Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-17, 14:59
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard Byta ordförande inom styrelsen - lätt eller svårt?

Hur skall en styrelse gå tillväga för att byta ordförande utan att kalla till extrastämma om nuvarande ordförande vägrar lämna över sin post till annan styrelsemedlem efter att firman tecknats och alla papper skickats till bolagsverket? Är det så att ordföranden har mer makt i vissa avseenden än de andra och kan omöjliggöra det för sittande styrelse att byta ordförande? Hur mycket makt har de andra styrelsemedlemmarna i den här frågan?
Svara med citat
Gammal 2013-12-17, 18:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

En ledamot = en röst. Majoritetsbeslut gäller. Lottning ifall lika röstetal i och med att det är personval.
Svara med citat
Gammal 2013-12-17, 20:42
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Vad står det i stadgarna? Om det är stämman som utser ordförande måste ni ha en extrastämma. Om styrelsen konstituerar sig själv är det bara att rösta om det på ett styrelsemöte. Ordföranden har inget att sätta emot om styrelsen vill ge honom/henne en annan post.
Gammal 2013-12-18, 15:00
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Vad står det i stadgarna? Om det är stämman som utser ordförande måste ni ha en extrastämma. Om styrelsen konstituerar sig själv är det bara att rösta om det på ett styrelsemöte. Ordföranden har inget att sätta emot om styrelsen vill ge honom/henne en annan post.
Jag sitter inte med i styrelsen. Styrelsen konstituerar sig själv. Jag undrar hur det går till rent praktiskt om ordföranden vägrar lämna över posten. Finns det saker och ting som ordföranden har mer befogenhet över än de andra? Bankärenden, upphandling, m.m. Vem ser till att beslutet verkställs och hur skall de andra lyckas överta makten ifrån ordföranden?

Jag vet inte hur korrekt information är som jag fått. Det förvånade mig samtidigt som det inte förvånar mig, den ordföranden måste bort.

Senast redigerad av Dia: 2013-12-18 klockan 15:43.
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 15:41
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Varför inte kalla till extrastämma för att få bort diktatorn från styrelsen?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Hur skall en styrelse gå tillväga för att byta ordförande utan att kalla till extrastämma om nuvarande ordförande vägrar lämna över sin post till annan styrelsemedlem efter att firman tecknats och alla papper skickats till bolagsverket?
Jag kan inte svara på din fråga om hur de ska göra utan att kalla till extrastämma men varför vill de inte kalla till stämma?
Om styrelsemedlemmarna enligt stadgarna ska välja ordförande och den valde ordföranden sedan förlorar förtroendet från övriga styrelsen men ändå vill klamra sig fast vid makten som en diktator så ska väl inte en sådan person alls sitta i styrelsen?
Ett styrelsemajoritetsbeslut för att kalla till extrastämma för att få bort ordföranden från styrelsen skulle kännas som det självklara alternativet för mig om jag hade varit ledamot.
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 15:51
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av neptunus Visa inlägg
Jag kan inte svara på din fråga om hur de ska göra utan att kalla till extrastämma men varför vill de inte kalla till stämma?
Om styrelsemedlemmarna enligt stadgarna ska välja ordförande och den valde ordföranden sedan förlorar förtroendet från övriga styrelsen men ändå vill klamra sig fast vid makten som en diktator så ska väl inte en sådan person alls sitta i styrelsen?
Ett styrelsemajoritetsbeslut för att kalla till extrastämma för att få bort ordföranden från styrelsen skulle kännas som det självklara alternativet för mig om jag hade varit ledamot.
Jag håller med men jag vet som sagt inte hur korrekt informationen är. Det var en granne som råkade höra två personer från styrelsen prata om det här och de ville inte kalla till extra stämma. Vi har haft problem med den här ordföranden tidigare men ingen annan har orkat engagera sig. Jag har många gånger skrivit till styrelsen om att jag gärna ser en annan person på den posten och skickat fler olika exempel om varför, utan gehör. Styrelsen skulle aldrig gå ut med det här öppet.

Därför undrar jag hur styrelsen ska gå tillväga? Är det bara för någon annan att nu ta över den posten, är det inte pappersarbete som skall göras i ordning? Eller får styrelsen skylla sig själv som inte kan hantera detta internt?

Jag vill försöka få plats i styrelsen för att få en så vänlig kommunikation med alla boende och se till styrelsekontoret har kvällsöppet 1-2 dgr/v. Kommer det ingen så finns man i alla fall på plats och kan göra en hel del styrelsearbete.
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 19:03
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Stämma eller civilkurage

Om inte de övriga styrelseledamöterna törs ta tag i det måste det till en extra stämma. Annars är det som Harald skriver 1 röst per ledamot och lottning vid lika röstetal. Ordförande har inte mer "makt" än övriga, förutom de gånger h*n har den avgörande rösten vid lika röstetal (dock inte i den här frågan). Det är alltså inte ordförande "som bestämmer" i styrelsen, vilka många tycks tro. Däremot är det ordförandes roll att se till att beslutade åtgärder blir genomförda och att fungera som "kitt" i styrelsen, se till att kallelser och protokoll sköts på rätt sätt och liknande saker.

Vet du om de övriga ledamöterna tycker att ordförande inte fungerar? Eller är det övriga boende?

Ni har alltid möjlighet att kalla till extra stämma om du kan få ihop 10% av de boende. Det står hur det går till här på forat.

Det enklaste borde vara att övriga ledamöter helt enkelt bestämmer sig för en omröstning. Visar det sig att nuvarande ordförande röstas bort är det ingenting h*n kan göra åt det. När det gäller formalia ska information gå till Bolagsverket och det är inte någon större vetenskap.

Självklart är det inte lätt för styrelsen att tala om för ordförande att h*n inte fungerar. Men nu är det ju hela föreningen det handlar om, och då får man försöka plocka fram civilkuraget och även ta tag i obehagliga bitar. Vet du om styrelsen har någon annan av ledamöterna som de anser lämplig? Och är personen villig att ställa upp?

Lycka till med ditt jobb och ditt engagemang
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 22:22
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Har ordföranden ett större formellt ansvar för att beslutade åtgärder ska genomföras?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
Det är alltså inte ordförande "som bestämmer" i styrelsen, vilka många tycks tro. Däremot är det ordförandes roll att se till att beslutade åtgärder blir genomförda och att fungera som "kitt" i styrelsen, se till att kallelser och protokoll sköts på rätt sätt och liknande saker.
Ja enligt LEF 6 kap 8§ har ordföranden ett ansvar för kallelser och protokoll.
Ofta tar en ordförande på sig att se till att beslutade åtgärder blir genomförda men jag tror inte att det måste vara så och det finns nog en del styrelser som kan dela mer på arbetsbördan.
Formellt tror jag inte att en ordförande har ett större ansvar än övriga ledamöter för att beslutade åtgärder ska bli genomförda eller enligt vilken lagtext i LEF/BRL står det?
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 00:04
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Mer kutym än lag

Nej det har du rätt i. Hos oss är arbetsområdena uppdelade på olika handläggare. Det är dock ordförande, som vid genomgångarna av föregående protokoll och kvarstående punkter i kallelse och åtgärdslista, som "puffar". Är det några åtgärder, som ska slopas eller senareläggas blir det ett gemensamt beslut i styrelsen.

Så, även om det inte finns uttalat i någon lagtext, vet jag inte vem som annars kan/ska hålla ihop det. Men det kan vara andra ordningar i andra föreningar.

I det här fallet tror jag att det mest handlar om att deras ordförande tror att h*n är den som bestämmer och tar sina egna beslut.

Ja, här kom sedvänja och kutym före lagen. För självklart har vi ett gemensamt ansvar att se till att saker och ting händer och beslut följs upp.
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 11:09
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
Ordförande har inte mer "makt" än övriga, förutom de gånger h*n har den avgörande rösten vid lika röstetal (dock inte i den här frågan). Det är alltså inte ordförande "som bestämmer" i styrelsen, vilka många tycks tro.
Jag tror inte att ordföranden har mer makt över de andra om inte de andra låter det ske. Däremot måste ju en ordförande har mer befogenheter/makt i vissa avseenden, underskrift av dokument, bankärenden, m.m Ordföranden måste väl lämna över ansvaret på något sätt, det räcker väl inte bara med en omröstning?

Ordföranden kan ju ta beslut utan att ta upp det med övriga, men övriga skulle aldrig kunna ta beslut utan att ta upp det med ordföranden. Jag tycker att hela upplägget är åt skogen.

Hur ser det ut hos er, vem besvarar mejl...ordföranden?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lojalitet inom styrelsen Nybörjare Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2012-11-17 16:27
Hur kan styrelsen avsätta vice ordförande? Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2011-02-11 15:50
Hur kan man byta ut ordförande om........ Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-06-01 17:01
Mögelavvisande våtrumssilikon eller byta ut silikon i badrum vart 5:e år? Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2009-09-24 09:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare