blåst i hela mitt liv . . .

Självklart finns risker med att gå in i "rättsapparaten"!

Gällande småmål, sägs om kostnaden inte överskrider ett halvt prisbasbelopp, ca 22 000 kr. Det kan innebära att yrkat belopp inte får överskrida summan? Meningen är väl också att det inte är nödvändigt att anlita juridiskt ombud i s k FT-mål?

Vet ej hur det förefaller om motpart använder sig av juridiskt ombud?

Har själv lite grubblerier om denna sak.
Svara med citat
Gammal 2016-12-05, 22:28
svettlöken svettlöken är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Mar 2009
Standard

undrar hur länge en skada kan upptas i tingsrätt om man stämmer styrelse.
en uppgift har jag hört 7 år?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Information från styrelsen sommarman Bostadsrättsforum 10 2016-02-10 18:54
Är det jäv ifall en i valberedningen väljer egen familjemedlem? Giro Bostadsrättsforum 1 2015-05-07 15:07
Faktura från styrelsen? missaskungen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 29 2012-03-01 22:04
Balkongrenovering i brf - informationsplikt från styrelsen? Bali Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2011-05-25 18:39
Information från styrelsen Trötter Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2010-05-08 17:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare