Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-31, 10:34
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Bostadsrättsdomar

Hur många domar och fall finns det avseende bostadsrätt.?

Jag kommer under detta ämne redovisa ett ganska komplicerat fall.

Inledningen får bli en simpel fråga, men ganska visande för vad jag tror Tingsrätter kan om bostadsrättslagen och hur den skall tolkas..

Är bostadsrättslagen Sveriges minst använda lag, om man ser hur många människor den gäller i något så viktigt i hur man bor.

Citat ur Tingsrättsdom:

"Hon blev invald i valberedningen 2003 men blev utkastad ett år senare av Stephan"

Sanningen denna valberedninges ordförande har varit med i brf Vädurens valberedning i minst 10 år. På 90talet var hon "bara" en av 3, men efter år 2004 har hon varit valberedningens ordförande.
Denna kvinna sitter också i kommunens valberedning sedan många år tillbaka.

Att bli utkastad av en person, och att det skrivs in i en Tingsrättsdom visar på.?

På den stämman hon hänvisar till att blivit utkastad av mig valdes hela valberedningen bort efter uselt arbete.

Stämmoprotokoll:
"Val av valberedning
Valberedningen har bestått av Eila Korkala och Stefan Karlsson med den sistnämnde som sammankallande.
Förslag kommer in under stämman att tillsätta
R Hedman
A palm
A Ingmansson

Stämman väljer valberedningen till dessa"

Jag tror mig minnas att det var mitt fel att det regnade denna dag också.
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 21:05
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard tingsrätt vs hovrätt

http://www.dagensjuridik.se/2010/02/...-inte-oskaligt

"Hovrätten konstaterar inledningsvis att ett relativt stort spelrum måste föreligga för styrelsen"

Man kan ju undra hur tingsrätt o hovrätt kan ha så olika uppfattning?
Man kan ju också undra varför inte det förklaras lite mer hur hovrätten dömde, eller vilka konsekvenser detta fick.

De 2 damerna fick ingen ersättning och fick betala sina o föreningens advokatkostnader?

Eller är detta överklagat till HD?
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 21:27
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard 12 års tvist

https://lagen.nu/dom/nja/2005s342

Det tar tydligen tid att döma i brf frågor?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare