Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-03, 15:00
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Ointresserade medlemmar är i särklass värsta problemet i BRF världen. Medlemmar som bryr sig ser till att olämpliga styrelsemedlemmar byts ut. Stämman borde utnyttja sin faktiska maktposition i större omfattning. Stämman kan besluta om att offentliggöra de hemligstämplade protokollen. En styrelse som jobbar i dialog med medlemmarna har bättre förutsättningar att gör ett bra jobb. Insatta medlemmar är också lättare att rekrytera för styrelseuppdrag.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Jag anser att lagen borde ändras så att det inte blir tillåtet för en lekmannastyrelse att driva igenom en dyr åtgärd utan att någon rejält kompetent person vid någon myndighet godkänner att åtgärden är befogad.
Nej, nej! Skona oss från ytterliga särlagar för BRF. Vi måste få spela på samma planhalva som de kommersiella fastighetsägarna gör.
Gammal 2013-06-03, 16:35
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp särlagar..

Hej Kluringen,
Jag är så enig med dig att, - i allt du skrev nu!

F ö tycker jag att forumet är bra som det kan bli i nutid.

Hälsningar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 22:36
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Fast skulle någon enskild inte vilja bidra med eget arbete så går det ju inte att höja årsavgiften enbart för den lägenheten.
Det blir så konstigt att föra samma debatt i två trådar. Förvirrande. så jag försöker hålla mig till den andra tråden och där finns ett svar Gusten. # 28.
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=18893
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 23:26
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Vad är lösningen på det problem ni tydligen håller med om ?

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Ointresserade medlemmar är i särklass värsta problemet i BRF världen...
Jag håller med om att oengagerade medlemmar är ett mycket stort problem.
Tydligen ser ni (kluringen, samt korsdraget som höll med) också det problemet men har ni något förslag till lösning också ?

Citat:
Medlemmar som bryr sig ser till att olämpliga styrelsemedlemmar byts ut. Stämman borde utnyttja sin faktiska maktposition i större omfattning. Stämman kan besluta om att offentliggöra de hemligstämplade protokollen. En styrelse som jobbar i dialog med medlemmarna har bättre förutsättningar att gör ett bra jobb. Insatta medlemmar är också lättare att rekrytera för styrelseuppdrag...
Visst, allt det där låter ju bra, men det innehåller ingen lösning på det problem som uppstår när verkligheten inte ser ut så.
Om du flyttar till en förening och konstaterar att medlemmarna/stämman inte "ser till att" göra det de "borde" och "kan" göra, vad gör du själv då ?
Flyttar du då därifrån och hoppas/chansar på att det i nästa förening finns en bra styrelse eller en majoritet av medlemmar som har kompetens/engagemang för att byta ut en olämplig styrelse ?

Tycker ni att det nuvarande kravet på ekonomisk plan borde avskaffas så att t.ex. de hyresgäster som har bildat förening och vill köpa loss fastigheten för en ombildning ska tillåtas göra det utan en godkänd ekonomisk plan ?
Folk i allmänhet har kanske tillräckligt hög kompetens för att bedöma hur en fastighet ska förvaltas långsiktigt och vilka åtgärder som är befogade och bör prioriteras vid vilken tidpunkt ?
Om ni faktiskt tycker att kravet på en godkänd ekonomisk plan är befogad (eftersom folk i allmänhet inte har den rätta kompetensen) varför ska då amatörer (styrelse och medlemsmajoritet) enkelt kunna avvika från den ekonomiska planen utan någon fortsatt tillsyn från myndighet ?

Citat:
Nej, nej! Skona oss från ytterliga särlagar för BRF...
Rätta mig om jag misstolkar men det låter som ni i största möjliga utsträckning vill betrakta en BRF som en helt vanlig ekonomisk förening.
Vad är anledningen till motståndet mot särlagar ?
Att det blir jobbigt med fler lagparagrafer att läsa för den som vill lära sig lagen, eller exakt vad är problemet med lagar som är särskilt anpassade för en bostadsrättsförening ?

Citat:
Vi måste få spela på samma planhalva som de kommersiella fastighetsägarna gör.
Jag förutsätter att kommersiella fastighetsägare som t.ex. Wallenstam och Akelius faktiskt har utbildad personal med kunskaper om t.ex. ekonomi, juridik och fastighetsteknik.
Varför skulle det i så fall vara självklart att "vi" dvs vilka amatörer som helst som sitter i en lekmannastyrelse "måste" få leka med medlemmarnas pengar på samma planhalva som sådana aktörer ?
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 08:29
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg

6. Tvister
6.1 Underhållsansvaret bör ses över när föregående BRI medvetet valt att inte upplysa/informera om brister/skador som ny medlem får ta över. Preskriptionstid på 1 år.
Är det inte redan idag två års preskriptionstid på detta, alltså brister i lägenheten?
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 11:36
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard Medlem ska inte betala styrelsens advokater och ansvarsförsäkringar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
6.2 Tvist med styrelsen, utan att behöva stämma i tingsrätt och koppla in dyra advokater.
Jag håller med. Mycket viktig punkt! Inga advokater. Parterna får föra sin egen talan och medlem som förlorar ska inte drabbas av en saftig advokaträkning från styrelsen.
Dessutom: Vem betalar styrelsens advokater om inte föreningen inklusive den stridande medlemmen. Styrelsen kan också ha en ansvarsförsäkring som kan täcka advokatkostnaden och vem bidrar då till att betala den försäkringspremien om inte bland annat medlemmen i konflikten.
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 12:06
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av beko Visa inlägg
Jag håller med. Mycket viktig punkt! Inga advokater. Parterna får föra sin egen talan och medlem som förlorar ska inte drabbas av en saftig advokaträkning från styrelsen.
Dessutom: Vem betalar styrelsens advokater om inte föreningen inklusive den stridande medlemmen. Styrelsen kan också ha en ansvarsförsäkring som kan täcka advokatkostnaden och vem bidrar då till att betala den försäkringspremien om inte bland annat medlemmen i konflikten.
Ska den part som behöver juridiskt kompetent ombud förvägras den möjligheten?
Och hur skulle brott mot ett sådant förbud kontrolleras?
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 12:25
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard Styrelsen kan anlita advokat men inte låta medlemmen och föreningen betala dem

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Ska den part som behöver juridiskt kompetent ombud förvägras den möjligheten?
Och hur skulle brott mot ett sådant förbud kontrolleras?
Uttryckte mig slarvigt. Inte förbud mot att använda advokat men att anlita dyra advokater och tvinga motparten betala. Styrelsen kan på egen bekostnad anlita vilka advokater de vill. Poängen var att oförutsägbara advokatkostnader från styrelsen ska inte behöva avskräcka en vanlig medlem.
Styrelsen har föreningens pengar bakom sig och troligen i många fall en ansvarsförsäkring. I värsta fall kan styrelsemedlemmarna dela på kostnaden.
En medlem är ensam och blir avskräckt av styrelsens överläge och ekomomiska fördelar. Både medlemmen och styrelsen kan själv läsa lagarna och behöver inte anlita advokat.
Även om ingen av parterna anlitar advokat så är styrelsen flera personer som kan samarbeta och leta efter sina paragrafer och kryphål som gynnar dem. Styrelsen har alla fördelar mot en ensam medlem.
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 12:57
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av beko Visa inlägg
Uttryckte mig slarvigt. Inte förbud mot att använda advokat men att anlita dyra advokater och tvinga motparten betala. Styrelsen kan på egen bekostnad anlita vilka advokater de vill. Poängen var att oförutsägbara advokatkostnader från styrelsen ska inte behöva avskräcka en vanlig medlem.
Styrelsen har föreningens pengar bakom sig och troligen i många fall en ansvarsförsäkring. I värsta fall kan styrelsemedlemmarna dela på kostnaden.
En medlem är ensam och blir avskräckt av styrelsens överläge och ekomomiska fördelar. Både medlemmen och styrelsen kan själv läsa lagarna och behöver inte anlita advokat.
Även om ingen av parterna anlitar advokat så är styrelsen flera personer som kan samarbeta och leta efter sina paragrafer och kryphål som gynnar dem. Styrelsen har alla fördelar mot en ensam medlem.

Styrelsen kan bestå av plattskallar. Styrelsen kan vara proffsjurister.
Den enskilde medlemmen kan vara en lekman men kan också vara ett fullblodsproffs.
Talan som väcks mot föreningen kan vara helt bort i tok eller mycket välgrundade.

Varför ska styrelsen, som företräder föreningen och därmed dess medlemmar, inte få anlita kompetenta jurister gentemot en enskild medlem?
Och varför ska föreningen inte betala för kompetens som är nödvändig?

Jag tycker verkligheten inte är lika enkel eller svartvit som det känns att du vill beskriva den som.

Rättsläget är ofta dessutom ganska oklart. Proffsen behövs.

Med det sagt så innebär det inte att världen är schysst jämt. Styrelser begår fel likväl som enskilda medlemmar. Ofta av glad okunskap, ibland av illvilligt uppsåt.

Att börja prata om att allt skulle kunna lösas utan extern hjälp är dock ganska naivt om jag får uttrycka mig så, med all respekt.
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 13:14
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Börja prata

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Att börja prata om att allt skulle kunna lösas utan extern hjälp är dock ganska naivt om jag får uttrycka mig så, med all respekt.
Vid ett tillfälle bjöd styrelsen med vänster hand inbjöd mig till en "pratstund" med någon/några. Jag avböjde då man inte uppgav vem eller vad man ville prata med mig om. Då skrev styrelsen att man antog att jag hade frågor att ställa då jag bl a kontaktat före detta styrelseledmot/-möter.

Idag funderar jag på att acceptera inbjudan.

Kan jag kräva att få ta med mig en eller flera närstående och att 'pratstunden' bandas?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lyxrenovering - Informationsplikt för styrelsen vid större förändringar sven holt Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-04-14 11:14
Flera förändringar under resans gång - Ystads Allehanda Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2010-04-17 23:50
När ett sambopar gifter sig innebär det en rad juridiska förändringar... Admin Senaste Nytt 0 2010-03-14 12:00
Väsentliga förändringar av bostadsrättsföreningens fastighet Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:52

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare