Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-08, 18:12
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2009
Fråga Styrelsens rättigheter och skyldigheter mot medlemmar i brf?

Jag undrar vad en BRF styrelse har för rättigheter och skyldigheter gentemot medlemmarna?

Har en styrelse rätt att sätta upp regeler som gäller för vissa lägenheter men inte andra? Har de rätt att skapa nya stadgar som berör vissa lägenheter men inte andra? Har de rätt att detaljstyra sina medlemmar?

Min fråga härrör sig av att man vill sätta upp regler för vad man får och inte får ha på uteplatsen, dock inte vad man får och inte får ha på balkongen. Jag vill också tillägga att uteplatsen och balkongen inte ingår i lägenheten.
Jag talar då inte om uttjänta kylsksåp eller liknande, utan storlekt, utförande och placering av krukor och planteringskärl.

Tidigare har man inte haft några regler ang detta, i stadgarna nämns bara uteplatserna när det gäller att bostadsrättsinnehavaren (BRI) har skyldighet att skotta och hålla rent på uteplatsen. I de s.k. trivselreglerna står bara att barn inte får leka på uteplatserna.
Nu skall man göra om hela gården och då även byta ut staketen runt alla uteplatser. Huruvida dessa skall vara lika höga och ha samma möjligheter som de nuvarande råder det ovisshet om, även hos dem som sitter i den grupp som tagit fram den nya utformningen av gården!

I dagsläget och medan husen tillhörde Svenska Bostäder var det tillåtet att sätta upp spaljéer ovanför den låga delen av staketen. Detta skall inte längre vara tillåtet. Dessutom vill man sätta upp regler som säger att man inte får ha stora planeringskärl med inbyggda spaljéer framför dessa låga staket. Osäkert är var man får ha dessa större planteringskärl, vilka är en förutsättning för att man ska kunna ha växtlighet på uteplatsen, i övrigt är det mycket svårarbetad lerjord.

Har man verkligen rättighet som styrelse att "köra över" alla de medlemmar som har tillgång till uteplatser med regler som styrelsen själv sätter upp, medan man inte ger de lägenheter med tillgång till balkong alls samma regler? Där är det tillåtet med spaljé (styrelsen har det själva) och inget har sagts om att sätta upp regler för balkongerna. Detta tycker jag går emot likhetsprincipen! BrL:en säger tyvärr inte mycket om hur mycket en styrelse får styra över medlemmarna. Ska man ha rätt att ha en parabol på ett flyttbart stativ på balkonggolvet, men inte rätt till flyttbar kruka?

Man säger det beror på att man vill ha en välkomnande och inbjudande gård. Det låter väldigt fint, men jag vill själv bestämma vem jag välkomnar och bjuder in på uteplatsen!

Länkar inlagda av Admin;
Uteplats och balkong - utemiljö brf

Anlägga uteplats på föreningens mark

Uteplats/altan

Uteplats

"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening

Byggnationer av nya altaner/uterum

Kan styrelsen göra anspråk på altan?

Gemensamma grönytor

Uteplats utnyttjanderätt vs köpt

Innergård ges av styrelsen till en medlem

Rätt att göra på tomt till bostadsrätt?

Senast redigerad av Admin: 2010-06-08 klockan 20:45.
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 23:56
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Cecilia Visa inlägg
Har en styrelse rätt att sätta upp regeler som gäller för vissa lägenheter men inte andra?
Likabehandlingsprincipen är lag. LEF 6 kap 13 § och 7 kap 16 §.

Citat:
Har de rätt att skapa nya stadgar som berör vissa lägenheter men inte andra? Har de rätt att detaljstyra sina medlemmar?
För ändring av stadgar krävs två på varandra följade stämmor och 2/3 majoritet på den andra stämman samt att ändringen registreras hos Bolagsverket.

Citat:
Min fråga härrör sig av att man vill sätta upp regler för vad man får och inte får ha på uteplatsen, dock inte vad man får och inte får ha på balkongen. Jag vill också tillägga att uteplatsen och balkongen inte ingår i lägenheten.
Finns det balkong som endast är tillgänglig från en lägenhet ingår den i nyttjanderätten även om det inte står något om det i upplåtelseavtalet. Motsvarande gäller i så fall om marklägenheterna har försetts med uteplatser istället för balkong.

TIPS: Finns uteplatserna med på bygglovsritningarna kan uteplatserna absolut jämställas med balkongerna. Jag tror att det håller i hyresnämnden. Du kan också framhålla att du har fått begränsad nyttjanderätt jämfört med din hyresrätt före ombildningen.

Citat:
I de s.k. trivselreglerna står bara att barn inte får leka på uteplatserna.
Man kan inte förbjuda barnen att leka vare sig på den egna uteplatsen eller på gården i övrigt. Barnen är föräldrarnas ansvar, inte föreningens.

Senast redigerad av Admin: 2012-12-05 klockan 21:57. Anledning: Länkat till Faktabanken om upplåtelseavtal
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:29
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

kluringen: Med "I de s.k. trivselreglerna står bara att barn inte får leka på uteplatserna. " tror jag Cecilia menar att barnen inte får gå på andras uteplatser och leka där, vilket är rimligt.

Angående växter på din uteplats kan du göra som du vill. och strunta i styrelsens regler. Angående förhöjd stakett (spaljéer eller annat) borde du kolla med kommunen hur högt man får bygga. 1m eller 1,2 meter brukar vara en gräns för stakett. Sen får man ha högre växter än så.

Sen kan styrelsen försöka få regler så att det ska se snyggt ut, och då är det upp till var och en att följa dessa eller inte. Om reglerna skrivs i stadgarna och om dessa regler är överens med "ortens sed", då ska man följa dem.
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:40
Cecilias avatar
Duktig medlem

Standard Nyttjanderätt

Hej tack för svar!
Jag har inte tillgång till bygglovsritningarna just nu. Husen byggdes sent 70 och tidigt 80-tal.
På samma sätt som det finns balkonger som endast är tillgängliga från lägenheten är många av uteplatserna på samma sätt. Dvs endast tillgängliga inifrån lägenheten. Så man kan säga att både balkonger och uteplatser har nyttjanderätt för de BRI som bor i lägenheten med tillgängligheten.
Så nyttjanderätten vill man försämra genom att sätta restriktioner på vad man får och inte får ha på uteplatserna, medan detta inte diskuterats vad gäller balkongerna.
Kan jag tolka svaret med att de s.k. trivselreglerna är regler som eg. inte behöver följas om man har god anledning till varför man inte vill följa dem?
Jag har också hört talas om att man från styreslens sida vill skriva ett "avtal" med dem som har uteplatser där det är meningen att man skall skriva under på att man aldrig kommer ha......
Är detta ett korrekt förfarande från en styrelse? Ett avtals vara eller icke vara måste väl i så fall finnas med i stadgarna?
Cecilia
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:58
Yotta-medlem

Standard

Hej
I vår förening har vi ett avtal med de boende som ... inreder vinden. Vi vill inte att de ska ha annat ett kallt förråd. Jag vet inte om detta avtal är juridiskt bindande, men jag skulel tror det.
I ditt fall kan du helt enkelt strunta i att skriva under ett avtal, om du anser att styreslens krav är orimliga.

Har du försökt prata med din styrelse och försökt få dem att förstå att sådana regler först bör diskuteras på stämman? Du kanske själv kan skriva en motion till nästa stämman där du föreslår egna regler (eller icke regler) om nuttjande av uteplatser. På så sätt får ni en debatt i föreningen.

Bygglovritningar behöver du inte ha. Ring byggavdelning i din kommun. De finns där för att hjälpa invånarna i kommunen. De gärna hjälper dig med vad du vill veta om hur mycket växter man får ha, hur högt stakett man får ha, mm. Bra att veta allt detta innan du pratar med styrelsen, då visar du att du är insatt i dessa frågor.
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 09:03
Cecilias avatar
Duktig medlem

Standard Mera svar till Kluringen

Tack Kluringen!
Jag tror det stämmer att meningen med lekande barn på uteplatsen har med barn på andras uteplatser att göra. Men formuleringen är underlig.

Så styrelsens regler kan jag strunta i alltså? Så länge de inte står i stadgarna? Men om de försöker få oss att skriva på ett ”avtal” då?
Ja, man vill att det ska se enhetligt och snyggt ut, vilket jag verkligen håller med om, men man går in på detaljer och försämrar för de BRI som har tillgång till uteplats. ”Ortens sed” om man skall se det praktiskt, är att ha antingen en spaljé eller ett s.k. bambujalusi hängande på överliggaren på de lägre staketen. Andra har amplar på sommaren och ljusslingor på vintern.
Nu är man från styrelsens sida osäker på om man beställt de nya staketen med eller utan överliggare, trotts att de sagts att staketen skall se likadana ut förutom färg och att ”plankorna” i staketen blir horisontella istället för vertikala.
Cecilia
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 09:27
Cecilias avatar
Duktig medlem

Standard Tack Francois

Jag har inget emot avtal i sig, men tycker dessa bör förhandlas i en stämma först. Det är ju föreningen tillsammans som har ansvaret för att alla trivs, inte styrelsen ensam. Styrelsen är vald av medlemmarna att aggera styrelse inte polis eller stor-mamma, stor-pappa. Styrelsen bor också på gården, men kan ju inte vara de enda som har rättighet att talaom för alla andra hur de ska leva på gården?
Ja jag har försökt tala med styrelsen men antingen får jag inga svar alls, undvikande svar eller kalla handen, dvs det blir knappt ens en diskussion.

Kan jag skriva en motion och begära en extrastämma? Den ordinarie är den 24/3 så till den är det för sent.

Ska kolla med byggavdelningen i kommunen. Men då husen byggdes med uteplatser och de staket som finns där idag, så tror jag att dessa är med i byggnadsritningen också.
Cecilia
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 09:51
Yotta-medlem

Standard

Jag tycker att styrelsen gjorde helt fel att beställa dessa stakett åt er.

Dessa staket ligger på era uteplatser. Dem är de boendes ansvar, inte föreningens ansvar. Styrelsen gör i grunden fel som blandar sig i detta.

Även om ni tycker i föreningen att dessa staket blir bra i slutändan, borde ni informera styrelsen på att de agerat fel. Annars vad blir nästa steg?

Bjöd gärna de in till detta forum, då kan vi höra hur de tänker..
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 10:05
Cecilias avatar
Duktig medlem

Standard Men.....

Dessa uteplatser är bara med "utnyttjanderätt" det är fortfarande föreningen som äger marken. de finns inte med i upplåtelse dokumentet, även om det finns i mitt kontrakt då mäklaren skrivit fel. Betyder inte detta att det är de som ansvarar för staketen också? Under hyresrätts tiden, fick man lov att sätta upp spaljéer och man hade också ansvaret att olja in staketen.
Nu säger de att då vissa sköter staketen och vissa inte ska det vara styrelsens ansvar att sköta om dem. Dock har de valt en typ som inte ska behöva oljas in.
Har de alltså ändå inte rätt att byta ut staketen? Jag tror att man haft ett möte ang hela omdaningen innan jag flyttade in. Dock vet jag inte vad som sades då jag inte har tillgång till några protokoll. har dock bett om dessa.
Mitt problem är inte att de byter ut staketen, utan att de vill göra dem annorlunda och att de vill sätta upp regler för "möbleringen" på uteplatserna där vi som har tillgång till uteplatser skall få skriva på ett avtal ang dessa regler. När dessa avtal kommer på tal offentligt misstänker jag att det blir ett herrans oväsen! Men jag vill försöka 'mota Olle i grind' och först kolla upp vad jag har för rättigheter i detta, som medlem.
Är du en styrelse ledamot eller "bara" en medlem? Du verkar känna till mycket nyttiga saker!
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 11:25
Yotta-medlem

Standard

Är styrelseldamot, varit ordförande, och har suttit i byggnämnden i min kommun.
Jag förstår nu att dessa platser inte hör till lägenheten. Detta är lite knepigt nu, då ska ni boende höra vad föreningen säger till om hur ni får utnuttja dessa platser.
Du har i alla fall rätt att ni medlemmar borde sätta själva regler på vad ni får ha/inte ha på dessa uteplatser.
En motion till den 23 mars är för sent, men, eftersom ni förmodligen inte fått nån kallalse, finns det en liten chans att din styrelse lägger fram en egen motion som handlar om just dessa regler. Försök övertyga dem att de ska ha denna punkt på dagordningen (det finns inget "sista datum" för styrlsemotioner). Annars kan du hota kalla på extrastämma för detta.
I vilket fall kan du strunta i dessa regler, så länge stämman inte bestämt om dem, tycker jag.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlemsförteckning i Brf - Rättigheter/skyldigheter benkt Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-12-11 12:59
Styrelsens sätt att förtala medlemmar i brf Trötter Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2010-01-20 15:47
Valberedningens rättigheter och skyldigheter i en brf? Kuhmo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-09-07 07:08
Vad lagen säger om störningar och styrelsens skyldigheter i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-08-30 19:06
Enskild medlems rättigheter för insyn i styrelsens arbete? SADDE Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2009-01-09 11:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare