Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-02, 21:12
folkeorg folkeorg är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Är föräldraledighet skäl för andrahandsupplåtelse?

Jag har min hemort i staden A. Där bor även min sambo samt våra två småbarn. Jag är anställd och har stationeringsorten i B, ca 20 mil bort, dit det inte går att dagpendla. Därför köpte jag en liten bostadsrätt som övernattningslägenhet. Jag är föräldraledig med den nyfödde. Min förening gav tillstånd att hyra ut i andrahand hela hösten 2015 med just föräldraledighet som anledning. Nu när jag vill förlänga uthyrningen 2016 så vägrar de. Plötsligt är föräldraledighet på annan ort inte tillåtet. Varför det inte är ett giltigt skäl vill de inte säga men enligt uppgift har de anlitat ett juridiskt ombud (SBC?) De vill heller inte säga varför det var Ok i höstas.

Jag tycker det är märkligt. Dels att de plötsligt ändrar sig så att föräldraledighet plötsligt inte är giltigt skäl. Dels att det är helt emot intentionen i den nya skrivningen av BRL 7:11 som kom i SFS2014:319 dvs att det ska bli lättare att få hyra ut sin BR så att "beaktansvärda skäl" numera bara är "skäl".

Visserligen står det i prop'en 2013/14:142 inte som exempel just "föräldraledighet" men väl "vård av anhörig" samt att "bo på annan ort". Det borde ju vara analogt. Listan inte uttömmande utan bedöms från fall till fall.

Eftersom lagändringen är så pass ny så verkar det inte finnas några rättsfall ännu. Inväntar svar från Hyresnämnderna.

Har styrelsen rätt att vägra uthyrning i andrahand?
Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 20:58
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Andrahandsuthyrning omfattas av en skyddslagstiftning. Praktiskt innebär det att var part (du eller föreningen) kan överpröva ärendet i hyresnämnden.

Gör det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är föräldraledighet skäl för andrahandsupplåtelse? folkeorg Bostadsrättsforum 4 2016-03-04 14:47
Lättare att få tillstånd till andrahandsupplåtelse i bostadsrättsförening? Admin Bostadsrättsforum 17 2015-02-11 10:45
Får BRF föreningen höja hyran vid andrahandsuthyrning/andrahandsupplåtelse? Mahax Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2013-11-13 17:46
Policy för tillstånd till andrahandsupplåtelse i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2012-03-30 23:57
Otillåten andrahandsupplåtelse bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare