Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-26, 15:31
RättvisFörenings avatar
RättvisFörening RättvisFörening är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
1. Det skulle vara intressant att få veta vad det står i stadgarna om uteplatserna.
Stadgarna lyder så här på denna punkt:

Om lägenheten är utrustad med balkong, altan eller hör till
lägenheten mark/uteplats som är upplåten med bostadsrätt
svarar bostadsrättshavaren för renhållning och snöskottning.
För balkong/altan svarar bostadsrättshavaren för målning av
insida av balkongfront/altanfront samt golv. Målning utförs
enligt bostadsrättsföreningens instruktioner. Om lägenheten är
utrustad med takterrass skall bostadsrättshavaren därutöver se
till att avrinning för dagvatten inte hindras. Vad avser mark/
uteplats är bostadsrättshavaren skyldig att följa föreningens
anvisningar gällande skötsel av marken/uteplatsen.
Bostadsrättshavaren är skyldig att till föreningen anmäla fel
och brister i sådan lägenhetsutrustning/ledningar som föreningen
svarar för enligt denna stadgebestämmelse eller enligt
lag.

Självklart skall regler efterföljas, men nuvarande utformning av reglerna är orimligt och vissa punkter saknas syfte!

Citat:
2. Det skulle också vara intressant att få veta hur det gick till med upplåtelseavgiften. När i ombildningsprocessen blev ni erbjudna att köpa era lägenheter? När accepterade ni köp av brf?
Jag förstår inte frågan! Ingen ombildning ha skett. Upplåtelse med bostadsrätt skedde direkt efter att husen var klara. Alla betalade insats efter bostadsyta (nästan, det skiljer max 2 % för gavelhus t ex). Höghus betalade noll i upplåtelseavgift och låghus 26 % av insatsen extra.

En intressant iaktagelse kan vara; När sluträkningen kom från HSB så visade det sig att produktionen blivit drygt 7 miljoner lägre än beräknat. Det beslutades att dessa pengar skulle betalas tillbaka till medlemmarna som en insatssänkning. Då gjordes en procentuell sänkning för alla av just insatserna och upplåtelseavgiften sänktes alltså inte. Kan man dra någon slutsats av detta när det gäller upplåtelseavgifternas syfte och vad det eventuellt berättigar oss som betalat dem till?
Gammal 2011-11-26, 18:30
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av RättvisFörening Visa inlägg
Stadgarna lyder så här på denna punkt:

Om lägenheten är utrustad med balkong, altan eller hör till
lägenheten mark/uteplats som är upplåten med bostadsrätt
I stadgarna verkar det bara finnas bestämmelser för mark/uteplats som är upplåten med bostadsrätt. Detta ser konstigt ut om det är så att uteplatserna inte är upplåtna med bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 18:50
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
I stadgarna verkar det bara finnas bestämmelser för mark/uteplats som är upplåten med bostadsrätt. Detta ser konstigt ut om det är så att uteplatserna inte är upplåtna med bostadsrätt.
Håller med dig Gusten. Stadgarna kan bara lyda så här för att uteplatserna ingår i bostadsrätten.

Skall också säga att styrelsen alltid sagt till oss i låghus att vi själva är skyldiga att skotta snö på den del som leder fram till vår dörr.

I stadgarna går att läsa: Om lägenheten är utrustad med balkong, altan eller hör till lägenheten mark/uteplats som är upplåten med bostadsrätt

Om styrelsen säger att uteplatserna inte ingår i bostadsrätten, så lär vi kunna sluta att skotta snö i v f.

Senast redigerad av RättvisFörening: 2011-11-27 klockan 17:35.
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 16:58
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard F´låt - jag är så insnöad på ombildade brf :o)

Om jag fattat rätt så betalade ni upplåtelseavgift för uteplatserna (ganska rejält dessutom). Vid nybildning av föreningar kan det göras om lägenheten har ett särskilt gynnsamt läge eller annan påtaglig fördel jämfört med de andra. Det måste innebära att uteplatsen är en del av bostadsrätten, precis som balkongen är det. Kraven på skötsel och sundhet och allt vad det heter borde alltså vara liknande.

Sedan kan styrelsen hitta på en massa regler om ditten och datten. Det är svårt att säga något om, när man inte vet vad det är. Att t ex begränsa höjden på träd och buskar låter lite konstigt. Tror de att ni ska plantera hästkastanjer på uteplatserna? I stadgarna står det att ni ska ta hand om skötseln, renhållning och skottning. Vad är det som gjort att de efter alla år har fått nya idéer i huvudet? Om det hade stått risiga bilar eller annat skräp, som förfular området hade jag förstått.

När insatserna sänktes i o m billigare bygge, borde enligt mitt tycke, även upplåtelseavgifterna ha sänkts. De stod väl i någon proportion till den beräknade insatsen/byggkostnaden?

Jag såg att ni inte hade fått något vettigt beslut när det gäller värmekostnaderna. Med en majoritet i höghusen har ni nog små chanser att få igenom några av era krav, även om de är rättmätiga. Kanske är det lite avundsjuka som styr plus att likabehandling och rättvisa inte betyder så mycket för er styrelse?

Inför nästa stämma får du se till, att ni i låghusen lämnar in motioner och går man ur huse och röstar.
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 17:46
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard

Citat:
Jag såg att ni inte hade fått något vettigt beslut när det gäller värmekostnaderna. Med en majoritet i höghusen har ni nog små chanser att få igenom några av era krav, även om de är rättmätiga. Kanske är det lite avundsjuka som styr plus att likabehandling och rättvisa inte betyder så mycket för er styrelse?

Inför nästa stämma får du se till, att ni i låghusen lämnar in motioner och går man ur huse och röstar.
Angående värmeavgifter så skrev jag i inledningen till min motion att ärenden som faller under likabehandlingprincipen egentligen inte är en fråga för stämman, utan att min motion var ett sätt att tydligt belysa frågan.
Nu kan den inte vara tydligare belyst. Ordförande har med ord inför stämman befäst att ekonomisk rättvisa är inget man kan lägga tid på. Han sa så! Den som vill pröva styrelsen rättsligt får göra det. Jag gör inget mer i denna fråga. Det är som att stånga pannan blodig.
Gammal 2011-11-27, 18:02
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Upplåtelseavgifterna syfte

Ringde till den som stod som första undertecknare för vår ekonomiska plan i vår brf. Det visade sig att han var VD för HSB Göteborg då han skrev under. Nu är han pensionär sedan fem år upplyste han mig om. Min fråga var vilken uppfattning han har om syftet med upplåtelseavgiften. Dröm om min förvåning när han säger att han aldrig hört begreppet och alltså inte hade en aning. En ekonomisk plan innehåller regler om betalning på sammanlagt 4,7 miljoner och den som skriver under har ingen aning om vad det är för något.
Fattar någon?
Gammal 2011-12-03, 12:21
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Fastighetsavgift

Hej igen,

Vår styrelse tycker att den enskilde medlemmen skall stå för sin del av föreningens fastighetsavgift. Vi har höghus med låg fastighetsavgift och radhus med hög fastighetsavgift eftersom de klassas som småhus. Föreningen vidaredebiterar fastighetsavgiften till radhusen indirekt genom att värmeavgifterna för höghusen är för låga.

Vi kan konstatera att vi som bor i radhus betalar fastighetsavgift som om vi bodde i småhus. Borde vi inte få någon rättighet med denna betalning, t e x att kunna använda våra grönytor utan att skriva på ett orimlig regelsamling för att få fortsatt nyttjanderätt?
Gammal 2011-12-06, 20:59
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Proposition = anonym motion

Hej igen,

Man kan ju konstatera att en proposition är det samma som en anonym motion där den eller de som driver frågan inte behöver skylta med sitt/sina namn eller sina åsikter, utan kan gömma sig bakom ett styrelsebeslut. Formellt helt rätt, men fegt!

Jag står för allt jag tycker och lämnar ut namn, telefonnummer och mailadress när jag skriver motioner.
Gammal 2011-12-06, 21:08
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Upplåtelseavgifterna syfte

Återkommer till upplåtelseavgifternas syfte. Läs gärna denna (långa) redogörelse och kommentera! Min slutsats av nedanstående är att upplåtelseavgifterna 1993 angavs vara en avgift för att vi hade rätt att använda grönytorna. Hade det vara för att våra hus i sig, förutom mervärdet att använda grönytor, var mer värda, så hade vi fått större andel av återbetalningen. Vad kommer du fram till?

Överfinansiering

I årsredovisningen 1993 talade styrelsen om för medlemmarna att en överfinansiering av föreningen med 7 546 711 kr fanns.
Stämman 1993 beslutade att dessa pengar skulle betalas ut till medlemmarna och styrelsens direktiv var att det skulle fördelas till medlemmarna enligt den del av insatserna man bidragit med. Man tog inte hänsyn till hur stor del den enskilde medlemmen hade bidragit med till föreningens finansiering.

Finansieringen av produktionen sker från lån samt medlemmarnas insatser och upplåtelseavgifter. Låghusen betalde upplåtelseavgifter medan punkthusen inte gjorde det.
Summan av medlemmarnas insatser och upplåtelseavgifter kallas nedan medlemmarnas finansiering.
Insatserna är fördelade så att låghus betalat ungefär 50 % vardera. Punkthusens totala yta i lägenheterna är exakt den samma som låghusens.
Denna vikt av insatserna är vald för att driftkostnaderna per yta är bedömda att vara desamma.
Medlemmarnas finansiering av produktionen fördelades så att låghusen stod för 58,26 % och låghusen 41,74 %. Låghusen betalade alltså betydigt mer per yta i bostaden är vad punkthusen gjorde.
Vid återbetalningen av överfinansiering tog man inte hänsyn till den enskilde medlemmens del av Medlemmarnas finansiering .

Jag ställde frågan till ordförande vid stämman 1993, där återbetalningen beslutades, om inte upplåtelseavgifterna borde tas med i beräkningen vid fördelning av återbetalningen. Svaret var att det skulle vara regelvidrigt. Jag kommer bestämt ihåg att han använde ordet regelvidrigt och han gav inga andra argument för sitt uttalande.

Vänligen förklara för mig varför fördelningen av överfinansiering gjorde med rätt nyckeltal.

Jag har hela tiden accepterat HSB’s besked att upplåtelseavgifterna syftar till att kompensera föreningen för det mervärde som låghusen har i uteplatserna, men när jag nu får annat besked så måste syftet med dessa avgifter förklaras. Det går inte att ge olika besked i samma fråga vid olika tillfällen för att det skall passa bäst i olika argumentationer.

Upplåtelseavgifterna finns reglerade i vår brf's ekonomiska plan som är undertecknad av vår dåvarande styrelseordförande. Jag ringde upp honom för jag tänkte att han kanske kommer ihåg syftet med det han beslutat om. Jag blev väldigt förvånad när han sa att han aldrig hört begreppet upplåtelseavgift och inte vet vad det är för något. Så var det med den insikten i vad man beslutar om.

Beslutet som styrelsen tog om upplåtelseavgifterna är naturligtvis protokollfört och finns arkiverat.

Vi kan konstatera att rätten att använda mark angavs som skäl att återbetala lägre belopp till låghusen än andelen av medlemmarnas finansiering.

Senast redigerad av RättvisFörening: 2011-12-06 klockan 21:45.
Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 22:56
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Ny version av dispositionsavtal

Styrelsen har lämnat ut dispositionsavtal för underskrift till vissa boenden. Avtalets utformning är dock helt annorlunda än det förslag som man la fram till stämman och där fick bevilat! Frågan är varför man motionerade när man sedan går vidare med en helt annan text? Man sökte mandat hos stämman, men det var ju inget generellt mandat för vilken utforming som helst, utan för den version som man bifogade motionen!

Man häpnar!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Regler för en samfällighet Dante Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-02-14 14:20
Regler för inneboende i brf tette Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2010-12-03 17:26
Nya regler bolån? totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 25 2009-10-03 21:38
Gemensamma grönytor i brf Mazchi Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2009-09-14 12:55
Regler för ombud på stämma i brf Investigator Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2008-06-08 19:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare